De største byggemarkeder har kronede dage: Er vokset med 49 pct. på fem år

Siden 2017 har Davidsens Tømmerhandel mere end fordoblet omsætningen og haler ind på Stark, der dog fortsat er Danmarks største byggemarked.
Davidsens Tømmerhandel har på få år mere end fordoblet sin omsætning. | Foto: Davidsen Tømmerhandel/PR
Davidsens Tømmerhandel har på få år mere end fordoblet sin omsætning. | Foto: Davidsen Tømmerhandel/PR
Af Jens Betak Nielsen, research af Jens Ruskov

Landets fem største byggemarkeder har de seneste år oplevet markant vækst, hvor Stark, Bygma, Bauhaus, Jem & Fix og særligt Davidsens Tømmerhandel har øget omsætningen.

Det viser en gennemgang af regnskaberne for perioden, som DetailWatch har foretaget.

På fem år – fra 2017 til og med 2021 – har de fem byggemarkeder samlet set øget omsætningen fra 18,3 mia. kr. til 27,3 mia. kr., hvilket er en stigning på 49 pct.

Den største procentvise vækst er sket hos Davidsens Tømmerhandel, der har mere end fordoblet sin omsætning til 3,8 mia. kr., hvilket er en stigning på 113 pct.

Det betyder, at Davidsens Tømmerhandel har overhalet både Bauhaus og Jem & Fix og i dag er det tredjestørste byggemarked målt på omsætning.

Ifølge Davidsens Tømmerhandel selv skyldes væksten især et højt aktivitetsniveau på det professionelle marked blandt håndværkere og typehusfirmaer samt prisstigninger på træprodukter.

I løbet af 2021 flyttede Davidsens Tømmerhandel hovedsædet fra Vojens til Kolding, udvidede virksomhedens tre største logistikcentre i Ringsted, Odense og Vojens og lancerede en ny online tøjbutik.

Davidsens Tømmerhandel kom senest med regnskab i maj, der viste en vækst i omsætningen med knap 500 mio. kr. fra 2020 til 2021. I den forbindelse satte topchef Henrik Clausen ord på den markante vækst, som byggemarkedet har oplevet.

”En gunstig markedsvækst, en effektiv drift og en kæmpe indsats af vores medarbejdere har sikret os et rigtig stærkt resultat. Vores omsætning er gået frem med over 14 pct., og vi har dermed igen øget vores markedsandel på det danske marked,” sagde adm. direktør Henrik Clausen dengang.

Davidsens Tømmerhandel har i forbindelse med flere strukturelle ændringer i 2021 også indkørt en ny 2024-strategi, der skal fokusere på en mere fast defineret kundegruppe i form af professionelle håndværkere og gør-det-selv-kunder.

Trods Davidsens massive vækst er Stark fortsat den største spiller i branchen med en omsætning på 8,7 mia. kr. i 2021 efterfulgt af Bygma med en omsætning på 7,9 mia. kr.

En anden stor aktør i branchen er XL-Byg. Byggemarkedskæden er dog ikke med i DetailWatch’ undersøgelse, fordi butikkerne er en frivillig kæde af selvstændige erhvervsdrivende, der ikke offentliggør et samlet regnskab.

Forfølgerne sakker bagud

Byggemarkedsbranchen viser tegn på, at de fem største stikker af fra forfølgerne. Mens top fem gennemsnitligt har haft en omsætningsvækst på 49 pct., er det gået den modsatte vej for Silvan, der i 2017 blev solgt fra i koncernen DT Group, som senere har skiftet navn til Stark Group, der ejer Stark Danmark.

I 2018, som var Silvans første fulde regnskabsår efter salget, lød omsætningen på 1,6 mia. kr. Den er i 2021 faldet med 22,5 pct. til godt 1,24 mia. kr.

Da Silvan præsenterede 2021-regnskabet i april, var forklaringen på faldet blandt andet coronapandemien og forsyningsproblemer, men også et strategiskifte fra fokus på omsætning til at skabe overskud på bundlinjen, hvilket er lykkedes de seneste to år.

”Indtil 2019 var fokus i Silvan at generere omsætning, som til en vis grad var drevet af enorme rabatter på kampagner og salg af produkter med lave marginer, eller endda til tider med negative marginer. Siden slutningen af 2019 har Silvan flyttet fokus i stedet til rentabilitet og har også implementeret en ny prisstrategi,” skrev Silvan-ledelsen i regnskabet.

Som en del af strategien har Silvan skåret til på omkostningssiden og beskæftiger i dag 597 ansatte mod 849 i 2018, mens fire underskudsramte butikker er lukket.

Silvan har i dag 42 fysiske butikker, men vil åbne flere og samtidig øge e-handlen for at løfte omsætningen, som selskabet forventer stiger med 200 mio. kr. i år.

Silvan har 42 fysiske butikker, men vil ifølge årsberetningen åbne flere og samtidig øge e-handlen for at løfte omsætningen.

Mens Silvan har mistet markedsandele de seneste år, er det samme gældende for Johannes Fog, der har ni butikker på Sjælland – hovedsageligt i Nordsjælland.

Johannes Fog kan godt nok fremvise en vækst i omsætningen med 16,3 pct. til 1,46 mia. kr. fra 2017 til 2021, men kan ikke følge med den massive vækst, som de fem største har leveret de seneste fem år.

Ny svensk konkurrent

At forfølgerne sakker bagud er dog ikke ensbetydende med, at top fem er hakket i granit. Branchen er således blevet en spiller rigere i form af svenske Byggmax, der netop har åbnet sin første butik i Vejle og har en ambition om at åbne 25 byggemarkeder i Danmark de kommende fem år.

Modsat Stark vil Byggmax primært have fokus på private gør-det-selv kunder, og dermed går den nye, svenske spiller i konkurrence med særligt Jem & Fix, Bauhaus, Silvan og Davidsen Tømmerhandel.

I forbindelse med Byggmax’ åbning af den første butik i Vejle sagde afdelingschef Mathias Mayn, at Byggmax ser sig som en blanding af ”Jem & Fix’ priser og Bauhaus’ store udvalg”.

Hos Jem & Fix er topchef Claus Petersen dog ikke bekymret over den nye svenske konkurrent, som det danske lavprisbyggemarked kender fra dets aktiviteter i de øvrige skandinaviske lande.

”Jeg tror, der er plads til dem. Vi kender dem jo indgående fra Norge og Sverige, og der trives vi fint begge to. Men vi skal holde os skarpe og fortsætte med at arbejde, som vi gør, og passe på med ikke at falde i den grøft med at opfinde en masse ekstra ydelser, som gør det sværere at få regnestykket til at hænge sammen,” siger Claus Petersen, adm. direktør i Jem & Fix.

”De er meget fokuserede på den meget dygtige gør-det-selv, som går i gang med store projekter. Dem har vi også nogle af, men det er nok nogle af vores konkurrenter, hvor det vil ramme hårdere – de er dygtige på byggematerialer,” fortsætter Jem & Fix-topchefen.

Det svenske byggemarked, der er børsnoteret på Nasdaq-børsen i Stockholm, har mere end 190 butikker i Sverige, Norge og Finland og omsatte i 2021 for cirka 5,5 mia. kr. på tværs af landene.

I 2021 købte Byggmax Næstved Lavpristræ, hvis fire sjællandske butikker på sigt skal integreres i Byggmax-brandet. Derudover har Byggmax også opkøbt sin danske navnebror Bygmax, der driver en dansk netbutik med fokus på byggematerialer og gør-det-selv-produkter.

Forventer dårligere 2022

De største byggemarkeder forventer fortsat vækst i 2022, omend en mere beskeden vækst end de seneste år. Det er især prisstigninger, der særligt har ramt byggematerialer, og vareknaphed, der gør, at forventningerne ikke er helt rosenrøde.

Stark forventer en samlet vækst i omsætningen, men lavere end de 18 pct., som byggemarkedet præsterede i 2021.

Bygma forventer, at nettoomsætningen vil stige med 10 pct. – dog primært drevet af stigende priser, mens byggemarkedskæden forventer, at overskuddet og det generelle aktivitetsniveau i markedet falder.

Davidsens Tømmerhandel, der senest leverede en omsætningsvækst på 14 pct., forventer en opbremsning i 2022, så væksten lander mellem 1,1 og 3,8 pct.

Lavprisbyggemarkedet Jem & Fix og Bauhaus forventer begge fald i omsætning. Jem & Fix forventer at falde fra 3,77 mia. til 3,5 mia. kr., mens Bauhaus forventer at falde tilbage til 2019-niveau. Det vil betyde et fald på omkring en halv milliard fra 3,1 mia. kr. til 2,5 mia. kr.

Familieejet tømmerhandel fortsætter voldsom vækst med trecifret millionoverskud

Bauhaus falder over hele linjen – men overgår egne forventninger

Lavprisbyggemarkedet Jem & Fix tjener penge som aldrig før: Hiver 410 mio. i land

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også