DetailWatch

Konsulenthus: Det globale salg af luksusvarer vil stige med 5 pct. i år

Forbrugerne i Europa og USA fortsætter med at købe dyre ure og sko, og ifølge konsulenthuset Bain & Company vil salget af luksusvarer runde 320 mia. dollar.

Foto: Valdemar Ren

Stigende forbrugerpriser og krigen i Ukraine ser ifølge det amerikanske konsulenthus Bain & Company ikke ud til at gå ud over salget af luksusvarer, skriver nyhedsbureauet Reuters.

I konsulenthusets mest konservative skøn vil det globale salg af luksusvarer i 2022 nå salgstal på mindst 320 mia. dollar, svarende til 2,26 bio. kr., og det er en stigning på 5 pct. i forhold til i 2021.

Det dækker over salg af luksusvarer inden for tøj, accessoires og skønhedsprodukter, og særligt det europæiske og amerikanske marked driver udviklingen.

”Vi er helt klart forbløffede,” siger Claudia D’Arpizio, der er partner i Bain & Company, til Reuters, og henviser til den nuværende usikre økonomiske situation med inflation, leveringsproblemer og krig i Europa.

Konsulenthuset baserer skønnet på et stærkt nuværende salg i Europa og USA, og det forventer også, at salget i Kina vil komme på fode igen i efteråret ovenpå coronanedlukninger. Derudover peger selskabet også på Sydkorea som et marked i vækst, der er med til at drive udviklingen.

Covid-lempelser i Kina skubber luksusforbrug frem

Modekoncern ser salgsvækst - fremgang især drevet af lædervarer og tøj

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs