Liveshopping-selskab med Holch Povlsen som investor lægger fra land med underskud: "Vi er godt tilfredse"

Easy Live Sales, der sidste år fik 40 mio. kr. i ryggen fra investeringsselskabet Heartland, kommer ud med et driftsunderskud i første år. Direktør melder om kraftig vækst, men venter ikke overskud i år: ”Vi vil skalere,” lyder det.
"Vi kigger rigtig meget ud mod andre markeder," siger Christian Vester, direktør og medstifter af Easy Live Sales, der idag har kunder i Norden og Holland. | Foto: Tobias Nicolai
"Vi kigger rigtig meget ud mod andre markeder," siger Christian Vester, direktør og medstifter af Easy Live Sales, der idag har kunder i Norden og Holland. | Foto: Tobias Nicolai

Det er gået stærkt for startuppen Easy Live Sales, der er født ud af coronatidens cocktail af butiksnedlukninger, boomende onlinehandel og gennembrud for liveshopping-fænomenet.

Siden etableringen af selskabet i 2021 fulgte en investering på over 40 mio. kr. fra Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland, og i dag tæller selskabet omkring 30 ansatte og 700 kunder i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Færøerne og Holland ifølge medstifter og direktør, Christian Vester.

”Vi oplever en kraftig vækst både i forhold til omsætning og antallet af kunder både i ind- og udland,” siger han.

Det første regnskab fra selskabet viser en spæd forretning – med penge i ryggen til at vokse. Bruttofortjenesten lyder på godt 883.000 kr., mens driften er i minus med 903.000 kr. På bundlinjen står et stort underskud på 11,8 mio. kr., der skyldes et finansielt ”kurstab” på 10,9 mio. kr. af en såkaldt Hatch-aftale i forbindelse med sidste års investeringer. Ud over Heartland gik selskabet Nordic Makers, som bl.a. medstifter af Whiteaway Esben Gadsbøll står bag, ind med en millioninvestering. I alt fik selskabet en kapitalforhøjelse på 51,8 mio. kr. i 2021. Investeringerne får egenkapitalen til at bugne med 40 mio. kr. efter modregningen af den finansielle post.

”Det er et opstartsår, hvor vi først begyndte at generere omsætning et godt stykke inde i året, men det følger forventningerne, og vi er godt tilfredse,” siger Christian Vester.

Han uddyber, at investorpengene primært er gået til at hente kompetencer, opbygge organisationen og udvikle produktet, så væksten kan accelereres, forklarer direktøren.

”Vi vil gerne være den ledende leverandør inden for liveshopping-løsninger i Europa. Det er det, vi arbejder på lige nu. Vi kigger rigtig meget ud mod andre markeder, der ligner det danske og nordiske, som fx UK,” siger han.

Easy Live Sales' har udviklet softwareløsningen Elisa til liveshopping-events - forretningsmodellen bygger på et cut på 2-4 pct. af omsætningen fra events. | Foto: PR/Easy Live Sales
Easy Live Sales' har udviklet softwareløsningen Elisa til liveshopping-events - forretningsmodellen bygger på et cut på 2-4 pct. af omsætningen fra events. | Foto: PR/Easy Live Sales

Optimering af salg

Selvom selskabet er født ud af coronatidens nedlukninger, der tvang butikslivet til at tænke i nye veje for at nå kunderne, så er interessen usvækket efter genåbningen, tværtimod oplever selskabet.

Hvor det under corona handlede om at holde kontakten med kunderne, så er det mere optimering af salget, der får retailerne til at kaste sig over liveshopping i dag, hvor stigende energi- og fødevarepriser får forbrugerne til at holde mere på pengene, uddyber han.

”Vi har haft større tilgang fra brands og forretninger de sidste par måneder end under corona,” siger Christian Vester.

”Verdenssituationen gør måske også, at mange retailers ser på, om man kan gøre endnu mere for at nå budgetterne, og der er liveshopping et stærkt salgs- og markedsføringsredskab, som er relativt nemt at komme i gang med.”

Pris afhænger af salg

Det koster 400 kr. at komme i gang med Easy Live Sales’ software. Derfra hviler forretningsmodellen på et cut på mellem to og tre procent af den omsætning, kunden genererer ved liveshopping. En form for no cure, no pay-model, som skal gøre adgangsbarrieren så lav som mulig, forklarer Christian Vester.

”Det gør, at vi sætter os på samme side af bordet som vores kunder og har samme agenda. Vi sælger heller ikke kontrakter ind, der varer et helt eller et halvt år, men tror på, at vi i praksis kan vise, at det her giver mening for dem.”

Liveshopping bliver ofte sammenlignet med den gamle tv-shop og Christian Vester fremhæver, at det er en salgskanal, der mixer kvaliteter fra webshoppen og den fysiske butik.

”Du får en lidt mere nærværende og personlig oplevelse samtidig med, at du har fordelen fra en webshop i, at du kan sidde derhjemme og få tingene leveret,” siger han.

"Vi går ikke efter organisk vækst, men vil skalere og det, vi måler os på er toplinjen og antallet af nye kunder," siger adm. direktør Christian Vester, der forventer en ny investeringsrunde for at indfri ambitionerne om at blive førende i Europa. | Foto: PR/Easy Live Sales

Virker på flere platforme

Selvom det rent teknisk kan være relativt nemt at komme i gang med liveshopping, så kan det at få kunderne ind i butikken til livebegivenheden være en udfordring. Ifølge Christian Vester har Easy Live Sales’ løsning den fordel, at det integrerer med hovedstrøg i den digitale infrastruktur som Facebook Live og Instagram Live.

”Vi adskiller os fra andre udbydere, fordi vi er platformsuafhængige, så man både kan sende live på sociale medier og på eget website og et tredje sted. For langt de fleste er det at sende live på et socialt medie en forudsætning for at nå tilstrækkeligt til at opbygge brand og salg. Det er kun de globale brands, der har volumen og rækkevidde nok til, at de alene kan sende på eget website,” siger Christian Vester.

Kundelisten er hos Easy LIve Shopping tæller både store kæder som Coop, Plantorama og Power, men også webshops som garnbutikken Hobii eller urbutikken Mitur.dk samt enkeltstående strøgbutikker som modeforretningen Frøken Kindrød i Haderslev.

”Vi har hjulpet små multibrand-butikker på strøget i Vestjylland med at vækste deres forretninger, og samtidig har vi hjulpet store brands som Power med at øge deres salg. Det er nok det, vi er mest stolte af – at det ikke er enten eller. I sidste ende gør det også, at de kan noget andet end de store mastodonter som Amazon eller Zalando, fordi de er tættere på deres kunder.”

Venter ny investeringsrunde

Forventningerne til i år er et nyt underskud, der gerne skal afspejle, at selskabet har fået fodfæste i de nye lande, der er fokus på.

”Vi investerer rigtig meget i at nå ud på nye markeder, og det koster. Vi går ikke efter organisk vækst, men vil skalere, og det, vi måler os på, er toplinjen og antallet af nye kunder,” siger Christian Vester, der ikke afviser, at der skal rejses mere kapital til vækstrejsen, men hvornår er ikke fastlagt.

”Hvis man kigger på sammenlignelige virksomheder og de vækstambitioner, vi har, så tror jeg, det vil være et naturligt skridt, at man igen på et tidspunkt skal ud at lave en større runde, men hvornår er der ikke et bestemt tidspunkt for. I den her virksomhed svarer et år nærmest til ti, så det kan være svært at beregne.”

Modeindustrien ser stort potentiale i liveshopping: ”Det dækker et nyt behov”

Detailbranchen investerer stort i liveshopping som nyt salgsvindue

Liveshopping fortsætter på samme niveau efter corona

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også