En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
09.03.2022kl. 07.54

Fire faktorer har skabt grobunden for Matas' onlinesucces

For få år siden fyldte onlinehandlen 2-3 pct. af den samlede omsætning hos Matas – i dag er andelen godt 24 pct. Selskabets e-commerce direktør fortæller her, hvilke fire faktorer der ifølge ham har drevet succesen, og hvor han ser den største udfordring fremadrettet.
Brian Andersen startede som e-commerce direktør hos Matas i 2018, og i dag fylder onlinesalget godt 24 pct. af den samlede omsætning i selskabet. | Foto: Matas/PR
af MARIA BROE TRUSTRUP HANSEN

Hvis du er godt forberedt, er investeringsvillig, har et tydeligt topleder-commitment og har fokus på den gode brugeroplevelse, så kan du få din onlineforretning til at blomstre.

Det er i hvert fald opskriften på succesen hos Matas, fortæller Brian Andersen til DetailWatch.

Han har siden 2018 været e-commerce direktør i selskabet, og i den periode er onlinesalget buldret afsted i koncernen. Da Brian Andersen startede hos Matas, fyldte onlinesalget 2-3 pct. af den samlede omsætning, mens det tal i det seneste kvartalsregnskab var oppe på 24,3 pct.

Brian Andersen satte sig i direktørstolen, et par måneder efter Gregers Wedell-Wedellsborg var tiltrådt som adm. direktør. De to havde tidligere arbejdet tæt sammen i Coop, hvor Brian Andersen stod i spidsen for Coop.dk, imens Gregers Wedell-Wedellsborg var koncerndirektør.

Da Gregers Wedell-Wedellsborg startede hos Matas, lancerede den nye topchef en ny vækststrategi, som netop havde fokus på den digitale agenda.

”Det var den strategi, jeg blev ansat til at være med til at realisere. Vi skulle bevise, at det digitale ikke behøvede at være undergang og tilbagegang for den eksisterende retailer, men at man faktisk kan komme styrket ud af en digital transformation. At man kan blive mere konkurrencedygtig, hvis man virkelig omfavner det digitale og gør det, der skal til,” siger Brian Andersen.

Vi skulle bevise, at det digitale ikke behøvede at være undergang og tilbagegang for den eksisterende retailer, men at man faktisk kan komme styrket ud af en digital transformation.

Brian Andersen, e-commerce direktør, Matas

Når man kigger på Matas’ tal, tyder det på, at Brian Andersen og resten af Matas-holdet har gjort en masse ting rigtigt. I regnskabsåret 2020/21 ramte Matas for første gang en milliard i omsætning i onlineforretningen – helt præcist 1,083 mia. kr. – og Matas var ifølge Dansk Erhverv den næststørste netbutik i Danmark i 2021 – kun overgået af den tyske tøjgigant Zalando.

Hvis man spørger Brian Andersen, er det især fire faktorer, der har skabt grobunden for Matas’ onlinesucces.

For det første var selskabet godt forberedt, da man lancerede den nye strategi, fortæller direktøren. Matas havde en stor kundeklub, Club Matas, hvilket gav selskabet et stærkt datagrundlag, og derudover var de bagvedliggende it-systemer også robuste og veludviklede, så Matas allerede havde en opgraderet webshop klar.

”Så vi havde faktisk ret mange systemtekniske elementer på plads, fordi der allerede var tænkt nogle ret visionære tanker. Det betød, at vi stod med et godt udgangspunkt, og at vi ikke skulle bruge to år på at bygge systemer, før vi kunne komme i gang,” siger Brian Andersen, der fortæller, at Matas har et tæt og godt samarbejde med it-selskabet Hesehus, der står for udviklingen af Matas’ webshop.

MATAS

  • Matas blev stiftet i 1949 og har siden 2013 været børsnoteret.
  • Selskabet ledes af adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg. Brian Andersen har siden 2018 været e-commerce direktør.
  • Matas har 263 fysiske butikker og godt 2.500 ansatte.
  • Matas’ kundeklub, Club Matas, har 1,6 mio. medlemmer.
  • Matas har de seneste år haft et stort fokus på selskabets onlineforretning, og i det seneste kvartalsregnskab udgjorde onlinehandlen godt 24 pct. af den samlede omsætning.
  • Matas-koncernen har også øget sit fokus på sundhedsområdet – særligt med opkøbet af Firtal Group i 2018, der blandt andet driver Helsebixen.dk.
  • Matas har i sin onlinestrategi fokuseret på at optimere sin levering, som er blevet væsentlig hurtigere. I hovedstadsområdet tilbyder selskabet eksempelvis samme-dagslevering, så kunderne kan få leveret sine varer samme dag, hvis de bliver bestilt inden kl. 14.30.
  • Matas har investeret 500 mio. kr. i et nyt automatiseret lager i Allerød, der skal bidrage til væksten i onlineforretningen.

Den anden ting, som ifølge Brian Andersen har gjort en stor forskel, er Matas’ villighed til at investere modigt og fremsynet.

”Matas var villige til at investere i det, som jeg kalder ’foran-kurven’. Det vil sige, at man var villige til at sætte et team, der var stort og stærkt nok, men som den daværende omsætning måske ikke lige kunne retfærdiggøre fra dag ét,” siger han.

”Jeg tror, det er der, hvor mange tøver. Man tør ikke ansætte de første ti dygtige mennesker, men der var Matas visionære og sagde, at vi er nødt til at investere foran kurven. Vi er nødt til at gå ud og gøre det her stort og ambitiøst, og så tror vi på, at omsætningen og skalaen nok skal komme.”

Brian Andersen sætter ikke tal på, hvor meget Matas samlet har investeret i den digitale omstilling, og han vil ikke ud med, præcis hvor mange folk Matas hyrede, da strategien blev rullet i gang i 2018. Men han fortæller, at e-commerce-teamet dengang svarede til en af Matas’ mindre butikker – og at teamet i dag er markant større end koncernens største butik.

Alle er med ombord

Den tredje faktor, som Brian Andersen fremhæver som en væsentlig del af Matas’ succes, er commitment fra topledelsen. Den kommunikerede til hele organisationen, at alle skulle bakke op. Det var simpelthen ikke en mulighed, at man som Matas-ansat stillede sig på bagbenene og sagde, at man ikke ville være med, lyder det.

”Gregers (Wedell-Wedellsborg, red.) har kommunikeret helt klart, at det her var en opgave for alle. Det var ikke noget, som var isoleret til en lille e-commerce-afdeling. Det var et fælles Matas-projekt, så derfor blev alle ressourcer også sat bag det.”

Ifølge Brian Andersen har det været en fordel for Matas, at alle de fysiske butikker er ejet af koncernen og ikke af franchisetagere eller lignende. Det har betydet, at Matas overordnet har haft ensrettede incitamenter, påpeger han.

Derudover var der ikke en generel modstand fra de fysiske butikker, fordi Matas’ frygt for, at den digitale vækst ville kannibalisere på salget i butikkerne, blev gjort til skamme.

”Vi oplevede ret hurtigt, at når vi øgede vores digitale markedsføring, så drev det også flere kunder ned i butikkerne, fordi vi blev mere og mere synlige. Så derfor har vores butikker også har haft en stabil salgsudvikling, hvilket også har gjort, at butikkerne har kunne se en fordel ved det her.”

Den fjerde ting, som Brian Andersen har haft – og stadig har – fokus på hos Matas, er den gode brugeroplevelse. Grundtanken er, at forretningen skal designes rundt om kunden, og det betyder også, at man hele tiden skal udvikle sig, understreger Matas-direktøren.

”Jeg tror, at meget af det, der har drevet vores succes, er, at vi har en vedholdenhed i forhold til hele tiden at løfte baren for, hvad den gode brugeroplevelse er,” siger han.

Det er ikke nok at lancere et site og så køre nogle kampagner og høste trafik, lyder det.

”Man skal hele tiden blive ved med at forbedre og være over alle detaljer. Man skal se på, hvordan man kan forbedre et lille step, som måske ikke fylder så meget for den enkelte, men som har ret stor betydning, hvis der er 20.000 brugere, som skal igennem det hver dag.”

Jeg tror, at meget af det, der har drevet vores succes, er, at vi har en vedholdenhed i forhold til hele tiden at løfte baren for, hvad den gode brugeroplevelse er

Brian Andersen, e-commerce direktør, Matas

Helt konkret er det også den gode brugeroplevelse, der fylder meget for Brian Andersen i øjeblikket. Et af hans store fokusområder i 2022 er, hvordan Matas fortsat skaber en god kundeoplevelse, i takt med at selskabets sortiment bliver større og større. I dag er der omkring 50.000 varer på Matas.dk, men ambitionen er, at sortimentet skal udvides markant over de næste par år.

”Udfordringen er, hvordan du gør man det nemt for kunden, hvis du har en webshop med 100.000 varenumre, og kunden sidder med sin mobiltelefon og skal overskue varerne i en app. Hvordan synliggør du produktsortimentet, hvordan gør du det nemt at finde et produkt i søgefunktionen, og hvordan skaber du relevant og nærværende krydssalg. Det handler igen om den samlede brugeroplevelse,” siger Brian Andersen.

Udfordring at prioritere

Selvom Matas allerede er nået langt, når det gælder onlineforretningen, er ambitionerne stadig store hos selskabet. I august slog topchef Gregers Wedell-Wedellsborg eksempelvis fast, at målsætningen er, at det digitale salg skal fordobles og nå 2 mia. kr. over de næste fem år.

”Vi har ikke et bestemt mål om, at onlinesalget skal fylde halvdelen af omsætningen på det og det tidspunkt. Det, vi tror på, er, at vi kan vækste vores forretning ganske markant ved at tilføre et nyt sortiment til vores webshop og ved at sælge mere til de kunder, vi allerede har,” siger Brian Andersen.

BLÅ BOG – BRIAN ANDERSEN

  • 2018-nu: Matas, e-commerce direktør
  • 2016-2017: The Masai Clothing Company, head of e-commerce
  • 2013-2015: Coop, direktør for Coop.dk
  • 2008-2012: FDM, online sales and marketing manager
  • 2005-2008: FDM, online manager
  • 2000-2004: Bon’a Parte, e-commerce manager
  • Uddannet i informationsvidenskab fra Aarhus Universitet

Tallene taler sit tydelige sprog og viser, at går godt med jeres onlineforretning, men hvad er de største udfordringer fremadrettet?

”Den største udfordring er i virkeligheden at prioritere. Når folk spørger mig, hvad jeg egentlig laver, så siger jeg, at min vigtigste opgave er at vælge, hvad vi skal gøre og ikke gøre,” siger Brian Andersen.

”For det digitale område rummer så mange muligheder, og der går snart ikke en dag, hvor der ikke ringer en eller anden sælger, der ved, at vi med lige nøjagtig hans produkt kan forbedre salget 20 pct.”

Opgaven er at holde øje på bolden, lyder det.

”Det er hårdt arbejde i et felt, hvor der sker så meget, og der er så mange muligheder, hele tiden at holde fokus og lave det rigtige valg – og undgå at komme til at sprede vores energi for meget.”

Matas-topchef vil styrke vækststrategien online

Matas landede rekordomsætning i fjerde kvartal

Relaterede artikler:

  • Gregers Wedell-Wedellsborg er adm. direktør i Matas. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

    Matas-topchef vil styrke vækststrategien online

  • Foto: Marie Ravn/JPA

    Matas landede rekordomsætning i fjerde kvartal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Ni måneder efter Frasers Groups opkøb af Sportmaster Danmark gør milliardkoncernen klar til den fremtidige strategi på det europæiske fastland. En plan, der bl.a. byder på butikker over 1.000 kvm. og en markant prisreduktion. | Foto: Peter Hove Olesen
DetailWatch

Sportmasters nye strategi kan rokke markedet på mindst tre parametre

Med en stor og velsmurt indkøbsmaskine, et nyt butikskoncept, der ifølge direktør er ”revolutionerende”, og lavere prispunkter kan Sportmasters nye strategi og ejer flytte på flere brikker på dansk grund.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

Det hele begyndte med en interiørbutik i Ebeltoft på Djursland. Siden har iværksætterparret gjort populære kasser i plastic og designbrandet Bongusta til en fælles levevej. Seneste skud på stammen er brandet Made Crate.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • People and Operations Partner

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge