Forbrugerrådet Tænk kritiserer Temus markedsføringsmetoder

Den kinesiske platforms aggressive markedsføring, der trækker på både spil, tidsbegrænsede tilbud og vareknaphed er betænkelig og kan være på grænsen til manipulation, mener jurist. 
Temu er over det seneste år blevet blandt de mest populære webshops i Danmark. | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix
Temu er over det seneste år blevet blandt de mest populære webshops i Danmark. | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix

Den hurtigt voksende kinesiske e-commerce platform Temu bruger store summer på markedsføring, men ifølge flere kilder er platformens brug af salgsfremmende midler som konkurrencer, tidsbegrænsede tilbud og begrænset antal varer kritisabel, skriver Jyllands-Posten.

Seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk kalder det tæt på ”manipulerende design”, når platformen fx lokker med, at der kun er få eksemplarer af en vare tilbage.

”Hvis det er en serviceoplysning, at der kun er tre varer tilbage, er det fint at gøre opmærksom på det. Men hvis man bruger det som et element til at presse forbrugeren til at handle hurtigt, er det ikke lovligt. Så hvis uret tæller ned og starter forfra efter de fem minutter, eller hvis der rent faktisk er flere end de tre varer, er det vildledende markedsføring,” siger Marie Frank-Nielsen til mediet.

Ifølge Jan Trzaskowski, professor på Copenhagen Business School, er der ingen klare grænser mellem lovlig påvirkning og ulovlig manipulation, men også han fremhæver, at virksomheder ikke må vildlede forbrugerne.,

Jyllands-Posten har tidligere beskrevet, at Temu ifølge Washington Post i 2023 brugte flere penge på at annoncere online i USA end alle andre store selskaber bortset fra Amazon, Procter & Gamble og PepsiCo. 

Hvis du vil læse mere om, hvem Temu er, har DetailWatch samlet de vigtigste informationer om den fremadstormende webshop og app:

Ny kinesisk app stormer frem i Danmark – men hvem er de?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også