Online dagligvaresalg faldt 31 pct. i marts

Mens discountkæderne har vundet lidt frem, er salget i supermarkederne og især de online dagligvarebutikker faldet i marts, skriver Dagligvarehandlen.
Kunderne har lagt flere dagligvarer i den fysiske frem for digitale indkøbskurv i 2021 sammenlignet med sidste år. | Foto: PETER MYDSKE
Kunderne har lagt flere dagligvarer i den fysiske frem for digitale indkøbskurv i 2021 sammenlignet med sidste år. | Foto: PETER MYDSKE

Marts bød på en tilbagegang på 31 pct. for online dagligvarehandel, skriver Dagligvarehandlen på baggrund af en særkørsel fra Danmarks Statistik.

Samlet lander onlinesalget af dagligvarer i første kvartal i indeks 73,6.

Udviklingen skal ses på baggrund af, at online dagligvaremarkedet steg betragteligt i 2021 på grund af corona-nedlukningen, der indledte året. Ifølge tal fra Nielsen udgjorde onlinesalget 5,1 pct. af det samlede dagligvaremarked i januar 2021 – mens den efter genåbningen faldt til 3,3 pct. i januar i år.

Også supermarkedernes salg er faldet støt i første kvartal og ligger i indeks 89 ifølge Dagligvarehandlen, mens discountbutikkerne ligger i indeks 102,6 i første kvartal.

Dagligvarekoncerner som Coop og Salling Group har i forbindelse med de seneste ugers kraftige prisstigninger meldt om forbrugervandring mod discountkæder og tilbud, og den udvikling bekræfter tallene fra Danmarks Statistik altså.

Den vilde vækstperiode under corona synes forbi for nethandlen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også