DetailWatch

Jysk har mistet tre butikker i krigen i Ukraine og millioner i omsætning

Russiske angreb har ødelagt mindst tre af Jysks butikker i Ukraine og reduceret den trecifrede millionomsætning i landet markant. ”Det gør ondt. Men vi tror, vi kan holde det i live,” siger topchef Jan Bøgh.

Foto: Jysk/PR

Jysk har fået ødelagt tre af dynekædens butikker i Ukraine efter de seneste ugers krigshandlinger i landet. Det fortalte topchef i Jysk, Jan Bøgh, da han fredag gav en status på situationen i landet på et møde i brancheforeningen Detailforum.

”Vi har mistet tre butikker (i Ukraine, red.), det ved vi. Så er der også nogle, vi ikke ved så meget om, fordi vi ikke kan komme frem til dem,” forklarede Jan Bøgh med henvisning til de Jysk-butikker, der ligger i russisk kontrollerede områder, og som Jysk-ledelsen ikke kender status på. Det gælder bl.a. i havnebyen Mariupol, der gennem længere tid har været under belejring af russiske styrker.

De havde stjålet samtlige vores varer (i Butja, red.). Der var en enkelt kunstig plante tilbage, ellers var butikken fuldstændig tom.

Jan Bøgh, adm. dir. i Jysk

I februar viste en video en Jysk-butik, der var i brand efter et angreb, i forstaden Hostomel i udkanten af Kyiv. Siden er en butik i havnebyen Kherson også blevet ramt og er brændt ned. Endelig havde Jysk en butik i byen Butja, som russerne forlod ødelagt og med lig i gaderne i begyndelsen af april.

”De havde stjålet samtlige vores varer. Der var en enkelt kunstig plante tilbage, ellers var den fuldstændig tom,” fortalte Jan Bøgh.

67 holder åbent

Jysk åbnede sin første butik i Ukraine i 2004 og havde inden Rusland indledte sin invasion af landet i februar 86 butikker i landet og 774 ansatte.

Koncernen valgte i begyndelsen at holde butikkerne lukket af sikkerhedshensyn. Aktuelt er størstedelen af de ukrainske butikker dog åbne efter ønske fra den lokale ledelse, siger Jan Bøgh.

”Det er deres beslutning, og de har sagt, at det er vigtigt, fordi der er så mange på flugt og har behovet, så vi skal åbne vores butikker,” forklarer han.

”Vi har 67 butikker åbne, men alligevel ikke fuldt ud åbne. De er måske åbne fra 11-17 og har måske også lukket en dag om ugen, hvis der kun er to medarbejdere tilbage i det område. Det er meget dyner, madrasser og tæpper, vi sælger.”

Jan Bøgn har været topchef i Jysk siden 2019 og var forinden direktør for Jysk Nordic gennem 19 år. Til efteråret tager han over som adm. dir. i koncernselskabet Lars Larsen Group | Foto: Joachim Ladefoged/ERH
Jan Bøgn har været topchef i Jysk siden 2019 og var forinden direktør for Jysk Nordic gennem 19 år. Til efteråret tager han over som adm. dir. i koncernselskabet Lars Larsen Group | Foto: Joachim Ladefoged/ERH

Omsætter for en tredjedel

Ifølge Jan Bøgh er det muligt at få varer ind i landet og have et salg, bl.a. fordi produkter som tæpper og dyner ses som nødvendige. Salget er dog stærkt begrænset, og Jysk kigger potentielt ind i et underskud i landet.

Vi mister al driftsindtjening, og vi har tjent næsten 200 mio. kr. i Ukraine, så det gør ondt.

Jan Bøgh, adm. dir. i Jysk

”Omsætningen er måske en tredjedel. Vi mister al driftsindtjening, og vi har tjent næsten 200 mio. kr. i Ukraine, så det gør ondt. Men vi tror, vi kan holde det i live,” siger Jan Bøgh, der uddyber, at Jysk fortsat betaler alle medarbejdere løn, men at mange også har forladt landet og efterfølgende fået job i Jysk i andre markeder.

”Vi har næsten 100 medarbejdere (fra Ukraine, red.), der nu arbejder i Jysk i andre lande som Tyskland, Polen, Spanien, England. De er over det hele.”

Mens Jysk holder gang i aktiviteterne i Ukraine, er koncernen godt i gang med at lukke ned i Rusland. I slutningen af marts meldte Jysk beslutningen om at lukke permanent ned i Rusland ud, og siden har de 14 butikker i landet holdt ophørsudsalg. Med udgangen af maj vil Jysk være fortid i Rusland, forklarer han.

”Vi har solgt cirka 80 pct. af alle varerne. Vi er begyndt at lukke de første butikker, og 31. maj har vi lukket samtlige, og så tager vi hjem.”

Lukker efter to år

200 ansatte er blevet opsagt som konsekvens af nedlukningen i Rusland, hvor Jysk åbnede sin første egen butik i juni 2020 i shoppingcentret Trojka i Moskva.

Jysk har i alt 3085 butikker i 50 lande. Det største marked for koncernen er Tyskland med over 950 butikker, efterfulgt af Polen med godt 259 butikker. Herefter følger Sverige og så Danmark med 111 butikker.

Koncernen er den ubetinget største forretning i Lars Larsen Group og havde i seneste årsregnskab en omsætning på 32,6 mia. kr. og et resultat før skat på 4,5 mia. kr.

Høj inflation og Ukraine-krigen får Jysk til at bremse en milliard-investering

Jysk mister ”anseeligt” millionbeløb på russisk exit

Efter lukning i Rusland: Nu lukker Jysk-butikkerne også i Belarus

Jysk har kurs mod russisk exit: ”Svært at se en løsning”

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs