En del af Watch Medier

DetailWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
10.06.2022kl. 09.00

Ganni lancerer samarbejder om vegansk læder og genbrugt bomuld

Det danske modehus Ganni har i denne uge lanceret tre nye tekstilsamarbejder med virksomheder, der skal styrke brandets cirkulære omstilling, skriver Fashion Forum.
Ganni-medstifter Ditte Reffstrup og Sarah Brunnhuber, der står bag mærket Stem, med en style produceret efter en metode, der eliminerer tekstilrester. | Foto: Ganni
af FREJA CELINE ERIKSEN

Tasker af vegansk svampe-baseret læder, tøj af genbrugt bomuld og styles produceret med en metode, der helt eliminerer tekstilrester.

Det er resultatet af tre nye samarbejder, som Ganni har lanceret sideløbende med Global Fashion Summet i denne uge, der er verdens førende konference med fokus på bæredygtighed i modeindustrien, skriver Fashion Forum.

Lanceringerne er en del af Gannis Fabrics of the Future-initiativ, der skal hjælpe modehuset med at skære halvdelen af sine CO2-udledninger fra i 2027.

“Gennem Fabrics of the Future forpligter vi os til at støtte start-ups i at opskalere deres innovationer,” siger Nicolaj Reffstrup, der sammen med ægtefællen Ditte Reffstrup har stiftet Ganni, i en meddelelse.

”Vi nægter at acceptere branchens status quo, og med dette initiativ har vi skabt en solid ramme, hvor forskning, innovation og videndeling på tværs af industrien kan sameksistere.”

Brandet producerer i forvejen sko af materialet Vegea, der består af overskydende vindrueskaller.

Forandring kræver risikovillighed

Den ene af de tre nye cirkulære kollektioner er skabt i samarbejde med det københavnske mærke Stem, der har udviklet en metode til at producere tøj, som helt eliminerer tekstilrester.

Ganni lancerer også to par bukser, der er lavet i viskose med 15 pct. af genbrugstekstilet Circulose. Circulose er fremstillet ved at genanvende gamle bomuldstekstiler, hvis fibre nedbrydes og omdannes til et nyt materiale. Senere regner Ganni med at lancere produkter, der i endnu højere grad benytter det genbrugte tekstil.

Om Ganni

  • Det danske modemærke Ganni blev stiftet i 1999 af Anders Schroll Christiansen og Frans Grønholdt Truelsen, først under navnet Newart Aps. Oprindeligt havde brandet fokus på cashmere.
  • Nogle år senere overtog ægteparret Ditte og Nicolaj Reffstrup forretningen.
  • Parret rebrandede tøjmærket, der i dag genkendes for en legesyg blanding af farver og mønstre.
  • I 2017 købte den amerikanske kapitalfond L Catterton 51 pct. af virksomheden. Ditte og Nicolaj Reffstrup ejer stadig resten af virksomheden.
  • I dag har Ganni 33 butikker i 27 lande. Brandets fire største markeder er USA, Danmark, Storbritannien, Norge.
  • Siden 2018 har italienske Andrea Baldo været adm. direktør.

Den tredje lancering er et samarbejde med virksomheden Mylo, der er et bio-baseret alternativ til læder, produceret gennem vertikalt landbrug og med brug af 100 pct. vedvarende energi.

”Tekstil-innovation vil spille en afgørende rolle i at gøre mode mere cirkulær og at skabe materialer med et mindre aftryk, men for at det kan ske, bliver brands nødt til at satse og tage risici,” siger Nicolaj Reffstrup.

Internationale brands som Stella McCartney, Adidas og Lululemon har allerede fået øjnene op for samarbejdspartneren Mylo, der producerer et mycelium-baseret alternativ til læder. Den danske modekoncern Bestseller har for nylig investeret i den amerikanske virksomhed Vitrolabs, der med en anden metode producerer celle-opdyrket læder i et laboratorie.

Dansk modemærke mangedobler bundlinjen efter international fremgang

Forsyningskaos tryktester Samsøe Samsøes bæredygtige mål

Modefirmaer går foran i cirkulær omstilling – men lønsomheden har lange udsigter

Relaterede artikler:

  • I 2030 skal alle Samsøe Samsøes brugte materialer falde under brandets kategori ”ansvarlige” og 50 pct. skal i tillæg være genbrugte. | Foto: Samsøe & Samsøe

    Forsyningskaos tryktester Samsøe Samsøes bæredygtige mål

    For abonnenter

  • Nicolaj Reffstrup overtog i 2009 Ganni sammen med sin ægtefælle Ditte Reffstrup. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

    Dansk modemærke mangedobler bundlinjen efter international fremgang

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Ni måneder efter Frasers Groups opkøb af Sportmaster Danmark gør milliardkoncernen klar til den fremtidige strategi på det europæiske fastland. En plan, der bl.a. byder på butikker over 1.000 kvm. og en markant prisreduktion. | Foto: Peter Hove Olesen
DetailWatch

Sportmasters nye strategi kan rokke markedet på mindst tre parametre

Med en stor og velsmurt indkøbsmaskine, et nyt butikskoncept, der ifølge direktør er ”revolutionerende”, og lavere prispunkter kan Sportmasters nye strategi og ejer flytte på flere brikker på dansk grund.

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

Tidens kriser sætter ikke en stopper for den franske luksuskoncern LMVH, der aldrig har solgt mere end i det forgangne år.

For abonnenter

Wheat blev stiftet i 2002 og har i dag ansatte i Danmark, Tyskland og Norge. | Foto: Screendump/wheat
Mode og Velvære

Børnetøjsbrand får ny topchef

Stifter af børnetøjsbrandet Wheat giver stafetten som adm. direktør videre, skriver Fashion Forum. 

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 29. jan.
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 29. jan.
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 29. jan.
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • People and Operations Partner

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Head of Business Development

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge