En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
16.06.2022kl. 11.06

Klumme: Detailhandlere bør tænke mere på oplevelser – og mindre på salg

I en tid, hvor bl.a. sociale medier polariserer, bør der gøres op med grundtanken om, at en detailhandlers succes kun måles på butikkens salgsaktivitet, skriver future commerce lead fra bureauet Impact i klummen her.
Karoline Lotz Jonassen er furture commerce lead i bureauet Impact, der er specialiseret i at udvikle ecommerce- og omnichannel-løsninger. | Foto: PR/Impact
AF KAROLINE LOTZ JONASSEN, FUTURE COMMERCE LEAD, IMPACT

Virksomheder anno 2022 har mere end nogensinde før brug for et stærkt og tydeligt formål. De virksomheder, som ikke har opdaget det og ikke formår at lade det gennemsyre alt i forretningen, opdager heller ikke, når de bliver overhalet indenom – de bliver fremtidens Blockbuster, Nokia og Kodak.

Mange retailers tror fejlagtigt, at deres formål og berettigelse ligger i at bringe produkter tættere på mennesker. Men det er ikke et fremtidssikret formål – eksistensgrundlaget for enhver retailforretning bør derimod være at bringe mennesker tættere på mennesker.

I en tid, hvor det er blevet tydeligt, at sociale medier skaber splid samt gør os sure og ligefrem deprimerede, bør retailers løfte det samfundsmæssige ansvar, som tech-giganterne ikke har formået.

Boblen

Mennesker er sociale væsner. Det er der ikke noget overraskende i. Når du tænker på, hvilke relationer, der er vigtigst i dit liv, tænker du nok på dine nærmeste – din familie og dine venner.

Men præcist – som sociale medier har designet deres algoritmer til at give dig nemme nyheder, som understøtter dit perspektiv på livet – har du kurateret din inderkreds, så den ligner dig. Det er ubesværet og let, men det er ikke udviklende for dig eller samfundet.

Det er her, du som retailer kommer ind i billedet. At være i kontakt med fremmede mennesker øger vores livsglæde og vores evne til at tænke fleksibelt og få nye ideer.

Det er samtalen med salgsekspedienten, som hjælper dig med at finde et nyt par jeans, baristaen som laver din havremælks-latte, og den ældre herre i køen i Fakta, der gør dig til et bedre og mere holistisk menneske.

Det er ikke kun de politiske fløje eller online-krigere, som har en hård tone digitalt.

De fleste mennesker med en anelse selvindsigt kan vel sagtens genkende, at de har mere tålmodighed og en længere lunte overfor kundeservicepersonale, når klagen foregår ansigt til ansigt, end når den finder sted over en lang e-mail-tråd? Vi udviser og træner vores menneskelige forståelse, medfølelse og ordentlighed overfor andre, når vi mødes i den virkelige verden.

Langsomme køer

Hvad er så den fantastiske butiksoplevelse, der bringer mennesker ud i det fysiske rum? En af de danske virksomheder, som virkelig har speedet op for indsatsen på området, er have- og dyrecenterkæden Plantorama. Her har man valgt at tænke kunde- og medarbejderoplevelser ind som strategiske grundsten.

Gennem de seneste år har Plantorama skabt et decideret oplevelseskoncept. Tilbage i 2012 åbnede kæden deres første café i Plantorama i Hillerød.

Der findes nu caféer i fem centre samt restauranter i to centre. Også familiens mindste bliver tilgodeset i centrene, og her hitter især havedamsfisk, legeområder og skattejagter.

Et eksempel på en international virksomhed, som også arbejder med kundeoplevelsen i bredere forstand, er den hollandske retailer Jumbo.

Som reaktion på en national undersøgelse, der viste gennemgribende udfordringer med ensomhed blandt ældre, indførte de ”langsomme køer”. Her blev ingen målt på, hvor mange produkter de scannede i minuttet.

Formålet var at give kunder og personale god tid til livsvigtig hyggesnak. Men Jumbos kundesegmenter har forskellige behov, så sideløbende med de langsomme køer tilbyder Jumbo scan selv-løsninger for de kunder, som gerne vil lidt hurtigere gennem butikken, så de kan komme hjem og bruge tid med deres nærmeste.

Retailers bygger bro mellem mennesker, og hvis vi ikke alle sammen skal blive til deprimerede Facebook-krigere, skal vi sammen skabe oplevelser, som er værd at tage del i, i de fysiske butikker.

Klumme: D2C-salg giver brands ny vej til vækst – hvis de forstår at bruge data

Klumme: Online eller fysisk butik – kundeoplevelsen er altafgørende

Relaterede artikler:

  • Maria Søndergaard er direktør for produktion og retail i analyse- og konsulenthuset Capgemini | Foto: PR/Capgemini

    Klumme: D2C-salg giver brands ny vej til vækst – hvis de forstår at bruge data

  • Foto: PR / SAS Institute

    Klumme: Online eller fysisk butik – kundeoplevelsen er altafgørende

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Ni måneder efter Frasers Groups opkøb af Sportmaster Danmark gør milliardkoncernen klar til den fremtidige strategi på det europæiske fastland. En plan, der bl.a. byder på butikker over 1.000 kvm. og en markant prisreduktion. | Foto: Peter Hove Olesen
DetailWatch

Sportmasters nye strategi kan rokke markedet på mindst tre parametre

Med en stor og velsmurt indkøbsmaskine, et nyt butikskoncept, der ifølge direktør er ”revolutionerende”, og lavere prispunkter kan Sportmasters nye strategi og ejer flytte på flere brikker på dansk grund.

For abonnenter

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

Lars Larsen Groups bolig- og møbelselskaber solgte for et rekordhøjt beløb i 2021/22. Men stigende råvarepriser og faldende efterspørgsel ramte bundlinjen i flere selskaber. Få overblikket her.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Senior Porteføljemanager

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge