Den vilde vækstperiode under corona synes forbi for nethandlen

E-handlen vokser stadig, men forbrugerne køber for færre penge, når de handler på nettet, og prisen har en stigende betydning, når der lægges ting i den digitale indkøbskurv.
Stigende priser kan dog være en fordel for e-handlen, da det er lettere at sammenligne priser online. | Foto: Colourbox
Stigende priser kan dog være en fordel for e-handlen, da det er lettere at sammenligne priser online. | Foto: Colourbox

Forbrugerne er mere prisbevidste, og de vilde vækstdage for onlinehandlen er ovre.

Det konkluderer Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv på baggrund af erhvervs- og arbejdsgiverorganisationens seneste tal for e-handlen for marts.

”Forbrugertilliden er lav, den generelle usikkerhed er stor, og priserne er rekordhøje. Det smitter også af på e-handlen, så selv om handelshyppigheden rammer niveauet for januar, hvor coronakrisen stadig rasede, så er der tegn på ændringer,” siger chefkonsulent Simon Bjerremann i analysen.

Han henviser til, at gennemsnitsværdien af e-handelskøb er 9 pct. lavere end i februar, og samtidig stiger prisens betydning for forbrugerne. Prisens betydning er steget fra 17 pct. i årsrapporten for 2021 til 18 pct.

Samtidig er de første tilbagemeldinger fra e-handelsbarometeret for første kvartal af 2022 ifølge chefkonsulenten markant under niveauet for samme periode i 2021, som dog også var præget af coronapandemien.

Stigende priser er en fordel

Ifølge Simon Bjerremann kan de stigende priser være en fordel for netbutikkerne, fordi det er nemmere at sammenligne priser på nettet.

”Det kan også være en del af forklaringen på, at vi – på trods af det ovenstående – ser, at forbrugerne faktisk skruer lidt op for forventningerne til, hvor meget de vil handle online i den kommende tid. Det betyder ikke, at forbrugerne vil gå shop-amok i disse tider, men det er nok udtryk for, at de mener, at de kan få mest for pengene ved at handle online,” siger Simon Bjerremann, der mener, at coronaens påvirkning på e-handlen er ovre.

”Analysen og andre tal tyder på, at de vilde coronavækstdage for langt de flestes vedkommende er ovre, men sammenlignet med tidligere, så vokser e-handlen stadig. Og så sker der en udvikling i, hvorfor forbrugerne søger mod nettet, som netbutikkerne skal være opmærksomme på,” konkluderer chefkonsulent Simon Bjerremann.

Danske netbutikker går glip af potentiale med handelsbalance i rekordunderskud

Undersøgelse: Nordisk e-handel falder 11 pct. i første kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også