Gucci-ejer sender advarsel i luksussektoren efter faldende salg i Asien

Guccis salgsproblemer i Asien står i kontrast til konkurrenterne Hermes og LVMH, der begge oplevede tocifret salgsvækst i seneste kvartal.
Kering står bag mærker som Gucci, Bottega Veneta og Saint Laurent. | Foto: Claudia Greco
Kering står bag mærker som Gucci, Bottega Veneta og Saint Laurent. | Foto: Claudia Greco
AF MARKETWIRE

Gucci-ejer Kering, der er blandt luksussektorens største konglomerater, advarer om faldende omsætning i år på baggrund af især faldende salg af Gucci-mærkevarer.

Det skriver Financial Times.

Det franskbaserede Kering, der også står bag luksusmærker som Bottega Veneta og Saint Laurent, forventer et fald i salget i første kvartal på 10 pct. sammenlignet med sidste år. For Gucci alene, der samlet set stod for to tredjedele af konglomeratets indtægter i 2023, ventes salget at falde med næsten 20 pct.

Gucci er i gang med en reorganisering med ny ledelse og ny kreativ direktør i form af Sabato de Sarno. Hans tøjkollektioner har kun været tilgængelige i butikker siden midten af februar, men er ifølge Kering blevet mødt med begejstring af kunder. Kering har advaret om, at deres reorganisering af Gucci vil kunne mærkes på bundlinjen i 2024.

I kontrast til konkurrenter

Kerings profitadvarsel står i skarp kontrast til andre luksuskonglomerater såsom Hermes og LVMH, der oplevede tocifrede salgsvækst i seneste kvartal. Den schweiziske bank UBS forventer, at salgsvæksten i luksussektoren falder til et gennemsnit på 5 pct. i 2024 efter at have oplevet organisk vækst på 10 pct. i gennemsnit hvert år siden 2016, skriver Financial Times.

Faldet i Guccis salg skyldes blandt andet en mere dyster efterspørgselsprognose for Kina, samt det faktum at Gucci under sin tidligere kreative direktør Alessandro Michele appellerede til yngre forbrugere frem for mere velhavende, ældre købere. 

Unge forbrugere har været mere sårbare over for økonomiske udsving såsom højere inflation, hvilket USA og Europa har oplevet i kølvandet af coronapandemien.

Mister momentum

Styret af milliardærfamilien Pinault har Kering kæmpet for at holde trit med rivaler som LVMH og Hermes International, da luksussalget har tabt momentum i løbet af det seneste år, især i Kina.

LVMH’s bredere mærkeportefølje og Hermes’ lange ventelister på håndtasker har gjort disse virksomheder mere modstandsdygtige.

”Gucci er stødt på nogle virksomhedsspecifikke problemer i et par kvartaler, men denne opdatering vil vække yderligere bekymringer om stemningen hos privatforbrugerne og om Kinas økonomi,” skriver analytikere fra Vital Knowledge ifølge Bloomberg News.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også