En del af Watch Medier

DetailWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
25.04.2022kl. 07.58

Ny ejer vil genrejse konkursramt tøjkæde: "Vi vil gerne være stærkere i Jylland"

Den erfarne erhvervsmand Steen Wøhlk opkøbte for nylig det konkursramte Brdr. Simonsen med 14 tøjbutikker. Nu vil han poste penge i en omstrukturering af tøjkæden, der inkluderer flere butiksåbninger, fortæller han i dette interview.
Tvillingerne Anders og Christian Simonsen er født i Frederikshavn og har tidligere startet egne butikker under Marcus-konceptet. | Foto: Brdr. Simonsen
Tvillingerne Anders og Christian Simonsen er født i Frederikshavn og har tidligere startet egne butikker under Marcus-konceptet. | Foto: Brdr. Simonsen
af ALEXANDER THORUP JENSEN

Det gav genlyd i dele af detailbranchen, da DetailWatch i starten af marts kunne skrive, at tøjforretningen Brdr. Simonsen, der har 14 butikker på landsplan, var gået konkurs.

Og allerede dagen efter konkursbegæringen kunne konkurssagens kurator Kristian Gustav Andersson fortælle, at brødrene Anders og Christian Simonsen håbede på at drive Brdr. Simonsen videre i et nyt regi.

Det er nu lykkedes, efter den erfarne erhvervsprofil Steen Wøhlk er trådt til og har opkøbt aktiviteterne i Brdr. Simonsen. Han står i forvejen bag Sportsfield-koncernen, der ejer netbutikkerne Rebel Company og Wøhlk Sport og i 2020/21 havde et overskud på 13 mio. kr.

I et interview fortæller Steen Wøhlk for første gang offentligt om opkøbet og de fremtidige vækstplaner, der byder på talrige nye butikker i Danmark og en ekspansion til udlandet.

Jeg ser også perspektiver for, at vi kan komme til udlandet. Jeg vil gerne til Sverige.

Steen Wøhlk, ny ejer af Brdr. Simonsen og ejer af Sportsfield-koncernen

Den nye ejer fortæller, at han kender brødrene fra tidligere, og at han tidligere har fulgt deres rejse og haft en dialog om at sælge varer i Brdr. Simonsens butikker.

”Jeg blev kontaktet af kurator, som jeg tidligere har opkøbt konkursboer af. Jeg fik så adgang til nogle ting og kunne hurtigt se, at det er et projekt, som jeg sagtens mener, jeg kan styre på plads med de 30 års erfaring, jeg har,” siger Steen Wøhlk, ny ejer af Brdr. Simonsen.

Inspiration fra Zara

Det er især økonomien, der skal styres på plads for at få projektet til at lykkes.

”Det kræver meget at drive mange forretninger, og når man åbner så mange butikker på én gang, som brødrene har gjort, sker der ofte det, at det går for stærkt, og man ikke når at få cashflow med. Og så går det jo galt på et tidspunkt,” siger han med henvisning til, at syv-otte af Brdr. Simonsens i alt 14 butikker er blevet åbnet i løbet af omkring otte måneder.

Han mener, at investeringen i herretøjsbutikskæden Brdr. Simonsen er en naturlig tilføjelse til en portefølje, der i forvejen tæller forretninger, der sælger dame- og børnetøj samt udendørstøj og ski- og vandsportstøj.

”Jeg kan se et flow i kæden og et koncept, der er bygget op på en genial platform. Hele leverandørleddet i Asien er sådan set stadig komplet, og så er det støttet af store danske leverandører, der leverer gode varer til os. Men der er ingen tvivl om, at vi skal tilpasse vores koncept og blive stærkere på nogle produkter. Det kommer vi til at gøre i løbet af de næste seks måneder.”

Her har den nye ejer særligt fokusset rettet mod den spanske modegigant Zara og den måde, koncernen flytter varerne rundt, så der hele tiden er friske varer i butikkerne.

”Vi skal blive bedre til at vise vores kunder, at vi har mange varer, og selvom nogle af vores lejemål er mindre, har vi muligheden for at flytte varerne rundt, så de ser friske og tiltalende ud hele tiden.”

Brdr. Simonsen

  • Blev etableret i 2016 af tvillingerne Anders og Christian Simonsen
  • De er født i Frederikshavn og er sønner af en far, der drev en lokal tøjbutik
  • Sidenhen flyttede de to tvillinger til København og startede deres egne tøjbutikker under Marcus-konceptet. Tilsammen har de mere end 50 års erfaring i den danske herretøjsbranche
  • Den første butik i Brdr. Simonsen-kæden blev åbnet i Amager Centret i København i 2016. Få år efter havde kæden fem butikker – alle i Københavnsområdet
  • Indtil for nylig havde Brdr. Simonsen 14 butikker i hele landet
  • Virksomheden indgav en konkursbegæring i starten af marts efter at have vurderet sig selv insolvent
  • Siden opkøbte erhvervsmanden Steen Wøhlk aktiviteterne, og fredag den 29. april genåbner 12 af de 14 butikker
  • Aktiviteterne i Brdr. Simonsen drives videre i selskabet Brdr. Simonsen af 2022 ApS, hvor Steen Wøhlk på nuværende tidspunkt er adm. direktør

Ekspansion i ind- og udland

Fredag den 29. april genåbner 12 af de i alt 14 butikker med en uges ”genåbningsfest”, og det nye selskab har genansat de medarbejdere, der var mulighed for at genansætte. Butikken i Kongens Gade i Odense og i Algade i Roskilde har man valgt ikke at genåbne.

Det skyldes, at Brdr. Simonsen i forvejen har to bedre egnede lokationer i Odense, mens Steen Wøhlk har vurderet, at butikken i Roskilde er for stor.

I stedet har Steen Wøhlk allerede nu fokus på en omstrukturering af Brdr. Simonsens placeringer, og allerede nu søger koncernen nye lejemål i de respektive centre, hvor Brdr. Simonsen er til stede. Det kan både gå rigtig stærkt, men det kan også ske over en længere periode, fortæller han.

”Vi har nogle planer, vi arbejder på. Vi vil gerne være stærkere i Jylland. Vi har nogle pletter på landkortet, blandt andet i Randers og Kolding, som vi i første omgang kigger på,” siger Steen Wøhlk.

Selvom Brdr. Simonsen aktuelt lukker to butikker og ser ind i en omstrukturering af butiksnettet, er det på kort sigt planen at udvide antallet af butikker og investere i onlinesalget.

”Hvis vi i 2022 kan koble tre eller fire butikker på og yderligere fem i 2023, er jeg glad. Så kigger jeg ikke længere ud i fremtiden. Vi fokuserer også kraftigt på vores webshop i Odense, hvor vi har investeret stort allerede nu, og vi forventer, at den skal vækste voldsomt,” siger han og tilføjer:

”Jeg ser også perspektiver for, at vi kan komme til udlandet. Jeg vil gerne til Sverige.”

Skal være ansigtet udadtil

Det var brødrene Anders og Christian Simonsen, der selv indgav en konkursbegæring som følge af længere tids likviditetsudfordringer, der i sidste ende betød, at selskabet vurderede sig selv insolvent. Og netop den økonomiske stabilitet mener Steen Wøhlk at kunne tilføre Brdr. Simonsen.

”Jeg kan tilføre dem en platform, hvor jeg har de rigtige folk, der sidder og gør de rigtige ting i de eksisterende setup i koncernen. Jeg har en økonomichef, der styrer alle betalinger og aftaler. Så slipper brødrene for at rode med ubetalte fakturaer.”

Steen Wøhlk oplyser, at de tidligere ejere Anders og Christian Simonsen hverken kommer til at indgå i ledelsen eller bestyrelsen i første omgang, men bliver en del af driften, så kunderne møder dem i butikkerne og som ansigt udadtil.

Relaterede artikler:

  • Brdr. Simonsen måtte se sin virksomhed gå konkurs efter en hård periode under coronanedlukningerne i 2020 og 2021, der slog bunden ud af virksomheden. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

    Konkursramt tøjkæde genopstår med ny ejer

  • Tøjforretningen Brdr. Simonsen måtte se sin virksomhed gå konkurs efter en hård periode under coronanedlukningerne i 2020 og 2021, der slog bunden ud af virksomheden. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

    Tøjfirma gik konkurs – nu håber ejerne at fortsætte i nyt regi

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Jesper Due har været adm. direktør i Løvbjerg siden 2014. | Foto: Joachim Ladefoged
Dagligvarer

Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde

Henrik Clausen har været adm. direktør i familievirksomheden Davidsen Tømmerhandel siden 2018. | Foto: Davidsen Tømmerhandel/pr
Bolig og Design

Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte

Den amerikanske boligindretningskæde har tidligere advaret om risikoen for mulig konkurs. | Foto: Andrew Kelly/reuters/ritzau Scanpix
Bolig og Design

Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Læs også

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

Ved årsskiftet forlod John Wagner posten som adm. direktør for DSK efter efter 27 år i spidsen for købmændenes brancheorganisation. Nu udpeger DSK ham til bestyrelsespost.

For abonnenter

Alfred Josefsen, der var topchef i Irma fra 1999 til 2012, vil sammen med den nu forhenværende kædedirektør Jan Larsen fortsætte jagten på at finde en køber. | Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Tidligere Irma-topfolk intensiverer investorjagt

Irmas nu tidligere kædedirektør Jan Larsen og tidligere adm. direktør Alfred Josefsen mener ikke, at mulighederne for at finde en eller flere nye ejere af dagligvarekæden er udtømte.

For abonnenter

Foto: Pr/coop
DetailWatch

Coop skruer på bonusprogram og lukker Primekonto

De markante ændringer i Coops kæder og forretning får også betydning for fordelsprogrammet, hvor medlemmerne fra 1. maj bl.a. får bonus på færre varer. Det sker for at opnå en besparelse.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte – 7. feb.
  • Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet – 7. feb.
  • Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde – 7. feb.
  • Alibaba udvider logistiknetværk i Europa – 7. feb.
  • Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 7. feb.
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 7. feb.
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 7. feb.
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 7. feb.
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 7. feb.
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 7. feb.
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 7. feb.
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 7. feb.
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 7. feb.
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 7. feb.
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 7. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge