Bolig og livsstil er skiftet ud med kosmetik og mode på ønskesedlen
![Kosmetik og mode hitter på danskernes ønskeseddel op til jul, mens interiør falder, viser en måling fra Ønskeskyen. | Foto: Joachim Ladefoged/JPA](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14595144/wg219h/ALTERNATES/schema-16_9/doc7nn4dgcpi1f1j7vk6mfl.jpg)
De fleste bolig og livsstilsvirksomheder havde kronede dage under coronapandemien, der betød meget hjemmetid for forbrugerne. Nu er praktiske julegaveønsker til hjemmet skiftet ud med flere personlige gaver, lyder det fra Ønskeskyen ifølge Dansk Erhverv på baggrund af en undersøgelse af kundernes ønskesedler.
Ønskeskyen er en digital ønskeseddel, hvor kunder kan skrive deres ønsker med links ind og dele dem med venner og familie. Selskabet oplyser selv, at der i år var 45 pct. flere brugere i oktober end samme måned året før, og at der i oktober var 185.000 ønskesedler med over 3,6 mio. ønsker.
”Det kan tydeligt ses i danskernes ønsker, at tendensen har ændret sig fra 2021 til 2022. I 2021 kunne man klart se, at folk var hjemme på grund af corona, så de brugte flere penge i kategorien bolig og livsstil samt produkter fra kategorien ure og smykker. I 2022 ser vi en helt anden tendens, hvor folk i langt større grad ønsker sig produkter fra kategorierne beauty og kosmetik samt mode og fashion,” siger Morten Bjørn, kommerciel direktør i Ønskeskyen, til Dansk Erhverv.
Detailhandlere frygter svag Black Friday – men forbrugerne er klar på tilbudsjagt
Trængte forbrugere og fyldte lagre presser butikker til at tyvstarte julen
Modevirksomheder melder om ændring i købsmønstre – men tror på fortsat salg