DetailWatch

Det danske detailsalg faldt kraftigt i maj

Detailsalget var 7 pct. lavere i maj i år sammenlignet med samme måned sidste år, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Detailsalget i Danmark bremsede kraftigt op i maj.

I forhold til måneden før faldt detailsalget med 1,1 pct., mens der i forhold til samme måned sidste år var tale om et fald på 7 pct.

Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

”Den nedadgående tendens i detailsalget skal ses i lyset af et nyt historisk lavpunkt i forbrugerforventningerne,” skriver Danmarks Statistik.

Hvis man sammenligner detailsalget i maj 2022 med maj 2021, faldt varegruppen ’fødevarer’ med 5,9 pct., mens ’andre forbrugsvarer’ faldt med 9,3 pct.

Varegruppen ’beklædning mv.’ oplevede en mindre stigning på 0,9 pct. i perioden.

Forbrugerne fortsætter med at handle på nettet trods lav forbrugertillid

Forbrugertilliden falder til det laveste niveau i Danmarks Statistiks historie

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede