Dagrofa bliver første dagligvaremedlem i plantebaseret organisation

Med ambitionen om at tredoble salget af plantebaserede fødevarer har detailkoncernen fra Ringsted som den første dagligvareaktør meldt sig ind i Plantebranchen.
Sidste vinter præsenterede Dagrofa og Naturli Foods en samarbejdsaftale, og nu kan de to parter så også mødes i organisationen Plantebranchen. | Foto: PR
Sidste vinter præsenterede Dagrofa og Naturli Foods en samarbejdsaftale, og nu kan de to parter så også mødes i organisationen Plantebranchen. | Foto: PR

Europas største brancheorganisation for plantebaserede fødevarer, Plantebranchen, udvider spændet af interessenter og ind i kredsen kommer nu dagligvarekoncernen Dagrofa.

Dagligvarekoncernen har som del af sin nuværende strategi, at salget af plantebaserede fødevarer i Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb skal tredobles i de kommende tre år. Derfor giver det også mening at være medlem af Europas største brancheorganisation for plantebaserede fødevarer, siger Michael Christensen, der er kategoridirektør i Dagrofa:

”I Dagrofa vil vi gerne inspirere vores kunder til nye og spændende madoplevelser inden for plantebaserede alternativer til animalske fødevarer. Derfor er det vigtigt for os at have fingeren på pulsen. Det er årsagen til, at vi har meldt os ind i Plantebranchen, som samler de centrale aktører i forhold til den plantebaserede dagsorden.

I Plantebranchen ser bestyrelsesformand Henrik Lund det som en styrkelse af organisationen, at man blandt de nuværende 53 producent- og foreningsmedlemmer nu også finder en detailkoncern.

”Forudsætningen for, at fremtiden smager langt grønnere end i dag, er, at de plantebaserede fødevarer er lige rundt om hjørnet i supermarkederne, at de smager godt og kan indgå i de retter og måltider, som vi alle er vokset om med. Derfor er det vigtigt, at flest mulige aktører fra branchen for de plantebaserede fødevarer sidder ved samme bord. Her er Dagrofa en vigtig spiller, og der er plads til flere om bordet,” siger han.

De to aktører er i forvejen ikke fremmede for hinanden. I front for Naturli Food og Dagrofa præsenterede Henrik Lund og Michael Christensen sidste vinter en to-årig samarbejdsaftale, der skulle bringe det efterhånden meget brede sortiment ind på hyldernes i detailkoncernens omkring 518 butikker.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

DI og butikker: Stop nu tvangsreklamerne i postkassen

Matas-chef vender tilbage til Coop

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også