Britisk tøj- og boligkoncern opjusterer: Godt vejr giver ekstra salg

Tøjkæden Next har de seneste uger haft godt gang i salget på grund af vejret og årlige lønstigninger. 
Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den britiske tøjkæde Next kan se tilbage på nogle uger, som har udviklet sig noget bedre end ventet.

Af forklaringer nævner Next et omslag i vejret og en positiv effekt af de årlige lønstigninger, som gav briterne lidt ekstra i pengepungen, da de fik effekt.

På baggrund af udviklingen og forventningerne fremad opjusterer Next forventningerne til hele året.

”Hvis de seneste lønstigninger og det pludselige vejrskifte virkelig har bidraget til den nuværende overperformance, så er det rimeligt at forvente, at effekten vil aftage over tid, fordi den løbende inflation langsomt vil udhule den positive effekt af årlige lønstigninger.”

”Det er grunden til, at vi ikke forventer, at den nuværende præstation vil fortsætte på samme niveau fremadrettet, om end vi har øget vores prognose moderat for resten af året,” skriver Next.

Forventningerne til fuld-pris-salget for hele året er løftet med 137 mio. pund til 4,67 mia. pund, og forventningerne til indtjeningen før skat er hævet med 40 mio. pund til 835 mio. pund.

I de første syv uger af andet kvartal steg fuld-pris-salget med 9,3 pct. i forhold til samme tid året før. Til sammenligning havde selskabet ventet et fald på 5 pct. i andet kvartal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også