Prisfokus forbedrer indtjening for B&O trods salgsfald

Toplinjen for hele året gik tilbage, men der var fremgang at spore i regnskabsårets sidste kvartal for Bang & Olufsen. Elektronikselskabet kan også glæde sig over en forbedret bruttomargin for året.
Bang & Olufsen sælger både via forhandlere og i egne butikker som denne i Helsingør. | Foto: Jens Dresling
Bang & Olufsen sælger både via forhandlere og i egne butikker som denne i Helsingør. | Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE

Mens hele regnskabsåret 2023/24 på toplinjen bød på en tilbagegang, så var udviklingen i det sidste og fjerde kvartal mere opmuntrende for Bang & Olufsen (B&O).

Det fremgår af årsregnskabet, som onsdag aften er blevet offentliggjort.

For hele regnskabsåret faldt omsætningen målt i lokal valuta med 5 pct., hvilket var i den gode ende af den seneste nedjusterede prognose om et fald på 5-8 pct., men i fjerde kvartal var der imidlertid også en fremgang på 3 pct. målt i lokal valuta.

”Bang & Olufsen fortsatte eksekveringen af sin Luxury Timeless Technology-strategi og har dermed lagt fundamentet for langsigtet rentabel og bæredygtig vækst,” hedder det i regnskabsmeddelelsen fra selskabet, som onsdag også har lagt nye mellemlange finansielle målsætninger frem og varslet en kapitalforhøjelse på 20 pct.

”I løbet af regnskabsåret havde selskabet især fokus på at styrke sin position som et luksusbrand, at forbedre kundeoplevelsen i de brandede salgskanaler, reducere tilstedeværelsen i multibrand og at bygge produkter af højeste kvalitet.”

Prisfokus forbedrer margin

På de overordnede linjer bakkede årsomsætningen da også til 2588 mio. kr. fra 2752 mio. kr., hvilket var lig med et fald på 6 pct., mens der i fjerde kvartal alene var en mindre fremgang på 9 mio. kr. fra 646 mio. kr. til 655 mio. kr. svarende til et plus på 1,4 pct.

Bruttomarginen hos B&O gik for begge perioder, hele året såvel som fjerde kvartal, frem. Det afspejlede ifølge selskabet ”normaliserede komponent- og logistikomkostninger” siden de sidste tre måneder af regnskabsåret 2022/23, ligesom B&O fremhæver et fokus på pris samt en positiv udvikling i salgskanal- og produktmiks.

Det satte sig også i driftsresultaterne.

For hele regnskabsåret landede driftsoverskuddet (EBITDA) nemlig på 257 mio. kr. sammenlignet med 98 mio. kr., mens EBIT før særlige poster blev på 61 mio. kr. mod et underskud på 105 mio. kr. året før.

Det betød, at overskudsgraden før særlige poster endte i 2,4 pct. mod et minus på 3,8 pct. i 2022/24.

For fjerde kvartal var der imidlertid en tilbagegang i driftsoverskuddet (EBITDA) fra 63 til 36 mio. kr., mens der for EBIT før særlige poster var en mindre fremgang fra 9 til 12 mio. kr., hvilket sikrede en overskudsgrad på dette niveau på 1,8 mod 1,4 pct.

”Periodens EBIT før særlige poster var på det højeste niveau i mere end fem år,” understreges det.

B&O regner samtidig med en bedring i den årlige omsætningsudvikling i det nye regnskabsår 2024/25, da koncernen venter en omsætningsvækst i lokale valutaer på minus 3 til plus 3 pct. Buddet for EBIT-marginen før særlige poster er samtidig på minus 2 til plus 1 pct.

Tabel over Bang & Olufsens årsregnskab for 2023/24:

Mio. kr.
Q4 2023/24
Q4 2022/23
FY 2023/24
FY 2022/23
Nettoomsætning
655
646
2588 2752
Omsætningsvækst i lokale valutaer (pct.)
3
-10
-5 -8
Bruttomargin (pct.)
54,3
51,4
53,3 44,2
EBITDA
36 63
257 98
EBIT før særlige poster
12 9
61 -105
EBIT
-24 6
18 -124
EBIT-margin før særlige poster (pct.)
1,8 1,4
2,4 -3,8
EBIT-margin (pct.)
-3,7 0,9
0,7 -4,5
Resultat før skat
-30 4
-7 -152
Nettoresultat
-36 11
-17 -141

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også