Ganni lancerer samarbejder om vegansk læder og genbrugt bomuld

Det danske modehus Ganni har i denne uge lanceret tre nye tekstilsamarbejder med virksomheder, der skal styrke brandets cirkulære omstilling, skriver Fashion Forum.
Ganni-medstifter Ditte Reffstrup og Sarah Brunnhuber, der står bag mærket Stem, med en style produceret efter en metode, der eliminerer tekstilrester. | Foto: Ganni
Ganni-medstifter Ditte Reffstrup og Sarah Brunnhuber, der står bag mærket Stem, med en style produceret efter en metode, der eliminerer tekstilrester. | Foto: Ganni

Tasker af vegansk svampe-baseret læder, tøj af genbrugt bomuld og styles produceret med en metode, der helt eliminerer tekstilrester.

Det er resultatet af tre nye samarbejder, som Ganni har lanceret sideløbende med Global Fashion Summet i denne uge, der er verdens førende konference med fokus på bæredygtighed i modeindustrien, skriver Fashion Forum.

Lanceringerne er en del af Gannis Fabrics of the Future-initiativ, der skal hjælpe modehuset med at skære halvdelen af sine CO2-udledninger fra i 2027.

“Gennem Fabrics of the Future forpligter vi os til at støtte start-ups i at opskalere deres innovationer,” siger Nicolaj Reffstrup, der sammen med ægtefællen Ditte Reffstrup har stiftet Ganni, i en meddelelse.

”Vi nægter at acceptere branchens status quo, og med dette initiativ har vi skabt en solid ramme, hvor forskning, innovation og videndeling på tværs af industrien kan sameksistere.”

Brandet producerer i forvejen sko af materialet Vegea, der består af overskydende vindrueskaller.

Forandring kræver risikovillighed

Den ene af de tre nye cirkulære kollektioner er skabt i samarbejde med det københavnske mærke Stem, der har udviklet en metode til at producere tøj, som helt eliminerer tekstilrester.

Ganni lancerer også to par bukser, der er lavet i viskose med 15 pct. af genbrugstekstilet Circulose. Circulose er fremstillet ved at genanvende gamle bomuldstekstiler, hvis fibre nedbrydes og omdannes til et nyt materiale. Senere regner Ganni med at lancere produkter, der i endnu højere grad benytter det genbrugte tekstil.

Den tredje lancering er et samarbejde med virksomheden Mylo, der er et bio-baseret alternativ til læder, produceret gennem vertikalt landbrug og med brug af 100 pct. vedvarende energi.

”Tekstil-innovation vil spille en afgørende rolle i at gøre mode mere cirkulær og at skabe materialer med et mindre aftryk, men for at det kan ske, bliver brands nødt til at satse og tage risici,” siger Nicolaj Reffstrup.

Internationale brands som Stella McCartney, Adidas og Lululemon har allerede fået øjnene op for samarbejdspartneren Mylo, der producerer et mycelium-baseret alternativ til læder. Den danske modekoncern Bestseller har for nylig investeret i den amerikanske virksomhed Vitrolabs, der med en anden metode producerer celle-opdyrket læder i et laboratorie.

Dansk modemærke mangedobler bundlinjen efter international fremgang

Forsyningskaos tryktester Samsøe Samsøes bæredygtige mål

Modefirmaer går foran i cirkulær omstilling – men lønsomheden har lange udsigter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også