Fransk luksusvarekæmpes aktie stiger: Investorer håber på blød landing

LVMH’s salg var lavere end forventet, men bedre end frygtet. Det giver håb og positivitet hos både selskabet selv og investorer. 
LVMH står bl.a. bag mærker som Dior og Louis Vuitton. | Foto: Denis Balibouse
LVMH står bl.a. bag mærker som Dior og Louis Vuitton. | Foto: Denis Balibouse
AF MARKETWIRE

Mens luksusvarekæmpen LVMH kæmper med væksten, hersker der onsdag lettelse blandt enkelte investorer, der havde frygtet det, der var værre.

Det skriver Bloomberg News oven på LVMH’s kvartalsmeddelelse tirsdag efter børslukketid.

Bekymringer i visse investorkredse over vigende salg blev gjort til skamme, og det har ifølge analytiker i Bernstein Luca Solca næret håbet om en blød landing.

Salget i LVMH, der står bag flere luksusmærker som Louis Vuitton, Dior og champagnemærket Moët & Chandon, nåede ellers akkurat ikke på højde med analytikernes forventninger til salget i årets første kvartal. Den organiske vækst landede i kvartalet på 3 pct. mod estimeret 3,28 pct. blandt analytikere.

Det skyldes blandt andet et skuffende salg af vin og spiritus. Samlet set er kvartalsvæksten den svageste for LVMH i et første kvartal siden 2016, når der ses bort fra 2020, hvor coronapandemien medførte nedlukninger verden over, skriver Bloomberg News.

Salg af modetøj steg

Salget i LVMH’s største division for salg af modetøj og lædervarer steg 2 pct. mod estimeret 3,22 pct. Modetøj og lædervarer er den største division i LVMH’s forretning, og den oplevede en organisk vækst i første kvartal 2023 på 18 pct., så der er tale om en mærkbar opbremsning i første kvartal i år i forhold til året forinden.

Europas næstmest værdifulde selskab – kun overgået af Novo Nordisk – stiger ikke desto mindre 3,9 pct. på børsen i Paris.

Og hos Deutsche Bank vurderer analytiker Adam Cochrane, at væksten i kvartalet trods alt beroliger og vidner om LVMH’s modstandsdygtighed i et svært marked, hvor modehuse som Kering og Burburry har skuffet.

Nogenlunde tilsvarende konklusion når analysehuset Vital Knowledge frem til.

”Disse tal er måske ikke perfekte, men manglerne var stort set minimale, især sammenlignet med den store konkurrent Kering,” lyder det fra Vital Knowledge ifølge Bloomberg News.

Kosmetiksalg faldt

LVMH’s salg af parfume og kosmetik gik frem med 7 pct. mod estimeret 6,22 pct., mens salget af ure og smykker faldt 2 pct. mod et estimeret fald på 0,75 pct.

Salg af vin og spiritus faldt 12 pct. mod et estimeret dyk på 8,66 pct.

Samlet endte omsætningen på 20,69 mia. euro mod ventet 21,18 mia. euro. Salget i Asien, eksklusive Japan, faldt 6 pct. i kvartalet.

Ikke desto mindre ser LVMH et lyspunkt i Kina, hvor salget af modetøj og lædervarer steg næsten 10 pct. – en fremgang, som LVMH betegner som ”meget tilfredsstillende”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også