Modeindustrien ser stort potentiale i liveshopping: "Det dækker et nyt behov"

TEMA: LIVESHOPPING har ifølge branchedirektør forbedret modeindustriens muligheder for at dele sit narrativ på en mere interaktiv måde og komme tættere på forbrugeren. Men ”vi er stadig meget tidligt på rejsen,” lyder det fra Bestseller.
Foto: Liv Møller Kastrup/ERH
Foto: Liv Møller Kastrup/ERH

Det signalerede en blåstempling af en ny online salgskanal med potentiale, da Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland i efteråret 2021 investerede 40 mio. kr. i softwarevirksomheden Easy Live Sales med Christian Vester i spidsen, og Power kort efter formåede at sælge for over 20 mio. kr. på 4,5 timer torsdagen før Black Friday under coronanedlukningen.

Spørgsmålet, der imidlertid også meldte sig, var, om liveshopping blot var en corona-ting. Men det spørgsmål har detailbranchens fortsatte brug og udvikling af de digitale events i sig selv besvaret med et rungende nej.

Særligt modeindustrien ser et vækstpotentiale i liveshopping som salgskanal. Det kom der endnu et eksempel på i slutningen af april, da den nordiske modeplatform Boozt i april investerede et tocifret millionbeløb i softwarevirksomheden Liveshopper for 30 pct.

”Med 12-14.000 brands på vores platform har vi masser af relationer til vores partnere og deres historie, som vi kan fortælle sammen. Vi har en masse trafik, og vi har en masse gode kunder, som vi gerne vil fortælle historier til sammen med vores mærker. Jeg er sikker på, at vi med vores skala kan lave en platform, der gør det sjovt at se nye tiltag på,” siger Peter G. Jørgensen, marketingsdirektør i Boozt, der første gang eksperimenterede med liveshopping i slutningen af 2019.

I Heartland mener man endnu, at det er for tidligt at gøre status over investeringen i Easy Live Sales, men påpeger, at udviklingen har været positiv.

Liveshopping formår at tilbyde kunderne en underholdende og engagerende kundeoplevelse kombineret med den fleksibilitet, som de kender fra onlineshopping. Easy Live Sales har skabt en stærk platform til dette formål, hvor både lokale butikker og store etablerede webshops effektivt kan interagere med deres kunder på en ny måde,” fortæller Lise Kaae, direktør for Heartland.

Imitation af dialog fra butikken

En forbrugerundersøgelse foretaget af Dansk Erhverv i marts 2021 viste, at andelen af danskere, der brugte liveshopping, var fordelt bredt ud over hele befolkningen. De unge var højdespringeren med 22 pct., mens 18 pct. af liveshopperne var børnefamilier. Men lidt bemærkelsesværdigt var det, at 13 pct. af liveshopperne tilhørte den ældre generation.

Den brede brug af liveshopping blandt befolkningen er også én af årsagerne til, at Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, sammen med resten af interesseorganisationen taler ”temmelig meget” om liveshopping. Han ser stort potentiale i liveshopping på baggrund af Bestseller og nu Boozts investeringer og påpeger, at begge kan få konceptet forgrenet ud over et stort område.

”Det er en ny måde at tale til forbrugerne på og ligner det gamle tv-shop i en forfinet udgave, så almindelige borgere også synes, at de kan være bekendt at være med. Liveshopping appellerer til forbrugerne på mange måder ved både at præsentere varen og give den hurtige og spontane mulighed for at købe den,” siger Niels Ralund.

Spørger man Tim Frank Andersen, adm. direktør i Liveshopper, er det netop koblingen af nethandlens digitale fordele og den fysiske tilstedeværelse fra butikkernes side, der gør liveshopping fordelagtigt for forbrugerne.

”Man forsøger i virkeligheden at imitere den dialog, man har i en butik, hvor man møder en ekspedient, der fortæller dig noget om et produkt, du ikke ved, og forbrugeren kan få svar på alle sine spørgsmål. Det er enormt svært at gøre online, fordi man typisk bare ligger en mængde information ind sammen med produktet. Det her bliver leveret i et format, der både er informativt og underholdende, samtidig med at forbrugeren kan sidde derhjemme og lade sig inspirere.”

Narrativ og værdisæt

Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil, fortæller, at liveshopping ikke var noget, interesseorganisationen havde beskæftiget sig særlig meget med, før det blev et fænomen under coronanedlukningen. Men selvom butikkerne nu ikke har været underlagt restriktioner i et halvt år, mener han, at liveshopping er kommet for at blive som en vigtig salgsplatform for især modeindustrien.

”Historisk set er vi vant til at gå i detailhandlen og købe varer. Så kom onlinesalget, der gjorde, at forbrugeren kunne sidde hjemme i sofaen og handle. Men med liveshopping føler forbrugeren, at der er en tovejskommunikation, når de kan kommentere og stille spørgsmål om, hvordan tøjet sidder osv. i livechatten,” siger Thomas Klausen og uddyber:

”Det giver en meget bedre online shoppingoplevelse end bare at handle online, og det er dét, forbrugerne søger, når de handler tøj. De vil gerne være så tæt på som overhovedet muligt, men de vil gerne gøre det hvor og når som helst. Det kan man med liveshopping.”

Thomas Klausen tilføjer, at fordelen for virksomhederne ved liveshopping er, at de kan fortælle deres historie og vise deres værdisæt på en mere interaktiv måde, hvor de kommer tættere på forbrugeren.

Thomas Klausen er adm. direktør for Dansk Mode & Tekstil og ser liveshopping som en ny måde, modebranchen kan komme tæt på kunderne. | Foto: DM&T
Thomas Klausen er adm. direktør for Dansk Mode & Tekstil og ser liveshopping som en ny måde, modebranchen kan komme tæt på kunderne. | Foto: DM&T

Højere konverteringsrater

Peter G. Jørgensen, marketingsdirektør i Boozt, peger på Kina som det gode eksempel indenfor liveshopping og tilføjer, at han har set konverteringsrater, der er to-fire gange højere med liveshopping end ved øvrig onlinesalg alt efter produkttype.

”Så for de kunder, der ser programmerne, er det mærkbart mere. Og det er ikke underligt, for der kommer pludselig mange kunder ind, som i forvejen engagerer sig og har lyst til at se med,” siger Peter G. Jørgensen og tilføjer, at liveshopping er aktuelt for mange af Boozts 12-14.000 mærker.

”Det kan sammen med vores mærker give os muligheden for inspiration, som er stadiet før salg.”

Lys fremtid – men ’bare’ endnu en salgskanal

Ifølge Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, kommer liveshopping ikke til at revolutionere hverken mode- eller detailbranchen som helhed, men er endnu et led i den kæde, der handler om omnichannel, hvor detailbranchen får flere og flere berøringsflader på kunderne.

”Det er endnu en salgskanal med et godt potentiale. Så stort er det ikke endnu, for så mange virksomheder er der ikke på det. Men det har da fået en god start,” siger han og bliver bakket op af Thomas Klausen fra Dansk Mode og Tekstil.

”Der er ingen tvivl om, at der er et større potentiale, men hvis vi ser lidt groft på det; ja, så er det bare endnu en salgskanal. Tingene ændrer sig hele tiden. Onlineshopping var en ny kanal, klik-og-hent var nyt, og liveshopping er nyt. Der handler det simpelthen bare om at være med på bølgen af nye ting, når de sker, hvis man vil sælge sine varer til forbrugerne,” siger han.

Hos Bestseller er man ikke i tvivl om, at liveshopping både har sin berettigelse og en lys fremtid. Men man tør ikke at spå om fremtiden.

Liveshopping dækker et behov, som den traditionelle webshop eller fysiske butik ikke har kunnet tilbyde deres kunder tidligere. Vi tror, at liveshopping både for mange kunder og for mange virksomheder kan blive en attraktiv model at købe og henholdsvis sælge digitalt på. Hvor stort potentialet er, må tiden vise, men kigger vi over mod mere etablerede liveshopping-markeder udenfor Europa, er vi stadig meget tidligt på rejsen,” lyder det fra Lise Kaae, adm. direktør for Heartland.

Detailbranchen investerer stort i liveshopping som nyt salgsvindue

Liveshopping-virksomhed indgår e-commerce-samarbejde med Walmart

Boozt varsler fyringer efter nedjustering: ”Vi tror, der er stormflod på vej”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også