Stark udvider antallet af elektriske lastbiler til tre

Stark har flere end 135 lastbiler. Efter en prøveperiode med en elektrisk lastbil udvider byggemarkedskæden antallet af elektriske lastbiler til i alt tre.
Foto: Stark/PR
Foto: Stark/PR

Med 135 lastbiler, der leverer byggematerialer rundt omkring i Danmark, står byggemarkedet Starks lastbiler for en stor CO2-udledning.

Efter en prøveperiode med én elektrisk lastbil med kran udvider Stark antallet af elektriske lastbiler til i alt tre, skriver byggemarkedskæden i en pressemeddelelse.

”Byggeriet står for en stor del af CO2-udledningen, og som markedsleder ønsker vi at tage ansvar for at gøre noget ved den udfordring. Lastbiltransport er blandt de indsatsområder, hvor vi kan lave meget store forbedringer,” udtaler logistikdirektør Jan Breinholt i pressemeddelelsen.

Ifølge Stark har der været nogle startvanskeligheder, blandt andet med at holde batterierne opladede. Derudover er de elektriske lastbiler en del dyrere end de dieseldrevne. Ifølge Stark er en el-lastbil tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel.

”Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften med at være ca. det dobbelte af en diesel-lastbil. Men alle forventer, at batterierne både bliver bedre og billigere. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før det bliver billigere at køre el- end diesellastbil,” siger Brian Patzlaff i meddelelsen.

De største byggemarkeder har kronede dage: Er vokset med 49 pct. på fem år

Byggevarekæde vil udfordre giganterne med digital satsning: Skal vokse 50 pct. på et år

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også