Chef for nyt Ikea-varehus: "Det er en forløsning endelig at kunne åbne"

Nyt flagskib rykker Ikea tættere på københavnerne og gør op med den store, blå kasse udenfor byen. ”Vi skal finde balancen i at sikre vores koncept, men også udvikle vores koncept,” siger varehuschef.
John Kristian Sørensen har været varehuschef for Ikea København siden 2021. Varehuset, der ligger ved Dybbølsbro i København, åbner 16. august. | Foto: Ikea/pr
John Kristian Sørensen har været varehuschef for Ikea København siden 2021. Varehuset, der ligger ved Dybbølsbro i København, åbner 16. august. | Foto: Ikea/pr

John Kristian Sørensen forventer ikke, at han kommer til at sove så godt om natten i dagene op til den 16. august.

Datoen markerer nemlig åbningen for det nye Ikea-varehus i København, og som varehuschef står John Kristian Sørensen i spidsen for åbningen af den 19.000 kvm-store forretning. 

”Jeg tror, jeg kommer til at være emotionelt berørt på åbningsdagen,” siger John Kristian Sørensen og fortsætter: 

”Jeg er i udgangspunktet en emotionel person, men selvfølgelig er det en forløsning endelig at kunne åbne varehuset efter en intens og spændende proces.”

DetailWatch møder varehuschefen i en lille by af containere, som ligger lige ved siden af det nye varehus. Containerbyen er midlertidigt kontor for Ikea-folkene, der venter på at kunne rykke endeligt ind i den nye bygning, og væggene er plastret til med store tidsplaner og skemaer, der lægger rammen for det store indflytningsprojekt. 

Byggeriet af det nye varehus har været i gang i to år, og Ikea fik nøglerne af entreprenøren MT Højgaard for godt to uger siden. Nu er et team på 60-70 Ikea-folk rykket ind for at bygge selve butikken op inde i varehuset. Side om side med en gruppe håndværkere, der har gang i malerpenslerne og lægger den sidste hånd på detaljerne i bygningen, skyder indretningsvægge og varereoler så småt op. 

Rejsen for Ikeas nye forretning har været lang. De første tanker om et varehus i København begyndte at summe internt hos Ikea i 2013, og i 2015 købte møbelkæden grunden på Vesterbro. Et år senere præsenterede Ikea idéen om et nyt city-varehus for offentligheden, og i 2017 godkendte Københavns Kommune en lokalplan, der gav Ikea mulighed for at bygge et varehus på 37.000 kvm.

Planen var, at det nye varehus skulle åbne senest i 2020, men allerede inden byggeriet blev skudt i gang, blev den plan begravet. 

Verden – og ikke mindst forbrugermønstrene – havde nemlig ændret sig så radikalt, at Ikea ændrede de store linjer i det nye varehus. Der skulle være langt mere fokus på e-commerce, og varehuset skulle primært være et udstillingshus, hvor kunderne kunne se hele sortimentet, men kun købe småting med hjem og så bestille møbler, køkkener og andre store varer. 

Omkring 300 medarbejdere vil få sin daglige gang i det nye Ikea-varehus i København. | Foto: Ikea/pr
Omkring 300 medarbejdere vil få sin daglige gang i det nye Ikea-varehus i København. | Foto: Ikea/pr

Ændringen betød, at varehuset blev skaleret ned til 19.000 kvm, og Ikea har løbende lavet små og større justeringer, efter det første spadestik blev taget, fortæller John Kristian Sørensen.

”Jeg har mange kolleger, som i forskellige etaper har været involveret og brugt masser af tid og energi på det her projekt igennem ti år. Så jeg tror, at jeg taler for ret mange, når jeg siger, at det bliver en forløsning at åbne.” 

23 år i den blå boks

John Kristian Sørensen har haft titlen som varehuschef i Ikea København i knap to år, men han kender den svenske møbelkæde indgående, da han har arbejdet i selskabet, siden han var 18 år gammel. 

”Jeg startede i Ikea i 2000, så det er 23 år i den blå boks,” siger John Kristian Sørensen.

Han kommer oprindeligt fra Norge, og Ikea-karrieren startede i Oslo. Planen var at tage et sabbatår og arbejde et enkelt år i Ikea, inden han ville starte på et studie – men et år blev til to, og to blev til tre, og John Kristian Sørensen begyndte at se muligheder i det blå-gule varehus. 

”Jeg havde en leder, som troede rigtig meget på mig og opmuntrede mig til at søge udfordringer internt i Ikea,” siger John Kristian Sørensen, der herefter startede på Ikeas ledertrainee-program og siden er steget støt og roligt i graderne.

Fire år efter starten, i 2004, rykkede han til Danmark, hvor han både har været logstikchef for Ikea Aarhus, salgschef for Ikea Odense og varehuschef for Ikea Aalborg. I 2016 fulgte jobbet som varehuschef for Ikea Aarhus, inden John Kristian Sørensen i 2021 blev udpeget som varehuschef for den nye forretning i København. 

”Det er jo samme rolle, som jeg kommer fra i Aarhus, men her er det noget helt nyt, og vi starter med helt blanke ark, selvom vi har en klar vision og mission med det nye varehus,” siger John Kristian Sørensen.

Den norske varehuschef lægger ikke skjul på, at det har været et stort skifte at gå fra at drifte en etableret forretning til at skulle bygge en helt ny organisation op og ikke have en daglig strøm af kunder ind i forretningen. 

”Det var et ret stort personligt chok den første dag. Jeg gik fra at lede en organisation på 600 medarbejdere i Aarhus til at være den eneste ansatte i et projekt. Jeg havde selvfølgelig gode kolleger i projektgruppen, men jeg var den eneste, som tilhørte Ikea Københavns varehusorganisation,” siger han og fortsætter: 

”Så personligt som det sociale dyr, jeg er, og hvor ledelse og interaktion med mennesker er noget, som driver mig, var det et lille chok.”

Norske John Kristian Sørensen har arbejdet i Ikea, siden han var 18 år gammel. Han har blandt andet været varehuschef i Aalborg og Aarhus, inden han skiftede til jobbet i København. | Foto: Ikea/pr
Norske John Kristian Sørensen har arbejdet i Ikea, siden han var 18 år gammel. Han har blandt andet været varehuschef i Aalborg og Aarhus, inden han skiftede til jobbet i København. | Foto: Ikea/pr

Chokket lagde sig dog hurtigt, i takt med at John Kristian Sørensen fik øjnene op for den opgave, der lå foran ham. 

”Det har været uhørt spændende at være med til at sætte rammene for en ny type varehus. Ikea har snart 80 års erfaring med at bygge varehuse, som vi kender – altså den blå boks uden for centrum. Nu rykker vi ind til byen med et nyt format, og det betyder, at vi har skulle tænke nye tanker.” 

”Jeg har selvfølgelig kunnet bruge min erfaring fra et koncept, som jeg kender og har været en del af i mange år, men jeg er også blevet udfordret på at tænke nyt med de tendenser og trends, vi ser, og de ønsker vi har til, hvordan Ikea skal udvikle sig med vores nye city approach.”

Tester nye formater

Det nye varehus i København er en del af en global strategi i Ikea, som sætter spot på, hvordan den gamle møbelkæde skal agere i en mere digitaliseret verden. 

Et af tiltagene i strategien er at teste varehuse i bymidter, og globalt har Ikea udvalgt 30 byer, hvor man tester nye måder at gå til markedet på. 

Opgaven for varehuschefen i København er at finde den rette balance mellem nye idéer og det koncept, der har været Ikeas DNA i årevis. 

”Vi har en succesformel, som har fungeret i rigtig mange år, så spørgsmålet er, at hvordan vi tager den succesformel med os videre, men samtidig opererer med en lidt anden business model. Vi skal finde balancen i at sikre vores koncept, men også udvikle vores koncept,” siger John Kristian Sørensen.

Hovedindgangen til den nye Ikea København ligger på Dybbølsbro tæt ved Fisketorvet. | | Foto: Ikea/pr
Hovedindgangen til den nye Ikea København ligger på Dybbølsbro tæt ved Fisketorvet. | | Foto: Ikea/pr

Varehuschefen lægger ikke skjul på, at der er mange øjne, der hviler på ham, og at hele Ikea-organisationen er spændt på at se, hvordan det nye københavnske varehus klarer sig. 

Grundlæggende er han dog ikke nervøs eller bekymret, for han er sikker på, at ”kunderne nok skal komme”, som han siger. 

”Vi har en vision, som handler om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker, og hvor er de mange? De mange er i by, og vi kommer nu tættere på dem,” siger John Kristian Sørensen.

Kommer oftere, køber mindre

Ikea har i dag også varehuse i Gentofte og Tåstrup, og selvom man måske kunne frygte, at der vil ske en kannibalisering internt, er det ikke noget, som bliver problematiseret i kæden, understreger John Kristian Sørensen.

”Parallelt med at jeg sammen med teamet selvfølgelig fokuserer på at åbne det her varehus, så fokuserer jeg også på den totale tilgang, vi har til Storkøbenhavn.”

”Jeg er i tæt dialog med Gentofte og Tåstrup, og vi har fælles mål. Vi samarbejder og har kun en fælles interesse i, at vi kommer endnu tættere på endnu flere københavnere. For os handler det om at få skabt et stærkt momentum totalt set,” siger varehuschefen. 

Mens kunderne i Gentofte og Tåstrup primært kommer til varehusene i bil, er det nye varehus i hovedstadens centrum primært henvendt til gående og cyklister.

John Kristian Sørensen påpeger, at lokationen midt i København er ”unik”, og at målet er, at københavnerne ikke kun vil besøge Ikea, når de mangler en grydeske eller et sæt sengetøj, men også for ”kun” at besøge restauranten eller bistroen. 

”Vi har rig mulighed for at gøre Ikea til et mødested, hvor kunderne kommer på besøg oftere, men måske handler mindre hver gang. Der skiller vi os ud fra de andre varehuse, hvor besøgene ofte er mere planlagte.” 

Styrker omnichannel-strategi

Det nye varehus består af tre etager, hvor den ene etage er dedikeret til møbel- og køkkenudstillinger, og de to andre etager har mindre varer, som kunderne kan købe med hjem. 

I og med at kunderne er vant til at kunne få hele sortimentet med hjem efter et besøg i en Ikea-forretning, ligger der en opgave i at forklare, at det nye varehus i København ikke har møbler og andre større varer på hylderne. De skal bestilles hjem online, og så kan kunderne enten få dem leveret eller hente dem på en pick up-lokation. 

”Det vigtigste er forståelsen af, at man i det her varehus både kan se og købe det hele. Du kan bare ikke tage alt med dig hjem med det samme. Det, du kan tage med dig hjem, er basically alt det, som du kan have i en blå Ikea-pose eller tage under armen.”

John Kristian Sørensen forventer, at omkring 65 pct. af omsætningen i Ikea København vil være salg af møbler, køkkener og andre produkter, der skal leveres med en hjemmeleverance eller pick-up service.

Det kan blive svært at måle, om salget er direkte henvendt til varehuset, hvis kunderne først lægger en onlinebestilling, når de kommer hjem, men det ser varehuschefen ikke som et problem. Det nye varehus styrker Ikeas omnichannel-strategi, og grundlæggende får kunderne nu flere indgange ind til Ikea, hvilket er det primære for John Kristian Sørensen og resten af Ikea-organisationen, lyder det.

”For mig personligt er det fuldstændig underordnet, hvilke salgskanaler kunderne bruger. For mig handler det om, at vi kommer tættere på de mange, og at vi tager markedsandele.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også