DetailWatch

Detailkæde fjerner "bedst før"-mærker på frugt og grønt for at bekæmpe madspild

I stedet skal kunder kigge grundigt på varerne for at bedømme, om de stadig er gode nok.

Foto: Henrik Kastenskov

Den britiske detailkæde Marks & Spencer gør klar til at fjerne ”bedst før”-mærker på 300 typer frugt og grøntsager for at forhindre madspild, skriver The Guardian.

I stedet skal kunderne bruge deres sunde fornuft for at bedømme, om varerne stadig er gode nok til at spise. Beslutningen vil ifølge mediet påvirke omkring 85 pct. at kædens sortiment af friske varer.

Marks & Spencers sigter efter at halvere madspild af sine produkter inden 2030 samt omfordele 100 pct. af overskudsmad inden 2025.

For at opnå det mål vil kæden ifølge Andrew Clappen, direktør for fødevareteknologi i Marks & Spencers, ”gøre alt, hvad vi kan” for at mindske madspild.

”For at gøre det skal vi være innovative og ambitiøse - ved at fjerne best før-datoer, hvor det er sikkert at gøre, ved at afprøve nye måder at sælge vores produkter og ved at opmuntre vores kunder i at blive kreative med rester samt omfavne forandringer,” siger han.

Ikke den eneste

Den tyske kæde Aldi samt Tesco, der er Storbritanniens største dagligvarekæde, har begge tidligere meldt ud, at ”bedst før”-mærker vil blive udfaset i kædernes respektive butikker.

Også britiske Morrisons har droppet brugen af udløbsdatoer på mælk og har i stedet bedt kunder om at lugte godt efter for at vurdere, om mælken kan drikkes.

Ifølge Wrap, der er en organisation for bekæmpelse af madspild, er kartofler, mælk og brød de mest spildte fødevarer i Storbritannien. Derfor er Marks & Spencers beslutning i den rigtige retning, mener organisationen.

”Vi opfordrer kraftigt flere supermarkeder til at gå foran med madspild ved at fjerne datomærker fra friske råvarer, så folk kan bruge deres egen dømmekraft,” siger Catherine David, direktør i Wrap, til The Guardian.

Ifølge Fødevarestyrelsen skal fødevarer markeret med ”sidste anvendelsesdato” altid smides ud efter denne dato, mens mad markeret med ”bedst før” godt kan spises efterfølgende, såfremt maden ser, lugter og smager fint.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Overblik: Hvem har den grønne førertrøje i Coop og Sallings klimakapløb?

Undersøgelse: Fire ud af ti køber dagligvarer af ringere kvalitet for at spare

Coop og Dagrofa afviser prisfald rundt om hjørnet trods dyk for råvarer

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede