Tiktok åbner dansk kontor og snuser til e-handel: "Et interessant testmarked"

Kontoret bliver bl.a. base for medarbejdere, der beskæftiger sig med annoncører og e-commerce, siger nordisk chef for Tiktok. (Opdateret.)
Liv Sandberg er chef for Tiktok i Norden | Foto: PR
Liv Sandberg er chef for Tiktok i Norden | Foto: PR

Tiktok har intensiveret sit fokus på Danmark, hvor det sociale medie for nyligt lancerede et nyt annonceværktøj for brands og e-commerce virksomheder.

Og nu styrker Tiktok sin tilstedeværelse og planter for første gang flag i København med et nyt kontor, der skal understøtte og accelerere Tiktoks forretning lokalt.

København-kontoret er det seneste i rækken af kontorer i Norden for Tiktok, der allerede har to svenske baser – eller kontorer – i Stockholm og Malmö. 

Tiktok oplyser, at kontoret vil huse 10 medarbejdere, der særligt skal beskæftige sig med annoncører, e-commerce, PR og kommunikation. 

Det sociale medie, der er en del af teknologigiganten ByteDance, som er stiftet i Kina, er vokset i raketfart, men har også været omdiskuteret og kritiseret af datasikkerhedsårsager. Det er også en del af bagtæppet for den nye adresse. Kontoret afspejler ifølge Liv Sandberg, chef for Tiktok i Norden, også et ønske om en mere åben dialog med blandt andre brugere, virksomheder, NGO’er og politikere.

“Det sker som et led i en langsigtet strategi om at komme endnu tættere på brugere og interessenter, og for at kunne imødekomme den stigende interesse for Tiktok blandt brugere og virksomheder,” siger Liv Sandberg, der er chef for Tiktok i Norden.

Oplagt testmarked

Inden for de seneste år er Tiktok vokset fra at være et perifært medie herhjemme til næsten at blive hvermandseje – især hos unge mennesker.

Et kig på antallet af månedlige brugere viser, at Tiktok har rykket sig fra 55 mio. brugere globalt i 2018 til 1,4 mia. brugere i 2022. Nye tal viser, at 1,3 mio. danskere bruger Tiktok hver måned. Og det er især de yngste generationer, der er hooked på at scrolle gennem Tiktoks videobaserede indhold. 

Derfor har virksomheder herhjemme og satset mere og mere på det sociale medie til marketing og liveshopping herhjemme, hvor mulighederne er blevet flere og flere – senest med udrulningen af Tiktoks search ad-værktøj. Et værktøj, som ifølge Tiktok gør det muligt for brands at målrette deres annoncer mod de søgninger, brugerne laver på platformen.

Og noget tyder på, at Tiktok ikke stopper med udvidelserne lige foreløbig.

I USA sigter Tiktok lige nu mod at erobre en større omsætning udelukkende på e-commerce, og efter allerede at have integreret flere e-commerce-features på platformen som liveshopping lancerede mediet i september også platformen Tiktok Shop for amerikanske virksomheder. En særskilt e-commerce-løsning for køb og salg af produkter. 

På tærsklen til åbningen af det københavnske kontor kalder Liv Sandberg virksomhedens amerikanske udvikling for ”interessant.” Hun udelukker ikke en lignende satsning på Tiktok Shop i Danmark på længere sigt, men vil ikke uddybe, hvor meget Tiktok har planer om at investere i det danske marked.

”Den amerikanske lancering viser, hvor meget og hvor seriøst vi skal investere i e-commerce. Men vi er stadig på et tidligt stadie. Vi byder al den produktudvikling, som vi kan lancere i Norden, velkommen. Jeg tror faktisk, at det vil være et interessant testmarked for nogle af de tidlige udviklinger i appen på grund af den høje digitale udbredelse,” fortæller Liv Sandberg.

En ulmende mistanke

Det sociale medie befandt sig som nævnt tidligere på året i en strid modvind bestående af beskyldninger om, hvorvidt moderselskabet, ByteDance, kan få indsigt i en række data via appen.

Samtidig ulmede usikkerheden og mistanken om, hvorvidt Bytedance videregiver oplysninger til styret i Beijing. 

Efter Center for Cybersikkerhed i februar frarådede ansatte at have appen på arbejdstelefoner eller tablets, forbød Dansk Erhverv sine ansatte at have Tiktok på telefonen. I samme forbindelse valgte flere detailvirksomheder, herunder Power, midlertidigt at indstille sin aktivitet på mediet. Men i Powers tilfælde var detailkæden tilbage på platformen, hvor de har 220.000 følgere, efter bare 24 timer.

Senest fik TikTok i september en bøde på 345 millioner euro af en EU-tilsynsmyndighed for et brud på børnesikkerheden.

Trods at der løbende er blevet slået sprækker i tilliden til Tiktok, fortæller Liv Sandberg, at situationen ikke har ført til en nedgang i antallet af de danske detailbrands, der bruger Tiktok. 

”Jeg anerkender, at der har været mange diskussioner omkring Tiktok i Norden og rundt om i verden. Vi er i søgelyset, men vi har ikke set nogen store fald i annoncører i Norden. Vi har forsøgt at kommunikere til markedet og have en proaktiv tilgang,” siger hun. 

Nyt samarbejde

Som modsvar til bekymringerne tidligere i år meddelte Tiktok, at de vil bygge to datacentre i Irland, som skal forsikre europæiske brugere, inklusiv detailvirksomheder, om, at deres data forbliver i Europa. 

Samtidig har Tiktok offentliggjort et nyt samarbejde med den europæiske sikkerhedsvirksomhed NCC Group, der fremover skal stå for at håndtere og opbevare danskernes brugerdata. 

Kan I nu garantere både brands og kunder, der bruger Tiktok som deres vigtigste platform, at deres data ikke videregives hele vejen til styret i Beijing?

”Vi bliver stadig ofte stemplet som en kinesisk virksomhed, hvilket i bund og grund er forkert. Vores stifter er selvfølgelig fra Kina, men vi har globale ejere. Og vi forsøger at være mere åbne og gennemsigtige omkring alle vores bestræbelser og virkelig formidle dette budskab til markedet. Vi er super stolte af alt, hvad vi har på plads for at sikre vores brugerdata,” siger Liv Sandberg. 

Tiktoks globale hovedkvarter ligger i Los Angeles. Bytedance har udmeldt, at 60 pct. af dets aktier ejes af globale investorer, 20 pct. af ansatte og 20 pct. af dets grundlæggere. Det fremgår ikke, hvilke globale investorer der er tale om.

Opdateret kl. 09.14 med antal medarbejdere tilknyttet det nye kontor i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også