Med 135 lastbiler, der leverer byggematerialer rundt omkring i Danmark, står byggemarkedet Starks lastbiler for en stor CO2-udledning.
Efter en prøveperiode med én elektrisk lastbil med kran udvider Stark antallet af elektriske lastbiler til i alt tre, skriver byggemarkedskæden i en pressemeddelelse.
”Byggeriet står for en stor del af CO2-udledningen, og som markedsleder ønsker vi at tage ansvar for at gøre noget ved den udfordring. Lastbiltransport er blandt de indsatsområder, hvor vi kan lave meget store forbedringer,” udtaler logistikdirektør Jan Breinholt i pressemeddelelsen.
Ifølge Stark har der været nogle startvanskeligheder, blandt andet med at holde batterierne opladede. Derudover er de elektriske lastbiler en del dyrere end de dieseldrevne. Ifølge Stark er en el-lastbil tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel.
”Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften med at være ca. det dobbelte af en diesel-lastbil. Men alle forventer, at batterierne både bliver bedre og billigere. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før det bliver billigere at køre el- end diesellastbil,” siger Brian Patzlaff i meddelelsen.
De største byggemarkeder har kronede dage: Er vokset med 49 pct. på fem år
Byggevarekæde vil udfordre giganterne med digital satsning: Skal vokse 50 pct. på et år