DetailWatch

Danske netbutikker går glip af potentiale med handelsbalance i rekordunderskud

Danske netbutikker er ikke gode nok til at tiltrække udenlandske kunder, og det kan ses på e-handelsbalancen.

Johan Bülow har skabt en stor, dansk e-eksport-succes på sine lakridsproduktioner, der sælges i en lang række lande. | Foto: Niels Hougaard

De danske forbrugere køber lystigt af udenlandske netbutikker, men de danske netbutikker er ikke i samme omfang lykkedes med at trække udenlandske kunder til, skriver Børsen på baggrund af nye tal fra Nationalbankens statistikbank trukket af Dansk Industri (DI).

Tallene viser, at danskerne i 2021 handlede for 64,5 mia. kr. i udenlandske netbutikker, mens udenlandske købere omvendt blot købte for 9,3 mia. kr. i danske netbutikker. Underskuddet på 55,2 mia. kr. er ifølge Dansk Industri det største underskud på e-handelsbalancen nogensinde.

“Vi ser det som en udfordring, men i højere grad er det en stor mulighed. Vi lever i en global verden, og e-handlen nedbryder grænser. Der er et enormt potentiale for danske webshops til at blive bedre til at konkurrere i udlandet. Vi skal bare hjælpe dem til at blive bedre klædt på,” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.

En af de virksomheder, der har haft succes med udenlandsk e-handel er Lakrids by Bülow, der i fjor omsatte for 293 mio. kr., hvoraf 36 pct. af salget skete online, og en markant del var i udlandet, fortæller Fredrik Nilsson, der er adm. direktør i slikvirksomheden, til Børsen og påpeger, at det kan være en fordel med unikke produkter.

DetailWatch har den seneste tid sat fokus på e-eksport. Du kan læse alle artiklerne her:

Dansk webshop efter et år med eksport: ”Vi er ved at få udviklet en kinesisk app”

Amazon er ”frygtindgydende” – men kan være en medspiller for danske webshops

”Den største fejl er at man undervurderer den lokale konkurrence”

Danske virksomheder er gode til nethandel – men går glip af gylden eksportvej

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede