En del af Watch Medier

DetailWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
21.02.2022kl. 09.41

Omdeling af reklamer ser ikke ud til at blive lavet om

Både Socialdemokratiet og Venstre peger på, at ugeaviser er afhængige af omdelte reklamer.
Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen, ønsker ikke at ændre ordningen for omdelte reklamer. | Foto: Peter Hove Olesen
Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen, ønsker ikke at ændre ordningen for omdelte reklamer. | Foto: Peter Hove Olesen
AF RITZAU

Meget tyder på, at ordningen for omdelte reklamer ikke bliver ændret. I hvert fald ikke lige foreløbigt.

Folketingets næststørste parti, Venstre, siger klart nej til et forslag om at vende reklameordningen om på hovedet, så man aktivt skal sige ja til at modtage omdelte reklamer.

Som det er i dag, skal man takke nej, hvis man ikke vil have dem.

Heller ikke Socialdemokratiet er overbevist om det kloge i at ændre den gældende ordning.

Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen, frygter, at det vil få meget store og negative konsekvenser, hvis man vender reklameordningen på hovedet, så forbrugerne aktivt skal sige ja tak, hvis de vil modtage omdelte reklamer

”Det vil gøre omdelingen af ugeaviser markant dyrere og dermed svække vores lokale medier. Og så vil det også svække konkurrencen,” siger han.

Torsten Schack Pedersen peger på, at det kan blive svært for små, nyopstartede virksomheder at komme i kontakt med potentielle kunder, hvis ikke de kan lave adresseløse forsendelser.

Ender det med, at regeringen – ligesom som Venstre – siger nej tak til en ja tak-ordning, er der flertal imod forslaget om at ændre ordningen.

Torsten Schacks udmelding minder meget om den, Christian Rabjerg Madsen, politisk ordfører for Socialdemokratiet, søndag kommer med.

Han peger på, at ugeaviser er vigtige for det nære demokrati og sammenhængskraften.

Og at man risikerer at hive det økonomiske tæppe væk under ugeaviserne, hvis man laver om på ordningen for omdeling af reklamer.

Både Torsten Schack Pedersen og Christian Rabjerg Madsen mener, at den nuværende ordning fungerer godt.

Regeringen afventer svar fra EU-Kommissionen om, hvorvidt det juridisk kan lade sig gøre at ændre ordningen.

Miljøordfører Carl Valentin (SF) har stillet forslaget i Folketinget. Han mener, det er absurd, at regeringen endnu ikke har fået svar fra EU.

”Så langsomt plejer EU-Kommissionen ikke at arbejde. Og jeg tror egentlig, det handler om, at regeringen ikke har haft det på toppen af dagsordenen,” siger han.

Han anerkender, at det kan blive et problem for ugeaviserne, hvis der bliver delt færre reklamer ud.

”Og derfor er det selvfølgelig noget, man skal tage højde for, når man indfører sådan en lovgivning,” siger han.

Virksomheden FK Distribution er den eneste virksomhed, der uddeler adresseløse forsendelser, og de har ifølge Carl Valentin hævet prisen, efter at PostNord forlod markedet.

Carl Valentin peger på, at prisen for uddeling måske ville falde, hvis der kom flere aktører på markedet.

Søndag har en række organisationer – heriblandt Dansk Industri og Coop – opfordret til, at ordningen for omdeling af reklamer bliver lavet om.

De vurderer på baggrund af en aktindsigt, at EU-Kommissionen med stor sandsynlighed vil godkende, hvis reklamer fremover skal tilvælges i stedet for fravælges.

Der findes allerede den slags ordninger flere steder i Holland. Her skal borgere tilvælge reklamer, hvis de vil modtage dem.

Coop har desuden fået lavet en undersøgelse af Mindful Food Solutions, der vurderer, at papirreklamer udleder 300.000 ton CO₂ årligt.

DI og butikker: Stop nu tvangsreklamerne i postkassen

Biltema vil bygge stort på Bornholm

Relaterede artikler:

  • Der omdeles ifølge Dansk Affaldsforening cirka 100.000 ton papirreklamer om året i Danmark. Mange af dem ryger direkte fra postkassen i skraldespanden. Det må stoppe nu, mener DI, Coop-koncernen og en lang række organisationer. | Foto: NILS MEILVANG/scanpix

    DI og butikker: Stop nu tvangsreklamerne i postkassen

  • Jacob Borring Møller er adm. direktør i Biltema Danmark, der har planer om en ny butik i Rønne på Bornholm. | Foto: Biltema PR

    Biltema vil bygge stort på Bornholm

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Photo: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Jesper Due har været adm. direktør i Løvbjerg siden 2014. | Foto: Joachim Ladefoged
Dagligvarer

Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde

Henrik Clausen har været adm. direktør i familievirksomheden Davidsen Tømmerhandel siden 2018. | Photo: Davidsen Tømmerhandel/pr
Bolig og Design

Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte

Den amerikanske boligindretningskæde har tidligere advaret om risikoen for mulig konkurs. | Foto: Andrew Kelly/reuters/ritzau Scanpix
Bolig og Design

Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Photo: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr/coop
DetailWatch

Coop skruer på bonusprogram og lukker Primekonto

De markante ændringer i Coops kæder og forretning får også betydning for fordelsprogrammet, hvor medlemmerne fra 1. maj bl.a. får bonus på færre varer. Det sker for at opnå en besparelse.

For abonnenter

Jan Larsen har over 30 år i baggagen i Irma-kæden, og han langer ud efter ledelsen i Coop for brudte løfter. | Foto: Irma.
Dagligvarer

Afgående Irma-direktør smækker med døren: Coop har taget livet af Irma

Det var løfter om vækst og investeringer, der lokkede Jan Larsen tilbage til Irma, men løfterne blev ikke holdt, mener Irma-kædedirektør, der retter hård kritik mod Coop-ledelsen.

For abonnenter

Alfred Josefsen, der var topchef i Irma fra 1999 til 2012, vil sammen med den nu forhenværende kædedirektør Jan Larsen fortsætte jagten på at finde en køber. | Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Tidligere Irma-topfolk intensiverer investorjagt

Irmas nu tidligere kædedirektør Jan Larsen og tidligere adm. direktør Alfred Josefsen mener ikke, at mulighederne for at finde en eller flere nye ejere af dagligvarekæden er udtømte.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte – 7. feb.
  • Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet – 7. feb.
  • Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde – 7. feb.
  • Alibaba udvider logistiknetværk i Europa – 7. feb.
  • Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 7. feb.
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 7. feb.
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 7. feb.
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 7. feb.
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 7. feb.
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 7. feb.
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 7. feb.
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 7. feb.
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 7. feb.
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 7. feb.
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 7. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Endpoint Management Administrator

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge