Pandora-topchef: Vores nye vækstmål er ikke skøre

”Man skal jo først lære at gå, før man kan løbe. Og lige nu er vi kommet til fasen, hvor vi jogger – i et pænt tempo,” siger Alexander Lacik.
Alexander Lacik erkender, at de nye vækstmål er ambitiøse. Men de er bestemt realistiske, fastslår han. | Foto: Stine Bidstrup
Alexander Lacik erkender, at de nye vækstmål er ambitiøse. Men de er bestemt realistiske, fastslår han. | Foto: Stine Bidstrup
AF MARKETWIRE

Pandora skruer op for væksten i de kommende år. Og den måde, som Pandoras topchef, Alexander Lacik, ser fremtiden på, ligger over de fleste analytikeres forventninger.

Men topchefen mener ikke, at Pandora skyder i blinde. Snarere tværtimod:

”Bryder man forventningerne ned, så har vi frem til nu set en 3-5 pct. like-for-like vækst – den nye er 4-6 pct. i perioden 2024-26. Så det er egentlig bare et punkt op,” siger Alexander Lacik til MarketWire i forbindelse med smykkeselskabets kapitalmarkedsdag i London torsdag og fortsætter:

”Er det ambitiøst? Ja, det kan man godt sige, for vi skal jo vokse. Men det er er ikke en crazy ambition. Oveni skal du lægge tre pct. point med butiksudvidelserne på toppen af det, og så får du en organisk vækst på 7-9 pct.”

Siden 2019 har Pandora haft en gennemsnitlig organisk vækst (CAGR) på 3 pct. Væksten har været ramt af modvind fra Kina, i forbindelse med at coronapandemien lagde gaderne øde.

”Havde Kina bare stået stille, så havde vi haft de 5 pct. hjemme på like-for-like de seneste tre år, og det er lige præcis i midten af de 4-6 pct,” påpeger smykkechefen.

Jogger i pænt tempo

Alexander Lacik blev hentet ind som topchef i februar 2019, mens Anders Boyer blev finansdirektør et halvt års tid tidligere. De to har kørt parløb for at få Pandora op i gear, da smykkeselskabets forfatning på et tidspunkt var så dårligt, at der flere gange poppede rygter op om kapitalfonde, der var interesserede i at købe smykkekoncernen, og aktiekursen var skåret ned til at tredjedel fra et niveau omkring 1.000 kr.

Men den nye topledelse har formået at rykke Pandora ud af den situation, og det er sket skridt for skridt:

”Da Anders og jeg begyndte i Pandora for nu en 4-5 år siden, var det et selskab, der ikke var i god form. Og man kan sige, at man ikke kan begynde at jogge eller løbe, hvis man er i dårlig form,” siger Alexander Lacik.

”Efter et eller to år var formen allerede bedre, og det er det, vi har bygget videre på: Vi har en strategi, vi ved, hvad der virker, og derfor kan vi øge ambitionsniveauet. Men man skal jo først lære at gå, før man kan løbe. Og lige nu er vi kommet til fasen, hvor vi jogger – i et pænt tempo,” siger topchefen.

I perioden 2024-26 venter Pandora at kunne skabe frie positive pengestrømme på 16-17 mia. kr., og hensigten er at returnere 14-17 mia. kr. kontant til aktionærerne i perioden.

”Pandora har jo en interessant finansiel konstruktion med en høj bruttomarginal, vi har total kontrol over omkostningerne og et relativt højt afkast. Og derfor kan vi udlodde,” siger Alexander Lacik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også