H&M's salgsvækst bremset op efter krigsudbrud

I første kvartal endte H&M med en ringere indtjening, end analytikerne havde forventet.
Foto: Thomas Peter/Reuters / X02624
Foto: Thomas Peter/Reuters / X02624
AF MARKETWIRE

Den svenske modetøjskoncern Hennes & Mauritz skuffer med indtjeningen i det forskudte første kvartal, og i perioden efter er salgsvæksten bremset voldsomt op, efter at krigen i Ukraine har reduceret forbrugernes tøjkøb.

Tøjkoncernen har allerede aflagt salgstal for de tre måneder, der udløb ved udgangen af februar, hvor salget steg 23 pct. til 49,2 mia. svenske kr.

Derfor er opmærksomheden rettet mod indtjeningsevnen og meldinger om salget i perioden efter regnskabsperioden.

Bruttomarginalen er i kvartalet steget til 49,3 pct. fra 47,6 pct., hvilket ikke er nok til at tilfredsstille analytikerne, der ifølge Bloomberg News ventede 50,4 pct.

Indtjeningen før skat skuffer også ved kun at stige til 282 mio. svenske kr. fra et tab på 1,39 mia. svenske kr. Her ventede analytikerne en stigning til 1,05 mia. svenske kr.

Godt modtagne kollektioner

I perioden 1. til 28. marts er H&M’s nettosalg steget 6 pct. målt i lokalvaluta, mens det eksklusive salget i Rusland, Belarus og Ukraine er steget 11 pct.

H&M fremhæver, at godt modtagne kollektioner førte til en højere andel af salg til fuld pris og lavere udgifter til rabatter.

Salg og indtjening har ifølge H&M været påvirket negativt af pandemien på mange af selskabets store markeder.

Resultatet har også været påvirket af øgede vækstrelaterede initiativer inden for især teknologi og forsyningskæden.

Tøjkoncernen hæver forventningerne til nettoantallet af butikslukninger til 145 færre fra tidligere 120.

H&M ryster corona af sig og løfter omsætningen 23 procent i første kvartal

H&M i Danmark får ny landechef igen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også