Matas landede rekordomsætning i fjerde kvartal

Matas klarede sig godt i det seneste kvartal, hvor selskabet fik en rekordomsætning. Samtidig havde Matas også øgede markedsføringsudgifter, hvilket påvirkede driftsresultatet.
Foto: Marie Ravn/JPA
Foto: Marie Ravn/JPA
AF MARKETWIRE

Materialistkæden Matas fortsatte sin gode stime og kunne i tredje kvartal, som dækker over både julehandlen og Black Friday, fremvise rekordhøj kvartalsvis omsætning.

Det viser regnskabet for tredje kvartal i det skæve regnskabsår 2021/22, der blev offentliggjort torsdag morgen.

Omsætningen steg i perioden til 1378,4 mio. kr. fra 1313,0 mio. kr. i samme periode året forinden, mens ”Like for like”-væksten endte på 2,8 pct. mod 12,8 pct i perioden i 2020.

Her bidrog sortimentsudvidelser inden for Professional Hair Care og Dermokosmetik har sammen med fremgang i Mass Beauty til omsætningsvæksten, der dog blev påvirket af et mindre fald inden for covid-19-relaterede produkter.

”Rekordsalget har givet økonomisk råderum til at fremrykke vores langsigtede vækststrategi. Vi har i kvartalet tilført ekstra midler til at opruste vores organisation og øge kendskabet til de mange nye varer, som kunderne nu kan købe på matas.dk,” udtaler administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i regnskabet.

De ekstra udgifter til markedsføring kunne ses på driftsresultatet (EBITDA) før særlige poster, der gik tilbage med godt 9 mio. kr. 283,5 mio. kr., mens EBITDA-marginen før særlige poster faldt til 20,6 pct. fra 22,3 pct.

På bundlinjen faldt overskuddet til 146,7 fra 154,5 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år.

Forventningerne, der blev opjusteret i forbindelse med Matas’ handelsopdatering 6. januar, blev torsdag fastholdt, og der ventes fortsat en omsætning i intervallet 4250-4375 mio. kr. svarende til en vækst på 2-5 pct. og en EBITDA-margin på 18-19 pct. Dog opjusteres forventningerne til investering målt på CAPEX til 215-235 mio. kr. mod tidligere 195-215 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også