Bilimportør bryder købsaftale med 1.000 kunder

Omkring 1.000 bilkunder får nu tilbudt en anden og dyrere bil end oprindeligt aftalt, fordi bilforhandler har leveringsudfordringer, skriver Børsen.
Foto: Nic. Christiansen Gruppen/PR
Foto: Nic. Christiansen Gruppen/PR

Nic. Christiansen Gruppen, der er importør af Hyundai i Danmark, kan ikke levere en bestemt elbil til omkring 1.000 danske kunder på grund af komponentmangel, coronarestriktioner og transportudfordringer, skriver Børsen.

Bilfirmaet, som sælger Hyundai-bilerne gennem forskellige bilhuse, har i stedet tilbudt kunderne, at de i stedet for den aftalte 2022-model kan få leveret en 2023-model, der dog koster mere.

Nic. Christiansen Gruppen giver kunderne en rabat på 20.000 kr., men de skal alligevel betale 15.000-30.000 kr. mere for den nye bil. Den løsning møder kritik fra organisationen FDM, der mener, at Nic. Christiansen Gruppen burde sælge 2023-modellen for samme pris som 2022-modellen.

“Så skulle vi vælge at sælge biler med tab, men det synes jeg heller ikke er fair. Sagens essens fra vores synspunkt er, at det er en ny model, og så prøver vi at skabe en løsning, der giver størst værdi for kunderne,” siger Niels Vrist Bertelsen, koncerndirektør i Nic. Christiansen Gruppen, som svar på kritikken.

Bilforhandler mangedoblede bundlinjen: Topchef forudser dyk i 2022

Dansk Polestar-chef peger på fremtidens forretning for bilforhandlere

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også