Dansk skobrand zoomer ind på kernen, ESG og USA i generationsskifte

Tredje generation stiller sig i spidsen for det 120 år gamle danske skobrand Angulus og dropper samtidig agenturer på bl.a. det britiske skobrand Lloyds.
Søskendeparret Clara og Sebastian Dawe står i dag i spidsen for Angulus, der siden 1904 har produceret fodformede sko som modstykke til tilspidsede sko. | Foto: Nicolai Thanning Rentzman
Søskendeparret Clara og Sebastian Dawe står i dag i spidsen for Angulus, der siden 1904 har produceret fodformede sko som modstykke til tilspidsede sko. | Foto: Nicolai Thanning Rentzman

Den familieejede danske skovirksomhed ATC Footwear sætter ny kurs for forretningen, der står bag skobrandet Angulus.

Det sker i forbindelse med et generationsskifte, hvor tidligere direktør Christian Dawe har overladt rorpinden til børnene Sebastian Dawe og Clara Dawe, der har sat sig spidsen som henholdsvis adm. direktør og bestyrelsesforkvinde.

Strategi- og generationsskiftet betyder bl.a., at selskabet kvitter den sidste rest af agenturer i forretningen, herunder skobrands som Clarks og Lloyds, for i stedet at fokusere på kerneforretningen i selskabets eget brand, Angulus, og sætte tryk på ESG-agendaen. 

”Det er i Angulus vores hjerteblod ligger. Det er vores familiearv og der, hvor vi føler, vi kan præge udviklingen mest og have den bedste indvirkning på omgivelserne,” siger adm. direktør Sebastian Dawe til DetailWatch.

Sebastian Dawe har været en del af det 120 år gamle ATC Footwear i fem år og siden 2020 som adm. direktør efter faderen Christian Dawe, der i stedet indtog posten som bestyrelsesformand. I sommer blev generationsskiftet for alvor en realitet, da Christian Dawe gav stafetten i front for bestyrelsen videre til datteren Clara Dawe. 

Færre sko til flere

Søskendeparret i spidsen for familiefirmaet har i forbindelse med vagtskiftet valgt at sætte en ny strategisk kurs for Angulus-brandet, hvor især agendaen omkring ESG og ansvarlighed får højere prioritet. Det er bl.a en mærkesag for Clara Dawe, der også arbejder med social innovation, og betyder, at selskabet populært sagt vil få flere til at gå i færre, men mere klimavenlige sko. 

”Vi sætter os selv i førersædet som familie og sørger for, at virksomheden fortsætter med den fortælling, vi gerne vil have,” siger Sebastian Dawe.

”Det kan vi, fordi vi er en familieejet virksomhed, der nu har tredje generation inden for dørene. Det havde vi ikke haft mulighed for, hvis vi var blevet solgt. Det har været en del af skismaet de sidste fem år, hvor der skulle ske enten et salg, eller forretningen skulle videreføres i familien.”

Han uddyber, at selskabet i løbet af 2024 vil definere mål for klimaaftryk og ESG-profil. Angulus produceres på selskabets egen fabrik i Portugal, og det gør forsyningskæden enklere at sætte data og mål for, samtidig med at agenturforretningen med eksterne leverandørkæder nu er skåret fra.

Kurs mod USA

ATC Footwear og Angulus har hovedparten af omsætningen på det danske marked, der står for cirka 70 pct. af salget, mens 30 pct. ligger i udlandet. De største markeder i udlandet er Sverige, Belgien, Kina samt dernæst Frankrig Holland, Schweiz. 

Inden for få år vil Angulus sætte kurs på mod det amerikanske marked, fortæller direktøren.

”Vi tror, vores brand vil ræsonnere med de amerikanske forbrugere – især på kysterne. Vi har allerede kunder i USA og får masser af henvendelser, så nu er vi gået i gang med at finde ud af, hvem der skal være vores distributør i landet, så vi kan etablere os,” siger Sebastian Dawe. 

”Vi trækker på vores erfaring fra Kina, hvor vi har lavet en koncentreret indsats over de sidste fem år og er kommet godt fra land med en lokal partner som distributør.”

Salget af Angulus-sko sker både gennem forhandlere og selskabets egen webshop samt i flagskibsbutikken i København. Men online er den største salgskanal og står rundt regnet for 80 pct. af omsætningen.

”Vores sko bliver primært solgt online, men samspillet med de fysiske butikker er supervigtigt, fordi vores produkter er nogle, der skal opleves fysisk,” siger Sebastian Dawe.

Har lukket butik

Angulus er for nyligt gået fra to til én butik i København, efter brandet har lukket en butik i indre by efter 10 år. Det er dog ikke udtryk for, at brandets eget salg skal ligge endnu mere online, siger Sebastian Dawe.

”Vi har ligget der i 10 år, men lokationen har ikke udviklet sig som håbet, så derfor afvikler vi den nu,” siger han og uddyber, at kravene til en butik i dag også har ændret sig, så butiksrummet skal kunne mere i dag end bare være et indkøbssted med sko på hylderne. 

”Det skal også være en oplevelse, så nu tænker vi os lige om, hvad der så skal ske. Men vi skal stadig være til stede i bybilledet. Det er en central del af vores strategi.”

ATC Footwear havde sit hidtil bedste regnskabsår i 2022, hvor omsætningen steg til 89,4 mio. kr., og bundlinjen nåede 9,7 mio. kr. I det igangværende regnskabsår for 2023, som bliver det første, tredje generation sætter underskrift på, har markedet været sværere. 

”Vi kommer stadig profitabelt ud af året, men efter to rekordår har vi også mærket, at forbrugerne ikke har så mange penge og køber færre sko og flere på tilbud,” siger Sebastian Dawe. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også