Multibrand-netbutikker med luksusvarer som Balenciaga og Chanel på online-hylderne har passeret deres storhedstid.
Platformene som Yoox Net-a-Porter, der ved sin lancering tilbage i 2000 revolutionerede online-modemarkedet, Browns og Farfetch melder alle om dalende salg og har tabt trecifrede millionbeløb de seneste regnskaber, skriver Børsen.
Samtidig er det britiske luksusmode-site Matches i år gået i betalingsstandsning efter et ejerskifte og en nærved konkurs, skriver mediet.
Siden multibrand-netbutikkernes lancering er globale luksusmærker dog selv kommet online, og det har mindsket platformenes monopol.
“Der er tendens til, at forbrugerne nu bruger onlinemultibrandbutikker som søgemaskiner for at finde inspiration. Men når de først har fået øje på et mærke hos en onlinemultibrandbutik, som de kan lide, går de direkte til mærkets egen onlinebutik,” vurderer Michael Hillmose, der er chef for international handel i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.
Multibrand-platformenes nedgang er dog ikke ensbetydende med en nedgang for luksusmærkerne generelt – tværtimod er det gået ”rigtig fint for langt de fleste luksusmodehuse” på trods af krig og inflation, påpeger Dorte Wimmer, der er direktør i analyse- og rådgivningshuset Retail Institute Scandinavia, over for Børsen.