En del af Watch Medier

DetailWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
10.02.2022kl. 11.20

Matas-topchef vil styrke vækststrategien online

Matas står med et godt resultatet i nyt kvartalsregnskab, og den forøgede indtjening skal bruges på at styrke vækststrategien, lyder det fra topchefen.
Gregers Wedell-Wedellsborg er adm. direktør i Matas. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF MARKETWIRE

Tredje kvartal 2021/22 blev Matas største julekvartal til dato, hvor særligt væksten i salget i de fysiske butikker overraskede.

”Det interessante har været, at kunderne virkelig vendte tilbage til butikkerne efter nogle år, hvor de mere har handlet online op til jul,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg i et interview til MarketWire.

Selskabets 5-årige vækstplan ”Growing Matas Group” har ligeledes resulteret i forøget salg på nettet. Men ambitionen om den store online-forretning, skal stadig fungere i sammenspil med de fysiske butikker.

”Kigger man på de sidste fire år, har vores online forretningen udviklet sig fra, at vi solgte for omkring 100 mio. kr., til at vi sælger for over 1 mia. kr., og butikkerne har samtidig fastholdt deres salg. Så det er ikke fordi, at folk er stoppet med at handle i butikkerne,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

EBITDA før særlige poster endte i tredje kvartal på 283,5 mio. kr., hvilket var 9 mio. kr. lavere end i samme kvartal sidste år. Det skyldes, at koncernen fokuserede på at bruge den forøgede indtjening i kvartalet på at styrke vækststrategien især online.

”Når vi kigger ind i den strategi, vi har nu, så handler det om, at vi over de næste par år vil investere i at udvide sortimentet markant på Matas.dk, hvor der allerede nu er 50.000 varer at vælge imellem. Til sammenligning er der cirka 10.000 forskellige varer i butikkerne. Det er der mange kunder, der ikke ved, og derfor har vi også i dette kvartal fokuseret på at gøre opmærksom på alle de varer, der findes på Matas.dk,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas brugte blandt andet ekstraordinært 7 mio. kr. på markedsføring af nye sortimenter inden for for eksempel Sundhed og Professional Hair Care.

Derudover har den stigende inflation i samfundet ikke været noget, som Matas har kunne mærke i omkostningerne på nuværende tidspunkt.

”Inflation er ikke noget, vi ser påvirke vores resultater på nuværende tidspunkt, men det er selvfølgelig noget, vi har for øje,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas landede rekordomsætning i fjerde kvartal

Relaterede artikler:

  • Foto: Marie Ravn/JPA

    Matas landede rekordomsætning i fjerde kvartal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Butikskæden Normal sælger fra et stort sortiment af varer som eksempelvis shampoo og creme til eksempelvis barberblade, slik og mobilopladere. | Foto: Charlotte de la Fuente/JPA
DetailWatch

Normals udenlandske butikker overhaler for første gang de danske

En markant vækst i Normals udenlandske butikker er hovedårsagen til butikskædens store vækst i 2021/22-regnskabet, hvor omsætningen steg med 50 pct. til 4,45 mia. kr.

For abonnenter

Aldi trækker sig ud af Danmark i løbet af 2023, meddelte den tyskejede dagligvarekæde i december. | Foto: Christian Lykking/ERH
DetailWatch

Aldi starter ophørsudsalg i Danmark inden lukning

Dagligvarekæden Aldi skyder gang i et ophørsudsalg med rabatter på op til 70 pct., før den planlagte lukning af alle danske butikker i løbet af 2023.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 29. jan.
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 29. jan.
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 29. jan.
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

  • People and Operations Partner

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge