Matas-topchef vil styrke vækststrategien online

Matas står med et godt resultatet i nyt kvartalsregnskab, og den forøgede indtjening skal bruges på at styrke vækststrategien, lyder det fra topchefen.
Gregers Wedell-Wedellsborg er adm. direktør i Matas. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Gregers Wedell-Wedellsborg er adm. direktør i Matas. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF MARKETWIRE

Tredje kvartal 2021/22 blev Matas største julekvartal til dato, hvor særligt væksten i salget i de fysiske butikker overraskede.

”Det interessante har været, at kunderne virkelig vendte tilbage til butikkerne efter nogle år, hvor de mere har handlet online op til jul,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg i et interview til MarketWire.

Selskabets 5-årige vækstplan ”Growing Matas Group” har ligeledes resulteret i forøget salg på nettet. Men ambitionen om den store online-forretning, skal stadig fungere i sammenspil med de fysiske butikker.

”Kigger man på de sidste fire år, har vores online forretningen udviklet sig fra, at vi solgte for omkring 100 mio. kr., til at vi sælger for over 1 mia. kr., og butikkerne har samtidig fastholdt deres salg. Så det er ikke fordi, at folk er stoppet med at handle i butikkerne,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

EBITDA før særlige poster endte i tredje kvartal på 283,5 mio. kr., hvilket var 9 mio. kr. lavere end i samme kvartal sidste år. Det skyldes, at koncernen fokuserede på at bruge den forøgede indtjening i kvartalet på at styrke vækststrategien især online.

”Når vi kigger ind i den strategi, vi har nu, så handler det om, at vi over de næste par år vil investere i at udvide sortimentet markant på Matas.dk, hvor der allerede nu er 50.000 varer at vælge imellem. Til sammenligning er der cirka 10.000 forskellige varer i butikkerne. Det er der mange kunder, der ikke ved, og derfor har vi også i dette kvartal fokuseret på at gøre opmærksom på alle de varer, der findes på Matas.dk,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas brugte blandt andet ekstraordinært 7 mio. kr. på markedsføring af nye sortimenter inden for for eksempel Sundhed og Professional Hair Care.

Derudover har den stigende inflation i samfundet ikke været noget, som Matas har kunne mærke i omkostningerne på nuværende tidspunkt.

”Inflation er ikke noget, vi ser påvirke vores resultater på nuværende tidspunkt, men det er selvfølgelig noget, vi har for øje,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas landede rekordomsætning i fjerde kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også