Jysk har kurs mod russisk exit: ”Svært at se en løsning”

På fjerde uge holder Jysk sine butikker i Rusland lukket, mens ansatte er sendt hjem med løn. Men tilstedeværelsen kan synge på sidste vers, siger kommunikationsdirektør. Mandag valgte Carlsberg at trække sig helt fra landet, og professor tror, flere detailvirksomheder vil følge trop.
Jysk har været på det russiske marked ad to omgange, senest siden 2020 og har i dag 13 butikker og omkring 200 ansatte i landet | Foto: Jysk/PR
Jysk har været på det russiske marked ad to omgange, senest siden 2020 og har i dag 13 butikker og omkring 200 ansatte i landet | Foto: Jysk/PR

Dagene kan være talte, hvor Jysk også har et godt tilbud til de russiske forbrugere.

Kort efter Ruslands invasion af Ukraine valgte Jysk at lukke sine 13 butikker i landet og sende de knap 200 russiske ansatte hjem med løn. Siden er spændingerne mellem Vesten og Rusland kun forværret, og optrapningen og udviklingen gør det vanskeligt for Jysk at se en fremtid i landet, siger CSR- og kommunikationsdirektør i Lars Larsen Group, Rune Jungberg Pedersen.

”Vi har stadig vores butikker i Rusland lukket, og det er klart, at med den udvikling, vi ser, så er det svært at forestille sig, at vi kan føre aktiviteterne videre,” siger Rune Jungberg Pedersen, der ikke ved, hvor længe Jysk vil fortsætte med at opretholde ansættelsesforhold og lejekontrakter på butikkerne i landet.

”Det er svært i den nuværende situation at se et scenarie med en løsning, der gør, at vi kan blive, men indtil videre er vores butikker lukkede og medarbejderne hjemme med løn.”

Tror flere vil trække sig

Mens krigshandlingerne intensiveres og foreløbig har drevet 10 mio. borgere på flugt, stiger presset på virksomheder med aktiviteter i Rusland.

I går, mandag, tog bryggerikoncernen Carlsberg konsekvensen og satte de russiske bryggerier til salg efter at have forsvaret aktiviteterne de seneste uge. Beslutningen kom en uge efter Sportmasters ejere, der har forbindelse til Rusland, valgte at trække sig fra Danmark og sætte kæden på markedet. I sidste uge meldte Ecco ud, at skoproducenten ville køre videre med sine mere end 200 butikker i Rusland, og siden er koncernen blevet mødt med skarpe reaktioner på sociale medier.

Ifølge professor i virksomhedsetik Jacob Dahl Rendtorff ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv fra RUC, er det mest forventelige, at flere vil gøre som Carlsberg og forlade markedet helt, vurderer han.

”Ellers risikerer man, at det underminerer troværdigheden endnu mere, især hvis man er er en virksomhed, der gerne vil stå på den ansvarlige side og er orienteret mod verdensmålene, ESG og grøn omstilling. Det er rigtig mange, og derfor tror jeg også, at andre virksomheder kommer til at følge efter Carlsberg og helt trække sig fra Rusland,” siger Jacob Dahl Rendtorff, der uddyber, at det på sin vis også bliver lidt nemmere at trække sig rent konkurrencemæssigt, fordi der ikke står konkurrenter på spring til at overtage markedet, fordi de har forladt landet..

Detailselskaber er sårbare

Han peger på, at virksomheder med aktiviteter i Rusland er under pres fra tre sider. Dels fra politisk side, hvor sanktionstrykket taler sit eget sprog, dels fra branche-side, fordi virksomhederne efterlades i søgelyset, i takt med at andre trækker sig. Endelig er de pressede fra forbrugersiden, og det er måske det stærkeste tryk, mener han.

”Der er et markant pres fra forbrugerne, og det er selskaber som Carlsberg og Ecco særligt eksponerede over for, fordi de er i direkte kontakt med forbrugerne. Vi har f.eks. set billedet af den tørstige mand fra den gamle Tuborg-reklame afbilledet med krigen i baggrunden på de sociale medier. I den forstand er presset fra forbrugerne højere end det politiske, fordi det rammer den enkelte virksomhed. Detailvirksomheder er sårbare, fordi de lever af en direkte relation til den almindelige borger,” siger Jacob Dahl Rendtorff.

”Det er et frygteligt etisk dilemma. Det er aktiviteter, der er investeret i gennem mange år og måske årtier, hvor man troede på det russiske marked som et vækstmarked. Men efterhånden som krigen fortsætter, er man nødt til at tage det etiske valg, også selvom det koster rigtig mange penge.”

Jysk har gennem en årrække været til stede i Ukraine, hvor kæden har 86 butikker | Foto: PR/Jysk
Jysk har gennem en årrække været til stede i Ukraine, hvor kæden har 86 butikker | Foto: PR/Jysk

Jysk har åbnet flere butikker i Ukraine

Jysk driver ikke kun butikker i Rusland, men også i Ukraine, der med 86 Jysk-facader er et langt større marked for Lars Larsens livsværk. Jysk valgte at lukke butikkerne midlertidigt, da Rusland indledte sin invasion d. 24. februar, men siden er flere åbnet igen, og i dag er cirka hver anden i gang, forklarer Rune Jungberg Pedersen.

”Det svinger fra dag til dag, da det er vores ukrainske kolleger, der beslutter, hvilke butikker der er sikre at åbne. De seneste dage har vi haft cirka 40 åbne butikker i Ukraine,” siger Runge Jungberg Pedersen, der uddyber, at man er i tæt kontakt med den ukrainske ledelse, og at det kun er i sikre områder, butikkerne holder åbent.

”Det er klart, at situationen for vores kolleger i Ukraine er meget usikker, specielt i de områder, hvor der er krigshandlinger. Vi har selvfølgelig ikke nogen åbne butikker i de områder af Ukraine, men vi holder hele tiden kontakt med alle vores kolleger, så vi ved, hvor de er, og hvordan vi kan hjælpe dem. Der er heldigvis ingen Jysk-medarbejdere, der er blevet dræbt eller såret.”

Ukraines ambassadør i Danmark, Mykhailo Vydoinyk, har for nylig opfordret danske virksomheder til at forlade Rusland. Om den opfordring fylder mere i overvejelserne end dilemmaet over for Jysks ukrainske ansatte eller potentielt pres fra offentligheden er der ikke et klart svar på, siger Runge Jungberg Pedersen.

”Der er mange facetter i det her, og hvad der spiller den største rolle i overvejelserne er svært at sige. Vi evaluerer hele tiden, og når vi har valgt at holde butikkerne lukket, er det også for at have tid til at tage de rigtige beslutninger,” Rune Jungberg Pedersen.

Hvornår venter I at træffe en beslutning?

”Det har jeg ikke kommentarer til nu.”

Derfor kan russiske butikker sende Eccos image på rutsjetur

Ecco kører videre med skobutikker i Rusland

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også