DetailWatch

Konkursramte Organic Basics er blevet solgt

Det ambitiøse undertøjsbrand, der for få uger siden gik konkurs, er blevet solgt til en stor udenlandsk køber fra tøjbranchen. Den nye ejer overtager dog ikke medarbejderne, der er opsagt.

Organic Basics sælger bl.a. undertøj og t-shirts til herrer og kvinder med sølv i, der ifølge virksomheden er sveddæmmende. | Foto: PR/Organic Basics

Det kom som en overraskelse for flere, da det ellers så ambitiøse østjyske undertøjsbrand Organic Basics med prominente og kapitalstærke investorer som Mærsk-arvingen Johan Uggla og Better Collective-medejer Christian Kirk bag sig, for få uger siden gik konkurs efter otte år som følge af manglende likviditet.

Kort tid efter indgivelsen af konkursbegæringen fortalte konkurssagens ene kurator Anders Hoffmann Kønigsfeldt, at målet var at få solgt virksomheden videre indenfor 14 dage ”før alle går på sommerferie”.

Det er nu lykkes, fortæller konkurssagens anden kurator Teis Gullitz-Wormslev, der har været ansvarlig for salgsprocessen, over for DetailWatch.

”Vi har kørt en komprimeret salgsproces, hvor vi har inviteret alle interesserede til at give et bud på virksomheden. Der var stor interesse, så vi fik en del fine bud og har så solgt til det bedste bud, altså højestbydende og dermed også det bud, der giver den bedste dækning til kreditorerne,” fortæller Teis Gullitz-Wormslev.

Det er et datterselskab til den børsnoterede israelske undertøjsgigant Delta Galil Industries, der har købt brandet, dvs. IP-rettigheder, goodwill, varelager mm. Den nye ejer har ikke ønsket at overtage medarbejderne, der nu alle er opsagt og fritstillet.

Delta Galil Industries producerer blandt andet undertøj til mænd og kvinder, bh’er, sokker, babytøj, fritidstøj og nattøj og har hovedkontorer i både Israel og i New York i USA. I 2021 solgte tøjkoncernen for knap 2 mia. dollars svarende til 14,4 mia. kr. og havde et overskud på bundlinjen på 120,3 mio. dollars – knap 890 mio. kr.

Delta Galil Industries har aktiviteter i både Asien, Afrika, Sydamerika, Mellemøsten og det meste af Europa og ejer blandt andet kædebutikker i både Israel, USA, Brasilien, Tyskland og andre vesteuropæiske lande.

Intensiv salgsproces

Det korte salgsvindue har ifølge Teis Gullitz-Wormslev gjort, at der er blevet arbejdet i døgndrift.

”Det har betydet, at de købere, som forpligtede sig til processen, også var med til at arbejde meget intensivt med det. Der har også været potentielle købere, der har trukket sig eller ikke har forpligtet sig, fordi det var svært for dem med så kort tid til rådighed eller fordi de har været på vej på ferie,” siger han.

I forbindelse med konkursen fortalte sagens anden kurator Anders Hoffmann Kønigsfeldt, at der endnu ikke var et overblik over antallet af kreditorer eller størrelsen af gælden. Det overblik forventer Teis Gullitz-Wormslev først, at de to kuratorer har i august, da der stadig løber anmeldelser ind.

Organic Basics er stiftet i 2014 af Christoffer Immanuel, Alexander Christiansen, Mads Haugsted og Mads Fibiger og hentede i starten kapital via bl.a. crowdfunding-tjenesten Kickstarter. I virksomhedens første år hævede selskabet lidt over én mio. kr. efter den mest succesfulde crowdfunding-kampagne i den nordiske tøjbranche nogensinde.

I den efterfølgende periode havde Organic Basics dog svært ved at generere overskud og tabte fra 2016 til 2019 10 mio. kr. på bundlinjen før det første nævneværdige overskud på 1,2 mio. kr. i 2020.

Voksede stort i Vesteuropa

Organic Basics forretningskoncept er baseret på salg af undertøj, sokker og t-shirts med sølv i, der ifølge selskabet dræber 99,9 pct. af alle bakterier – og ingen bakterier, ingen kropslugt. Virksomheden hentede i 2019 16 mio. kr. fra en række investorer – heriblandt franske Eutopia VC og danske Bumble Ventures.

Udover salg via egen webshop i Danmark samt via forhandlere har Organic Basics i de senere år investeret kraftigt i markedsføring i markeder udenfor Danmark og øget medarbejderstaben i København betragteligt.

”Vi har oplevet stor vækst i Vesteuropa, i særdeleshed Tyskland, hvor folk forstår og deler det bæredygtige mindset, som vi også har herhjemme i Danmark. Også lande som Storbritannien og Frankrig er kommet godt med på bølgen,” skrev Mads Fibiger, adm. direktør, i en mail til Finans i forbindelse med 2020-regnskabet.

Dansk tøjbrand med pengestærke investorer går konkurs

Ny ejer vil genrejse konkursramt tøjkæde: ”Vi vil gerne være stærkere i Jylland”

Dansk urfirma vakler på randen af konkurs – for anden gang

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede