En del af Watch Medier

DetailWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
28.06.2022kl. 13.00

Økonom: Købelyst endnu ikke knust af stigende priser

Selvom detailsalget faldt i maj, er købelysten hos forbrugerne ikke slået helt itu, mener cheføkonom fra Arbejdernes Landsbank.
Der bliver dybest set stadig handlet mere end før coronakrisen i Danmark, siger cheføkonom i Arbejdernes Landsbank. Arkivfoto. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Der bliver dybest set stadig handlet mere end før coronakrisen i Danmark, siger cheføkonom i Arbejdernes Landsbank. Arkivfoto. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Detailsalget i Danmark faldt i maj med 1,1 pct. sammenlignet med april – efter en stigning på 1,7 pct. i årets fjerde måned sammenlignet med marts.

Men selv om detailsalget var faldende i maj, hvor den høje inflation allerede kunne mærkes mange steder i detailhandlen, er købelysten fortsat ikke slået i stykker af de stigende priser.

Sådan lyder vurderingen fra Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom hos Arbejdernes Landsbank.

”Set over de seneste tre måneder er det stort set uændret i forhold til de foregående tre måneder. Omsætningen i detailbutikkerne kommer fra et vanvittigt højt niveau, hvor kasseapparaterne var brandvarme sidste år og satte ny rekord,” skriver han i en kommentar.

”Så på trods af det løbende fald gennem det seneste år, så bliver der dybest set stadig handlet mere end før coronakrisen. Det vidner om, at danskernes købesult trods alt ikke er slået helt i stykker af stigende priser og en rekordlav forbrugertillid,” fortsætter cheføkonomen.

Det danske detailsalg faldt kraftigt i maj

Over halvdelen af danskerne vil købe flere tilbudsvarer

Relaterede artikler:

  • Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Det danske detailsalg faldt kraftigt i maj

  • Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

    Over halvdelen af danskerne vil købe flere tilbudsvarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

I 2022 venter analytikerne, at den organiske vækst ender på 5 pct. | Foto: Pr/pandora
Mode og Velvære

Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe

En brand på det europæiske distributionscenter i Hamborg har blandt andet påvirket omsætningen negativt i Pandora.
  • Lego-ejer næsthøjest på listen over skattebetalere i 2021
  • Pandora får HR-chef fra Ikea med fortid i Maersk og Microsoft
Foto: Mads Claus Rasmussen
DetailWatch

Analyse: Coop-brandet på prøve

For abonnenter

I juni 2021 demonstrerede 3F mod arbejdsforholdene for Nemlig-chaufførerne. Nu har fagforeningen indgået en overenskomst med onlinesupermarkedet. | Foto: Thomas Borberg
E-commerce

Nemlig.com indgår overenskomst med 3F

For abonnenter

Max Riis Christensen, der er i 2010 var med til at stifte Makesyoulocal, er i dag adm. direktør i selskabet. | Foto: Makesyoulocal/pr
E-commerce

Webshops bør rykke til udlandet – også selvom udfordringerne hober sig op

For abonnenter

Der blev puttet færre varer i indkøbsvognene i 2022 i Danmark. | Foto: Thomas Borberg
DetailWatch

Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår

Foto: Thomas Borberg
DetailWatch

Tre er kørt på sygehuset efter arbejdsulykke ved Lego i Billund

Læs også

Kim Hyldahl (t.v), der var med til at stifte selskabet i 2010, overlod i 2021 direktørposten til David Skjødt. | Photo: PR
DetailWatch

Dansk modeselskab fortsætter sin himmelflugt

Mos Mosh fortsatte de seneste år med høj vækst på toplinjen og krydsede for første gang en halv milliard kr. i omsætning i det første år med ny direktør.

For abonnenter

Foto: Mads Claus Rasmussen
DetailWatch

Analyse: Coop-brandet på prøve

En ny supermarkedskæde, Coop, afløser Superbrugsen og Kvickly. Men kan koncernnavnet bygge bro til baglandet og sælge billetter ud mod kunderne? Her er for og imod.

For abonnenter

Max Riis Christensen, der er i 2010 var med til at stifte Makesyoulocal, er i dag adm. direktør i selskabet. | Foto: Makesyoulocal/pr
E-commerce

Webshops bør rykke til udlandet – også selvom udfordringerne hober sig op

Prisen for at drive en webshop i udlandet er dalet, og det giver pressede e-handlere nye muligheder uden for landets grænser, mener rådgiver.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 17.02
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 15.35
  • B&O har hævet prisen på flere luksusprodukter markant – 14.12
  • Tre er kørt på sygehuset efter arbejdsulykke ved Lego i Billund – 13.19
  • Nemlig.com indgår overenskomst med 3F – 12.36
  • Irmas marketingschef stopper – 12.30
  • Webshops bør rykke til udlandet – også selvom udfordringerne hober sig op – 11.55
  • Webshop indgår aftale om ubemandede butikker på golfbaner – 11.35
  • Analyse: Coop-brandet på prøve – 11.15
  • Dansk modeselskab fortsætter sin himmelflugt – 11.05
  • Borgmester skyder tilbage mod Rema-direktør efter trusler om sagsanlæg – 10.30
  • Varer med Irma-logo bliver revet væk – 09.50
  • H&M skærer i arbejdstiden for svenske ansatte – 09.35
  • Basalt udvider test med "grænsehandelspriser" – 09.00
  • Dansk ambassadør i Rusland til danske virksomheder: Kom ud hurtigst muligt – 07.55
Flere nyheder

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge