Boom i salget af luksusure er forbi
Efter tre år med ekstraordinær høj efterspørgsel på luksusure som Rolex, Omega eller Audemars Piguet går det nu den anden vej, skriver Bloomberg.
De ikoniske schweiziske urmærker oplevede et boom under coronapandemien, der sidste år fik den schweiziske ureksport til at nå et rekordhøjt niveau på 28,5 mia. dollars, knap 200 mia. danske kr.
Men nu melder urproducenterne om nedgang i efterspørgslen de seneste måneder på grund af lavere forbrugertillid og bekymringer for inflation og økonomisk usikkerhed.
”Det, vi så i 2021 og 2022, var uden for normen,” siger Francois-Henry Bennahmias, adm. direktør for Audemars Piguet, hvis ure sælger i gennemsnit koster omkring 50.000 schweizerfranc, knap 395.000 kr., og uddyber, at han ikke tror, branchen ”vil se det igen.’’
Ud over faldende salg af nye ure er priserne på gensalgsmarkedet for brugte luksusure også drattet nedad, skriver Bloomberg.
Efteråret har generelt budt på svagere salgsudvikling i sektoren for luksusvarer, hvor selskaber som den franske koncern LVMH, der bl.a. står bag modebrands som Louis Vuitton og Dior, samt Gucci-ejer Kering og Cartier-ejer Richemont har set en nedgang.
Den schweiziske urindustri er en væsentlig del af landets erhvervssektor og den tredje største på eksportmarkedet. Det globale salg udgjorde omkring 48 milliarder sweizerfranc i 2022 ifølge investeringsbanken Morgan Stanleys estimat. Markedet for brugte ure skønnes at udgøre det halve.