EU-kommission kræver restriktioner i annoncemodel hos Meta

EU-kommissionen mener, at annoncemodellen hos platformen Meta og den måde, koncernen målretter annoncer på, skal ses efter i sømmene endnu engang.
Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix
af marketwire

EU-kommissionen har igen øjnene rettet mod Meta Platforms og den måde, hvorpå koncernen målretter sine annoncer mod brugerne.

Helt specifikt mener kommissionen, at Meta Platforms ikke bør anvende sine brugervilkår for Facebook og Instagram på en sådan måde, at brugerne tvinges til at acceptere visninger af personligt målrettede annoncer baseret på brugernes aktivitet på platformene.

Det skriver The Wall Street Journal med henvisning til unavngivne kilder.

Det er et udvalg med fokus på brugernes privatliv, hørende under kommissionen, som ifølge avisens oplysninger mandag lagde sig fast på, at EU’s regler ikke tillader den nuværende fremgangsmåde hos Meta Platforms. Beslutningen er imidlertid ikke officielt meldt ud.

Den kan dog appelleres og potentielt blive fulgt af en langvarig retsproces, hvor beslutningens virkning udskydes imens. Ender det dog med et nederlag til Meta, kan det gøre det meget sværere for koncernen, og andre, at sikre sig brugernes samtykke til at fortsætte med de målrettede annoncer, som udgør langt størstedelen af omsætningen på både Facebook og Instagram.

Udvalgets beslutning har ikke direkte virkning, men den kan instruere de irske datamyndigheder til at vedtage regler og gennemføre ændringer, som afspejler beslutningen, skriver The Wall Street Journal. Det skal ske i Irland, fordi Meta der har sit europæiske hovedkvarter.

”Det er ikke den endelige beslutning, og det er for tidligt at spekulere,” siger en talsperson fra Meta.

Aktien i Meta Platforms lider tirsdag kraftigt under nyheden med et minus på 6,4 pct.

Tiktok skal sende danske ur-tvillinger ud på nye markeder og sikre fremtidens kunder

Lego-chef tager recession med sindsro: ”Historisk har vi ikke været udpræget konjunkturfølsomme”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også