Klumme: Sociale medier taber performance - retail medier vinder frem

Webshops med høj trafik er i stigende grad også interessante annonceplatforme, der kan drive salg for onlineforretninger, skriver chefkonsulent i DI, Mie Bilberg.
"Det mest voksende spor indenfor e-commerce er retail media," skriver Mie Bilberg, der ser et muligt skift i kanalerne, der driver onlinesalg, i kraft af et faldende brug af sociale medier. | Foto: Dansk Industri / Pr
"Det mest voksende spor indenfor e-commerce er retail media," skriver Mie Bilberg, der ser et muligt skift i kanalerne, der driver onlinesalg, i kraft af et faldende brug af sociale medier. | Foto: Dansk Industri / Pr
AF MIE BILBERG, CHEFKONSULENT, E-COMMERCE, DANSK INDUSTRI

KLUMME | Brugen af sociale medier er for andet år i træk faldet herhjemme. Det viste DR’s rapport ”Medieudviklingen i Danmark” i denne uge. Nyheden er værd at notere sig.

Det er nemlig rigtig vigtig for os i onlinebranchen, hvordan mediekanalerne performer. Vi bruger dem til at skabe synlighed og drive trafik til vores webshops. 

Facebook (og Google) har historisk set været en af de vigtigste trafik- og konverteringsskabende kanaler for e-commerce. For virksomheder som fx skobrandet Roccamore, der er født som onlinevirksomhed, har de sociale medier været det stærke greb til at nå ud til markedet, bygge community og sikre synlighed og salg. 

Unge falder fra

I gamle dage var Facebook en vidunderlig konverteringsfremmende maskine. Hvor man kunne sætte sine re-targeting kampagner efter dem, der viste interesse. Det blev udfordret af afskaffelsen af tredjepartscookies, og samtidig har Facebook over tid skruet kraftigt ned for de organiske visninger, som virksomhederne fra på deres brandsider på Facebook. 

De seneste år er Meta gået Tiktok-vejen, og det betyder flere underholdende kattevideoer og andet sjov, men færre nyheder fra familie og venner. Det er primært de ældre, der er glade brugere af Facebook. Mere nyt er det, at Tiktok også er gået tilbage blandt de yngre forbrugere. 

Både Tiktok og Meta er i fuld gang med at udvikle deres kanaler til at kunne mere end at underholde, nemlig også at sælge, så de har interesse i at kunne lave en opadgående kurve igen. 

Styrkeforholdet ændres

For os, der bruge mediekanalerne til at drive synlighed, loyalitet og salg gennem kanalerne, kigger vi meget på både konteksten, mediet forbruges i, hvem der forbruger mediet, og hvordan de performer på vores forretningsmæssige KPI´er. 

Så når styrkeforholdet ændres, må vi også kigge, om indsatserne stadig prioriteres optimalt.

Det mest voksende spor indenfor e-commerce er retail media, som også er en seriøs konkurrent til de sociale mediers annonceafdelinger. Retail media er annoncer som store webshop og platforme som fx Amazon, Walmart og Matas sælger til deres sælgende virksomhedspartnere, der kan købe eksponering over for kunderne i webshoppen. 

Retail medier er stærke, fordi man som virksomhed her tapper ind i en købssituation og møder forbrugeren med ”pengepungen oppe ad lommen”. Konteksten er altså etableret - herfra handler det om at være relevant med det, man møder forbrugerne med.

Retail medier har fordel i førstepartsdata

Medielandskabet har i mange år udviklet sig fra at være få kanaler til at være et fragmenteret landskab, hvor konkurrentsituationen om brugernes tid og opmærksomhed, ikke kun er et spil mellem nyhedsmedier, men også spil, underholdning. 

Et sidste led i den udvikling er også webshops og kan skabe et nyt forretningsben for dem, der trækker mest trafik, og som tapper ind i kampen om annoncekronerne. 

Retail media er et forretningsområde– som fx også Zalando kigger meget på - og som har sin styrke i, at webshoppen har førstepartsdata på brugeren. Det giver muligheden for at personalisere bannerannoncer – ligesom de sociale medier kunne ”i gamle dage”. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også