Ny kinesisk app stormer frem i Danmark – men hvem er de?

Den nye kinesiske handelsplatform har efter et halvt år i Europa mødt kritik fra flere sider, men siger, den har fjernet produkter af lav kvalitet og afviser bekymringer om datasikkerheden.
Temu er en del af den kinesiske onlinekoncern PDD Holdings, som er børsnoteret i USA og er mest kendt for sin onlineplatform Pinduoduo | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix
Temu er en del af den kinesiske onlinekoncern PDD Holdings, som er børsnoteret i USA og er mest kendt for sin onlineplatform Pinduoduo | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix

Med sloganet ”Shop like a millionaire” har den kinesiske handelsplatform Temu spredt sin webshop til 48 lande siden lanceringen i september sidste år, heriblandt en dansk en af slagsen.

Bag sloganet ligger idéen om, at Temu vil give alle forbrugere mulighed for at ”købe produkter af høj kvalitet til en rimelig pris” og ”demokratisere forsyningskæderne og give lige adgang for alle, så alle kan få friheden til at shoppe som en millionær”.

Ved første øjekast ligner det en tilsvarende version af discountplatformen Aliexpress eller Wish, hvor man kan købe usædvanligt billige produkter, og ligesom hos Wish er det ifølge Temu muligt, fordi forbrugerne køber direkte hos især kinesiske producenter.

”Ved at sende varerne direkte fra kilden, fjernes flere trin i form af transport og opbevaring. Det er ofte den største omkostning og ineffektivitet ved konventionel detailhandel. Når titusindvis af forbrugere går sammen om at købe, bliver det desuden muligt at sende store partier, hvilket gør de ellers dyre forsendelsesomkostninger for en enkelt vare meget billigere,” skriver Temu i et mailsvar til DetailWatch.

Ud over lave priser har Temu også tilføjet gamification til platformen, hvor forbrugerne kan vinde præmier – såsom rabatter – i købsprocessen.

Temu er en del af den kinesiske onlinekoncern PDD Holdings, som er børsnoteret i USA og er mest kendt for sin onlineplatform Pinduoduo, der har en lignende forretningsmodel - bare med salg af fødevarer direkte hos kinesiske landmænd.

Temu har hovedkontor i den amerikanske by Boston, men salget i Europa foregår gennem selskabet Whaleco Technology Limited, som er indregistreret i Irland.

Fejl i produkter

Temu har mindst 100 mio. downloads på Google Play og har til tider toppet listen over mest downloadede apps i Danmark.

Med indtoget i Europa har medier og forbrugerorganisationer rettet fokus mod den fremadstormende platform og produkterne, der sælges på platformen.

Den italienske forbrugerorganisation Altroconsumo har undersøgt 28 produkter hos Temu, lige fra legetøj til elektronik og kosmetik, og ifølge organisationen var der fejl i alle produkterne.

Fejlene omfatter dels manglende produktsikkerhed, hvor fx en hjelm til elløbehjul ikke var robust nok til at afbøde slaget fra et styrt, mens næsten halvdelen af produkterne typisk ikke har en oversigt over, hvilke stoffer produkterne indeholder.

Temu skriver til DetailWatch, at platformen ”oprigtigt værdsætter feedback” og arbejder på at blive bedre.

”I de seks måneder, der er gået, siden vi begyndte at operere i EU, har vi arbejdet hårdt på at forfine vores overvågnings- og kvalitetskontrolsystemer for at tage fat på forskellige områder, der skal forbedres. Vi har arbejdet tæt sammen med vores sælgere for at sikre, at de overholder EU-kravene, og vi har straks fjernet produkter, der ikke overholder kravene. Temu fjernede og undersøgte straks de produkter, som Altroconsumo fremhævede,” skriver Temu til DetailWatch.

”Vi er en relativt ny platform, der kun er et år gammel, men stadig forpligtet til at overholde alle relevante regler og bestemmelser.”

Tager I nogen form for ansvar, hvis de produkter, som forbrugerne køber på jeres platform, ikke lever op til beskrivelserne?

”Forbrugerne kan være trygge ved at handle på Temu og kan føle sig sikre på, at det i sidste ende er os, der er ansvarlige for enhver transaktion, som kunden foretager på vores platform,” skriver Temu, der uddyber, at selskabet derudover tilbyder en længere returretsperiode på 90 dage.

Afviser data-bekymringer

Ligesom flere andre kinesiske tech-selskaber som Tiktok, Huawei og DJI har der været rejst bekymringer om databeskyttelse i Temu og moderselskabet PDD Holdings.

Meget af kritikken kom på baggrund af en rapport fra Grizzly Research, der er et short selling-firma, hvilket i korte, grove træk betyder, at selskabet tjener penge på faldende aktiekurser.

I rapporten beskylder Grizzly Research Temu for at have skjulte funktioner, der gør Temu i stand til at samle store mængder data fra forbrugerne og sælge videre.

Temu giver dog ikke meget for beskyldningerne, som selskabet mener, er udgivet for at få aktien til at falde.

”Vi tror, at flere professionelle investorer forstår motiverne bag dette, og at anklagerne i rapporten er ubegrundede,” skriver Temu.

Ifølge Temu indsamler platformen ligesom andre handelsplatforme kun informationer, som bruges til at sende og levere produkter, og at Temu hver eneste gang informerer forbrugeren, når det sker.

”Temu kan downloades i Apple App Store og Google Play Store, to app-markedspladser, der bruger strenge gennemgangsprocesser og standarder,” skriver Temu videre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også