Konsulenthus: Det globale salg af luksusvarer vil stige med 5 pct. i år

Forbrugerne i Europa og USA fortsætter med at købe dyre ure og sko, og ifølge konsulenthuset Bain & Company vil salget af luksusvarer runde 320 mia. dollar.
Foto: Valdemar Ren
Foto: Valdemar Ren

Stigende forbrugerpriser og krigen i Ukraine ser ifølge det amerikanske konsulenthus Bain & Company ikke ud til at gå ud over salget af luksusvarer, skriver nyhedsbureauet Reuters.

I konsulenthusets mest konservative skøn vil det globale salg af luksusvarer i 2022 nå salgstal på mindst 320 mia. dollar, svarende til 2,26 bio. kr., og det er en stigning på 5 pct. i forhold til i 2021.

Det dækker over salg af luksusvarer inden for tøj, accessoires og skønhedsprodukter, og særligt det europæiske og amerikanske marked driver udviklingen.

”Vi er helt klart forbløffede,” siger Claudia D’Arpizio, der er partner i Bain & Company, til Reuters, og henviser til den nuværende usikre økonomiske situation med inflation, leveringsproblemer og krig i Europa.

Konsulenthuset baserer skønnet på et stærkt nuværende salg i Europa og USA, og det forventer også, at salget i Kina vil komme på fode igen i efteråret ovenpå coronanedlukninger. Derudover peger selskabet også på Sydkorea som et marked i vækst, der er med til at drive udviklingen.

Covid-lempelser i Kina skubber luksusforbrug frem

Modekoncern ser salgsvækst - fremgang især drevet af lædervarer og tøj

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også