Tøjfirmaet Next skruer op for forventningerne
En bedre end ventet udvikling i onlinesalget er med til at drive en opjustering hos den britiske tøjforhandler Next, der dog ser skyer i horisonten.
Det fremgår af regnskabet for det forskudte første halvår, hvor det samlede salg skuffede ved kun at nå 2,64 mia. pund mod ventet 2,71 mia. pund af analytikerkorpset.
Til gengæld overrasker salgsvæksten af varer til fuld pris ved at stige 2,6 pct., hvor analytikerne kun havde sat næsen op efter en vækst på 1,8 pct.
Driftsresultatet er øget med 5,1 pct. til 456,4 mio. pund sammenlignet med analytikerkonsensus på 437,4 mio. pund.
Her er den positive overraskelse især trukket af onlinesalget, der er steget 11 pct. til 245,5 mio. pund mod ventet 221,5 mio. pund.
For helåret hæver Next forventningerne til overskuddet før skat til 875 mio. pund fra tidligere ventet cirka 845 mio. pund. Her ventede analytikerne 850,7 mio. pund og der blev nået 420 mio. pund i første halvdel af regnskabsåret 2023/24.
Next hæver også forventningerne til salget af varer til fuld pris, der i andet halvår ventes at stige med 2,0 pct. sammenlignet med tidligere forventning på 0,5 pct.
Til gengæld ses salgsvæksten aftage af to årsager.
Next venter for det første, at den gavnlige effekt af lønstigningerne tidligere på året begynde at aftage, efterhånden som den månedlige inflation udhuler fordelene.
For det andet ser Next også sandsynlighed for, at arbejdsmarkedet vil blive svagere i takt med, at året skrider frem.