DetailWatch

Dansk skobrand har spændt livremmen helt ind og håber på stærkt julesalg

Skobrandet Roccamore balancerer i øjeblikket mellem at spare mest muligt og stadig være klar til vækstplaner på den anden side af krisen. ”Jeg tror, det eneste, vi ikke har fjernet, er frokostordningen,” siger stifter.

Frederikke Antonie Schmidt stiftede i 2015 Roccamore, der producerer og sælger højhælede sko med ergonomiske såler. | Foto: Stine Bidstrup/JPA

Der er skåret helt ind til benet i det danske skofirma Roccamore, hvor både kageordning og firmabetalte sociale arrangementer har måttet lade livet for at undgå fyringer i en tid med høj inflation, voksende elregninger og skeptiske forbrugere.

”Vi har basically skåret alt fra, der kan undværes. Jeg tror, det eneste, vi ikke har fjernet, er frokostordningen,” siger stifter og adm. direktør Frederikke Antoine Schmidt.

Skobrandet, der producerer og sælger højhælede sko med ergonomiske såler, har tre butikker i Danmark – i København, Lyngby og Aarhus – samt en butik i Oslo, der åbnede i 2021, mens produktionen foregår i Italien.

Med aktiviteter i tre lande er det svært at undgå transport, men også her er der kigget med sparebrillerne for at undgå alle unødvendige rejser og skære omkostninger til transport ned til et minimum.

”Vi har area managers, der rejser frem og tilbage, som er sat på et rimeligt stramt budget, og vi har skåret så langt ind til benet, som man overhovedet kan komme, for jeg vil hellere have folk til at spise en dåse tun til frokost, end jeg vil fyre nogen, og den strategi er hele virksomheden gået med på,” siger Frederikke Antoine Schmidt, der dog understreger, at hun ikke kan give nogen garantier til medarbejderne.

Jeg tror, at når vi kommer til jul, så vil alle have en ’fuck det-følelse’

Frederikke Antoine Schmidt, stifter og adm. direktør i Roccamore

Året startede godt for Roccamore, hvor Frederikke Antoine Schmidt i juni fortalte, at salget lå over det budgetterede i alle måneder op til juni.

Siden da er omsætningen gået ned af bakke, og i sidste uge fortalte Frederikke Antoine Schmidt i TV 2 News, at salget den seneste måned lå mellem 30 og 40 pct. ”under niveau”.

Over for DetailWatch ønsker Frederikke Antoine Schmidt ikke at bekræfte de konkrete tal, men generelt siger hun, at salget ligger stille.

”Vi kan se på salget, at folk holder mere på pengene, end de plejer. Det er, som om hele Danmark holder vejret og venter på, om der kommer recession. Mentalt virker det, som om vi har accepteret, at det er det, der skal ske,” siger Frederikke Antoine Schmidt.

Vækstplaner på pause

Frederikke Antoine Schmidt stiftede Roccamore i 2015, og siden 2017 har selskabet præsteret overskud hvert år fra godt 100.000 kr. i 2017 til rekordåret i 2020 med et overskud på knapt 3 mio. kr.

Skobrandet har derfor været i stand til at opbygge en egenkapital, der i 2021 lød på 7,3 mio. kr.

Med penge på kistebunden frygter Frederikke Antoine Schmidt ikke for Roccamores eksistens, og skobrandet har fortsat ambitioner om at ekspandere til nye markeder. Planerne er dog lagt i skuffen, indtil tiderne ser lysere ud.

Udfordringen med spareøvelsen er især, at der ikke spares for meget, så selskabet mangler kræfter, når krisen er ovre, og planerne skal op af skuffen igen.

”Vi havde bygget en virksomhed op til vækst, og vi var klar til at indtage andre markeder, og så har vi nok bygget en lidt større maskine, end vi egentlig havde brug for, så nu gælder det om at holde maskinen på et lavt blus,” siger Frederikke Antoine Schmidt og fortsætter.

”Men vi skal jo også være klar til vækst på den anden side, fordi jeg tror, at væksten kommer tilbage med 20 vilde heste. Det kommer til at gå hurtigt, og så nytter det jo ikke noget, at man har skåret alle sine vækststrategier ned til nul, og at man ikke har mennesker og muskler til at løfte planerne,” siger Roccamore-stifteren.

Roccamore har kigget meget mod Holland, Belgien, Luxembourg og Schweiz, som Frederikke Antoine Schmidt ser potentiale i, da de alle minder om Danmark – små, stærke økonomier med mange kvinder på arbejdsmarkedet.

I øjeblikket er fokus dog på Danmark og også butikken i Oslo. I Norge er udviklingen dog ikke gået helt efter forhåbningerne, og det har tæret på overskuddet. Det norske salg halter fortsat, men går langsomt den rigtige vej.

”Vi har et mindre brand i Oslo, så alt går langsommere. Jeg er møg-utålmodig og synes, det skulle gå meget hurtigere, men vi får de antal kunder, vi har budgetteret med, og vi vækster stabilt,” siger Frederikke Antoine Schmidt.

Øjnene rettet mod julesalget

Opbremsningen i skosalget kan dog reddes af et stærkt julesalg, der normalt tegner sig for omkring 30 pct. af Roccamores årlige salg.

Trods udsigten til en vinter med skyhøje el- og varmeregninger til forbrugerne og generel inflation håber og tror Frederikke Antoine Schmidt på, at julesalget bliver stærkt.

Hun hæfter sig ved, at arbejdsløsheden fortsat er lav, og at danskerne generelt har mange penge stående på opsparingskontoen – ved udgangen af maj havde danskerne samlet set over 1000 mia. kr. stående i bankerne – og så håber hun, at danskerne vil slå sig løs og for en stund glemme krisestemning.

”Jeg tror, at når vi kommer til jul, så vil alle have en ’fuck det-følelse’. Vi skal have en ordentlig jul. Vi skal have det hyggeligt, og vi skal også have lov til at have nogle fede ting og derfor går på juleshopping – ikke bare for min skyld, men for hele Danmarks økonomis skyld,” siger Frederikke Antoine Schmidt.

”Innovation og nytænkning er igen nødvendig for overlevelse”

Dansk brand vil have QR-koder i alle sko og reparation på abonnement

Nyt marked uden community slugte overskud i Roccamore: ”I retrospekt har jeg undervurderet det”

Roccamores overskud skrumper

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede