Britisk detailkæde bytter sidste holdbarhedsdato ud med 'bedst før' på mælk

Marks & Spencers håber, at tiltaget vil gøre det muligt at mindske madspil i de mange britiske butikker, skriver The Guardian.
Kartofler, brød og mælk er ifølge organisationen Wrap de varer, der kasseres allermest i de britiske hjem. | Foto: Jens Dresling
Kartofler, brød og mælk er ifølge organisationen Wrap de varer, der kasseres allermest i de britiske hjem. | Foto: Jens Dresling

Den britiske dagligvare- og detailkæde Marks & Spencers følger med en række af konkurrenterne og vil bytte mærkning med sidste holdbarhed ud med en ’bedst før’-dato på dagligvarebutikkernes mælk i et forsøg på at mindske antallet af kartoner, der kasseres, skriver The Guardian.

Mælk er ifølge mediet den kasserede madvare efter kartofler og brød, og omkring 18 kartoner mælk pr. husstand smides i gennemsnit ud årligt, fordi datoen er udløbet.

”Ved at skifte til bedst-før-dato hjælper M&S øjeblikkeligt sine kunder med at spare penge og reducere spild ved at give dem mere tid til at indtage den indkøbte mælk,” siger Catherine David, der er en del af bæredygtighedsorganisationen Wrap.

Allerede for et år siden gjorde Marks & Spencers klar til at indføre et lignende initiativ på frugt og grønsager og opfordrede samtidig kunderne til – ved brug af lugtetesten – at bruge deres sunde fornuft til at vurdere, om varerne stadig er gode nok til at spise.

Også britiske Morrisons droppede i fjor brugen af udløbsdatoer på mælk og bad i stedet kunder om at lugte godt efter for at vurdere, om mælken kan drikkes. Aldi og Tesco har også tidligere meddelt, at de vil udfase sidste holdbarhedsmærkning.

Marks & Spencers sigter efter at halvere madspild af sine produkter inden 2030 samt omfordele 100 pct. af overskudsmad inden 2025.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også