Danske netbutikker går glip af potentiale med handelsbalance i rekordunderskud

Danske netbutikker er ikke gode nok til at tiltrække udenlandske kunder, og det kan ses på e-handelsbalancen.
Johan Bülow har skabt en stor, dansk e-eksport-succes på sine lakridsproduktioner, der sælges i en lang række lande. | Foto: Niels Hougaard
Johan Bülow har skabt en stor, dansk e-eksport-succes på sine lakridsproduktioner, der sælges i en lang række lande. | Foto: Niels Hougaard

De danske forbrugere køber lystigt af udenlandske netbutikker, men de danske netbutikker er ikke i samme omfang lykkedes med at trække udenlandske kunder til, skriver Børsen på baggrund af nye tal fra Nationalbankens statistikbank trukket af Dansk Industri (DI).

Tallene viser, at danskerne i 2021 handlede for 64,5 mia. kr. i udenlandske netbutikker, mens udenlandske købere omvendt blot købte for 9,3 mia. kr. i danske netbutikker. Underskuddet på 55,2 mia. kr. er ifølge Dansk Industri det største underskud på e-handelsbalancen nogensinde.

“Vi ser det som en udfordring, men i højere grad er det en stor mulighed. Vi lever i en global verden, og e-handlen nedbryder grænser. Der er et enormt potentiale for danske webshops til at blive bedre til at konkurrere i udlandet. Vi skal bare hjælpe dem til at blive bedre klædt på,” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.

En af de virksomheder, der har haft succes med udenlandsk e-handel er Lakrids by Bülow, der i fjor omsatte for 293 mio. kr., hvoraf 36 pct. af salget skete online, og en markant del var i udlandet, fortæller Fredrik Nilsson, der er adm. direktør i slikvirksomheden, til Børsen og påpeger, at det kan være en fordel med unikke produkter.

DetailWatch har den seneste tid sat fokus på e-eksport. Du kan læse alle artiklerne her:

Dansk webshop efter et år med eksport: ”Vi er ved at få udviklet en kinesisk app”

Amazon er ”frygtindgydende” – men kan være en medspiller for danske webshops

”Den største fejl er at man undervurderer den lokale konkurrence”

Danske virksomheder er gode til nethandel – men går glip af gylden eksportvej

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også