DetailWatch

Ny ejer vil genrejse konkursramt tøjkæde: "Vi vil gerne være stærkere i Jylland"

Den erfarne erhvervsmand Steen Wøhlk opkøbte for nylig det konkursramte Brdr. Simonsen med 14 tøjbutikker. Nu vil han poste penge i en omstrukturering af tøjkæden, der inkluderer flere butiksåbninger, fortæller han i dette interview.

Tvillingerne Anders og Christian Simonsen er født i Frederikshavn og har tidligere startet egne butikker under Marcus-konceptet. | Foto: Brdr. Simonsen

Det gav genlyd i dele af detailbranchen, da DetailWatch i starten af marts kunne skrive, at tøjforretningen Brdr. Simonsen, der har 14 butikker på landsplan, var gået konkurs.

Og allerede dagen efter konkursbegæringen kunne konkurssagens kurator Kristian Gustav Andersson fortælle, at brødrene Anders og Christian Simonsen håbede på at drive Brdr. Simonsen videre i et nyt regi.

Det er nu lykkedes, efter den erfarne erhvervsprofil Steen Wøhlk er trådt til og har opkøbt aktiviteterne i Brdr. Simonsen. Han står i forvejen bag Sportsfield-koncernen, der ejer netbutikkerne Rebel Company og Wøhlk Sport og i 2020/21 havde et overskud på 13 mio. kr.

I et interview fortæller Steen Wøhlk for første gang offentligt om opkøbet og de fremtidige vækstplaner, der byder på talrige nye butikker i Danmark og en ekspansion til udlandet.

Jeg ser også perspektiver for, at vi kan komme til udlandet. Jeg vil gerne til Sverige.

Steen Wøhlk, ny ejer af Brdr. Simonsen og ejer af Sportsfield-koncernen

Den nye ejer fortæller, at han kender brødrene fra tidligere, og at han tidligere har fulgt deres rejse og haft en dialog om at sælge varer i Brdr. Simonsens butikker.

”Jeg blev kontaktet af kurator, som jeg tidligere har opkøbt konkursboer af. Jeg fik så adgang til nogle ting og kunne hurtigt se, at det er et projekt, som jeg sagtens mener, jeg kan styre på plads med de 30 års erfaring, jeg har,” siger Steen Wøhlk, ny ejer af Brdr. Simonsen.

Inspiration fra Zara

Det er især økonomien, der skal styres på plads for at få projektet til at lykkes.

”Det kræver meget at drive mange forretninger, og når man åbner så mange butikker på én gang, som brødrene har gjort, sker der ofte det, at det går for stærkt, og man ikke når at få cashflow med. Og så går det jo galt på et tidspunkt,” siger han med henvisning til, at syv-otte af Brdr. Simonsens i alt 14 butikker er blevet åbnet i løbet af omkring otte måneder.

Han mener, at investeringen i herretøjsbutikskæden Brdr. Simonsen er en naturlig tilføjelse til en portefølje, der i forvejen tæller forretninger, der sælger dame- og børnetøj samt udendørstøj og ski- og vandsportstøj.

”Jeg kan se et flow i kæden og et koncept, der er bygget op på en genial platform. Hele leverandørleddet i Asien er sådan set stadig komplet, og så er det støttet af store danske leverandører, der leverer gode varer til os. Men der er ingen tvivl om, at vi skal tilpasse vores koncept og blive stærkere på nogle produkter. Det kommer vi til at gøre i løbet af de næste seks måneder.”

Her har den nye ejer særligt fokusset rettet mod den spanske modegigant Zara og den måde, koncernen flytter varerne rundt, så der hele tiden er friske varer i butikkerne.

”Vi skal blive bedre til at vise vores kunder, at vi har mange varer, og selvom nogle af vores lejemål er mindre, har vi muligheden for at flytte varerne rundt, så de ser friske og tiltalende ud hele tiden.”

Ekspansion i ind- og udland

Fredag den 29. april genåbner 12 af de i alt 14 butikker med en uges ”genåbningsfest”, og det nye selskab har genansat de medarbejdere, der var mulighed for at genansætte. Butikken i Kongens Gade i Odense og i Algade i Roskilde har man valgt ikke at genåbne.

Det skyldes, at Brdr. Simonsen i forvejen har to bedre egnede lokationer i Odense, mens Steen Wøhlk har vurderet, at butikken i Roskilde er for stor.

I stedet har Steen Wøhlk allerede nu fokus på en omstrukturering af Brdr. Simonsens placeringer, og allerede nu søger koncernen nye lejemål i de respektive centre, hvor Brdr. Simonsen er til stede. Det kan både gå rigtig stærkt, men det kan også ske over en længere periode, fortæller han.

”Vi har nogle planer, vi arbejder på. Vi vil gerne være stærkere i Jylland. Vi har nogle pletter på landkortet, blandt andet i Randers og Kolding, som vi i første omgang kigger på,” siger Steen Wøhlk.

Selvom Brdr. Simonsen aktuelt lukker to butikker og ser ind i en omstrukturering af butiksnettet, er det på kort sigt planen at udvide antallet af butikker og investere i onlinesalget.

”Hvis vi i 2022 kan koble tre eller fire butikker på og yderligere fem i 2023, er jeg glad. Så kigger jeg ikke længere ud i fremtiden. Vi fokuserer også kraftigt på vores webshop i Odense, hvor vi har investeret stort allerede nu, og vi forventer, at den skal vækste voldsomt,” siger han og tilføjer:

”Jeg ser også perspektiver for, at vi kan komme til udlandet. Jeg vil gerne til Sverige.”

Skal være ansigtet udadtil

Det var brødrene Anders og Christian Simonsen, der selv indgav en konkursbegæring som følge af længere tids likviditetsudfordringer, der i sidste ende betød, at selskabet vurderede sig selv insolvent. Og netop den økonomiske stabilitet mener Steen Wøhlk at kunne tilføre Brdr. Simonsen.

”Jeg kan tilføre dem en platform, hvor jeg har de rigtige folk, der sidder og gør de rigtige ting i de eksisterende setup i koncernen. Jeg har en økonomichef, der styrer alle betalinger og aftaler. Så slipper brødrene for at rode med ubetalte fakturaer.”

Steen Wøhlk oplyser, at de tidligere ejere Anders og Christian Simonsen hverken kommer til at indgå i ledelsen eller bestyrelsen i første omgang, men bliver en del af driften, så kunderne møder dem i butikkerne og som ansigt udadtil.

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede