En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
21.02.2022kl. 08.58

DI og butikker: Stop nu tvangsreklamerne i postkassen

Fremover skal man aktivt sige ”Reklamer ja tak” for at modtage dem. Det mener DI, butikskæder og miljøgrupper.
Der omdeles ifølge Dansk Affaldsforening cirka 100.000 ton papirreklamer om året i Danmark. Mange af dem ryger direkte fra postkassen i skraldespanden. Det må stoppe nu, mener DI, Coop-koncernen og en lang række organisationer. | Foto: NILS MEILVANG/scanpix
Der omdeles ifølge Dansk Affaldsforening cirka 100.000 ton papirreklamer om året i Danmark. Mange af dem ryger direkte fra postkassen i skraldespanden. Det må stoppe nu, mener DI, Coop-koncernen og en lang række organisationer. | Foto: NILS MEILVANG/scanpix
AF RITZAU

Postkassen er ved at sprænges af reklamer, man ikke har bedt om.

Hvert år bliver der ifølge Dansk Affaldsforening omdelt mellem 57.000 og 100.000 ton papirreklamer i Danmark, afhængig af måden man gør det op på. Vi er det folk i EU, der producerer mest affald per indbygger.

Nu skal det unødvendige spild af ressourcer stoppes. Vil borgerne have tilbudsaviser i postkassen, skal de fremover aktivt tilkendegive ”Ja tak til reklamer”.

Det mener Dansk Industri, dagligvaregiganten Coop, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Naturfredningsforening og en række miljøorganisationer.

De har skrevet til regeringen med en kraftig opfordring til at ændre loven, så borgerne selv skal tilvælge tilbudsaviser.

I dag skal man tilmelde sig ordningen ”Reklamer nej tak” og sætte et mærke på postkassen, hvis man vil undgå papirreklamerne.

”Ordningen er helt ude af trit med en bæredygtig omstilling af det danske samfund. Den modarbejder også direkte miljøministerens erklærede mål om at knække affaldskurven,” lyder det i brevet.

Branchedirektør Jacob Kjeldsen fra DI Handel kalder en ja tak-ordning ”sund fornuft”.

”Både i forhold til klimadagsordenen og for ikke at genere de forbrugere, der ikke ønsker overstoppede postkasser. Jeg tror, at mange danskere vil være glade for at have samme kontrol over deres fysiske postkasse som den elektroniske.”

Coops koncerndirektør, Per Thau, supplerer:

”Det er det eneste rigtige at gøre nu. Vi investerer selv et stort millionbeløb i de her år i at lægge om til digital kommunikation med vores kunder. Samtidig har vi lagt de trykte reklamer fra vores to største kæder, Kvickly og SuperBrugsen, sammen til én.”

Dagli’Brugsen og Silvan har helt droppet tilbudsaviser på papir.

Grønne organisationer har længe presset på for at ændre loven. Forslag i Folketinget har dog ikke ført til noget.

S-regeringen lovede i juni 2020 på initiativ af SF’s miljøordfører, Carl Valentin, at undersøge muligheden for at vende ordningen om - fra ”Nej tak” til ”Ja tak” - men intet sker.

”Regeringen siger, den arbejder på det, men den forhaler jo sagen helt vildt.”

”Det er nok, fordi man er nervøs ved de arbejdspladser, der er forbundet med det. Der er jo trykkerier, der vil miste nogle arbejdspladser,” siger Valentin.

Han venter skred i sagen nu, fordi det er ”en stor gruppe vigtige aktører”, der går til regeringen.

Ja tak-ordningen skal kun omfatte tilbudsaviser, brochurer og kataloger - ikke lokalaviser.

Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, kalder det helt skørt, at vi endnu ikke har rykket på denne dagsorden.

”Regeringen har et erklæret mål om at knække affaldskurven. Vi bør se på alle muligheder for at nedbringe vores enorme affaldsmængder.”

”I den sammenhæng er det en meget lavthængende frugt at lave reklameordningen om,” siger hun.

Efter fire år: Lidl vinder retssag om kampagne

Gode arbejdsforhold fylder meget når danskerne vælger dagligvareleverandør

Relaterede artikler:

  • Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

    Efter fire år: Lidl vinder retssag om kampagne

  • I marts 2021 afslørede Politiken, hvordan de chauffører, der står for at levere Nemlig.coms varer, arbejder under dårlige forhold. I juni indledte Fagforeningen 3F en protestaktion mod leveringstjenesten. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix.

    Gode arbejdsforhold fylder meget når danskerne vælger dagligvareleverandør

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

I 2022 venter analytikerne, at den organiske vækst ender på 5 pct. | Foto: Pr/pandora
Mode og Velvære

Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe

En brand på det europæiske distributionscenter i Hamborg har blandt andet påvirket omsætningen negativt i Pandora.
  • Lego-ejer næsthøjest på listen over skattebetalere i 2021
  • Pandora får HR-chef fra Ikea med fortid i Maersk og Microsoft
Foto: Mads Claus Rasmussen
DetailWatch

Analyse: Coop-brandet på prøve

For abonnenter

I juni 2021 demonstrerede 3F mod arbejdsforholdene for Nemlig-chaufførerne. Nu har fagforeningen indgået en overenskomst med onlinesupermarkedet. | Foto: Thomas Borberg
E-commerce

Nemlig.com indgår overenskomst med 3F

For abonnenter

Max Riis Christensen, der er i 2010 var med til at stifte Makesyoulocal, er i dag adm. direktør i selskabet. | Foto: Makesyoulocal/pr
E-commerce

Webshops bør rykke til udlandet – også selvom udfordringerne hober sig op

For abonnenter

Der blev puttet færre varer i indkøbsvognene i 2022 i Danmark. | Foto: Thomas Borberg
DetailWatch

Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår

Foto: Thomas Borberg
DetailWatch

Tre er kørt på sygehuset efter arbejdsulykke ved Lego i Billund

Læs også

Max Riis Christensen, der er i 2010 var med til at stifte Makesyoulocal, er i dag adm. direktør i selskabet. | Foto: Makesyoulocal/pr
E-commerce

Webshops bør rykke til udlandet – også selvom udfordringerne hober sig op

Prisen for at drive en webshop i udlandet er dalet, og det giver pressede e-handlere nye muligheder uden for landets grænser, mener rådgiver.

For abonnenter

Kim Hyldahl (t.v), der var med til at stifte selskabet i 2010, overlod i 2021 direktørposten til David Skjødt. | Foto: PR
DetailWatch

Dansk modeselskab fortsætter sin himmelflugt

Mos Mosh fortsatte de seneste år med høj vækst på toplinjen og krydsede for første gang en halv milliard kr. i omsætning i det første år med ny direktør.

For abonnenter

Foto: Mads Claus Rasmussen
DetailWatch

Analyse: Coop-brandet på prøve

En ny supermarkedskæde, Coop, afløser Superbrugsen og Kvickly. Men kan koncernnavnet bygge bro til baglandet og sælge billetter ud mod kunderne? Her er for og imod.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
  • B&O har hævet prisen på flere luksusprodukter markant – 6. feb.
  • Tre er kørt på sygehuset efter arbejdsulykke ved Lego i Billund – 6. feb.
  • Nemlig.com indgår overenskomst med 3F – 6. feb.
  • Irmas marketingschef stopper – 6. feb.
  • Webshops bør rykke til udlandet – også selvom udfordringerne hober sig op – 6. feb.
  • Webshop indgår aftale om ubemandede butikker på golfbaner – 6. feb.
  • Analyse: Coop-brandet på prøve – 6. feb.
  • Dansk modeselskab fortsætter sin himmelflugt – 6. feb.
  • Borgmester skyder tilbage mod Rema-direktør efter trusler om sagsanlæg – 6. feb.
  • Varer med Irma-logo bliver revet væk – 6. feb.
  • H&M skærer i arbejdstiden for svenske ansatte – 6. feb.
  • Basalt udvider test med "grænsehandelspriser" – 6. feb.
  • Dansk ambassadør i Rusland til danske virksomheder: Kom ud hurtigst muligt – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge