DI: Der er et uudnyttet potentiale på online markedspladser

Danske detailvirksomheder sælger langt mindre til udlandet online, end der ryger den anden vej, konkluderer Dansk Industri. Branchedirektør fremhæver Bestseller og Planet Nusa som positive eksempler.
Branchedirektør i Dansk Industri Jacob Kjeldsen fremhæver de to iværksættere Mille Skat og Kristine Esmer, der står bag Planet Nusa, som et godt eksempel på en dansk virksomhed, der både opbygger fysiske og digitale fællesskaber. | Foto: Finn Frandsen
Branchedirektør i Dansk Industri Jacob Kjeldsen fremhæver de to iværksættere Mille Skat og Kristine Esmer, der står bag Planet Nusa, som et godt eksempel på en dansk virksomhed, der både opbygger fysiske og digitale fællesskaber. | Foto: Finn Frandsen
AF RITZAU

Mens Danmarks eksport af varer og tjenester i mange år har været større end importen, står det anderledes til, når det gælder e-handel.

Her er forskellen mellem det beløb, som danskere bruger i udenlandske webshops, og det beløb, som udlændinge handler for i danske onlinebutikker, bare vokset og vokset.

Dansk Industri har på baggrund af tal fra Nationalbanken for brug af kreditkort opgjort den såkaldte e-handelsbalance til at være minus 59,1 mia. kr.

For mens danskerne sidste år købte for 73,7 mia. kr. på nettet hos udenlandske virksomheder, så blev der kun sendt varer og tjenester for 14,6 mia. kr. ud af landet.

Og det bekymrer Jacob Kjeldsen, chef for e-handel og branchedirektør i DI Handel.

”Det er helt afgørende for danske virksomheders konkurrenceevne, at de styrker deres onlinesalg, fordi udviklingen i mange år har vist os, at det er den vej, det går,” siger han.

Jacob Kjeldsen er branchedirektør i Dansk Industri med fokus på e-handel. | Foto: Di
Jacob Kjeldsen er branchedirektør i Dansk Industri med fokus på e-handel. | Foto: Di

Fremhæver Bestseller og Planet Nusa

En af forklaringerne på ubalancen kan være danskernes forkærlighed for virksomhedernes egne webshops.

”I udlandet, for eksempel Tyskland, England og USA, handler man meget på online markedspladser som Amazon. Men vores tal viser, at det kun er omkring syv pct. af danske eksportvirksomheder, der bruger online markedspladser, og derfor er der et uudnyttet potentiale,” siger han.

Branchedirektøren mener, at der findes et stort uudnyttet potentiale for at nå bredere ud til udenlandske onlinekunder inden for danske styrkepositioner som tøj, sko, møbler og design.

”Bestseller er gode til at sørge for, at dets brand er til stede på flere kanaler. De har både fysiske butikker og onlinesalg. På samme måde forsøger Planet Nusa, der sælger fitnesstøj, at ekspandere internationalt ved at opbygge både fysiske og digitale fællesskaber som supplement til deres webshop,” siger Jacob Kjeldsen og uddyber:

”Men der skal mere til end at lave en engelsk version af sin webshop. Det skal tænkes ind i et større strategisk greb i det miks af salgskanaler, man benytter sig af.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også