Pepsico hævder at have startet Carrefour-boykot

Det var ikke Carrefour, der boykottede Pepsico, men omvendt, lyder det nu fra fødevareproducenten.
Foto: Julien De Rosa/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Julien De Rosa/AFP/Ritzau Scanpix

Hvem slog op med hvem? 

Det lyder som et vaskeægte parforholdsdrama, men handler i virkeligheden om det igangværende slagsmål mellem den franske dagligvarekæde Carrefour og fødevareproducenten Pepsico, der er uenige om, hvem der droppede hvem og resulterede i, at Pepsicos produkter i dag ikke er at finde i Carrefours butikker. 

Og mandag er diskussionen kun blevet endnu mere rodet, skriver The Wall Street Journal med henvisning til, at Pepsico nu turnerer i medier med fortællingen om, at det er altså var dem, der brød med Carrefour og ikke omvendt. 

”Desværre har Carrefour fejlfortolket begivenhedernes gang. Grundet manglende enighed om ny kontrakt stoppede vi leverancerne til Carrefour i slutningen af året - noget, de var klar over, kunne ske. Vi håber, at vi snart kan blive enige om vilkårene, så vores produkter kan komme tilbage på hylderne, og forbrugere kan nyde dem,” lød det mandag fra en Pepsico-talsmand. 

I et modsvar fortæller Carrefour, at det var dagligvarekæden, der traf beslutningen om at boykotte Pepsico. 

Carrefour repræsenterer i Frankrig, Italien, Spanien og Belgien, hvor boykottet er igangsat, 0,25 pct. af Pepsicos globale omsætning, fortæller analytiker fra Bernstein, Callum Elliott, til The Wall Street Journal. 

(Artiklen er bragt i samarbejde med vores søstermedie FødevareWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også