Internationalt modemærke sætter brug af Higg-indeks på pause

En advarsel til H&M fra det norske forbrugertilsyn har fået den internationale Sustainable Apparel Coalition (SAC) og det svenske modemærke til at sætte brugen af Higg Materials Sustainability Index (Higg MSI) i markedsføring på pause. Det skriver The Guardian.
Så sent som i denne uge har forbrugere kunnet tjekke miljøaftrykket af 655 stykker tøj på H&M’s webshop med data fra Higg-indekset. Men nu er det altså – i hvert fald for en stund – slut med at markedsføre produkter som mere bæredygtige ud fra ratings i indekset.
Bæredygtighedsaktivister i modeindustrien har tidligere klaget over Higg MSI’s brug af forældede og ikke repræsentative data for materialer, som Philippa Grogan fra konsulenthuset Eco-Age over for The Guardian kalder ”greenwashing i bogstaveligste forstand”.
Det norske forbrugertilsyn har tidligere vurderet, at outdoorbrandet Norrøna brød loven ved at markedsføre tøj ved hjælp af Higg MSI, da værktøjet ”ikke dokumenterer miljøegenskaberne af et konkret produkt”. I den forbindelse sendte tilsynet også en advarsel til H&M.
H&M og Norrøna er de første mærker til at benytte Higg-indekset i deres markedsføring, men SAC’s 250 medlemmer tæller også Nike, Walmart og Amazon.
H&M’s omsætning i Danmark falder til det laveste niveau i 15 år
H&M får advarsel om greenwashing i Norge efter sag med outdoorbrand
Modekæmpe tester CO2-indfangende tøj