Ikea sætter dato på åbning af nyt varehus i København

”Vi har glædet os rigtig meget gennem lang tid til denne dag,” lyder det fra Ikea, der har haft det nye varehus og citykoncept på tegnebrættet siden 2015.
Hovedindgangen til den nye Ikea København ligger på Dybbølsbro tæt ved Fisketorvet. | Foto: Ikea/pr
Hovedindgangen til den nye Ikea København ligger på Dybbølsbro tæt ved Fisketorvet. | Foto: Ikea/pr

16. august slår Ikea dørene op til kædens nye varehus i hjertet af København – og dermed også testen af en mere urban udgave af det svenske koncept, der traditionelt har ligget i udkanten af byområderne. 

Det nye varehus på 19.000 kvm ligger ved stationen Dybbølsbro på Vesterbro i København med storcenteret Fisketorvet som nabo og har været under opførsel i to år. 

”Vi har glædet os rigtig meget gennem lang tid til denne dag. Nu kan københavnerne glæde sig sammen med os. Vi er glade for at kunne give dem deres helt eget varehus og gøre Ikea-oplevelsen mere tilgængelig for de mange mennesker i hovedstaden,” siger Mads Kristensen, kommerciel chef for Ikea Danmark, i meddelelsen. 

Det nye varehus i København adskiller sig fra Ikeas øvrige varehuse på flere fronter. Den største forskel er, at kunderne i Ikea København ikke vil kunne købe møbler og større varer med hjem – de skal bestilles og vil herefter blive leveret til kunderne. 

Kunderne kan til gengæld få inspiration og se størstedelen af Ikeas sortiment i udstillingsområderne, og så kan de købe små varer og tilbehørsprodukter, som kan være i den klassiske blå Ikea-pose, direkte med hjem. 

Ændrede planer

Ikea har arbejdet med det nye varehus i en lang årrække. I 2015 købte møbelkoncernen grunden på Vesterbro, og i 2016 præsenterede Ikea idéen om et nyt city-varehus.

Københavns Kommune godkendte i 2017 en lokalplan, der gav Ikea mulighed for at bygge et varehus på 37.000 kvm, og planen var, at varehuset skulle åbne senest i 2020. 

Inden Ikea nåede at gå i gang med byggeriet, blev planene dog lavet om, da markedet og forbrugerne havde ændret sig, og der skulle mere fokus på e-commerce.

Efter justeringerne er det nye varehus endt med at være på 19.000 kvm, og generelt har Ikea haft et stort fokus på at tilpasse det nye varehus til kundegruppen i hovedstaden. 

Det fortalte Anders Lyhne Nordtorp, der er ekspansionschef i Ikea Danmark, for et år siden til DetailWatch, hvor han også fremhævede, at det nye varehus kun har få parkeringspladser til biler, men i stedet en masse cykelparkeringspladser.

”Vi har en historik med snart 400 varehuse, som er placeret efter en anden strategi, som handlede om, hvor det var nemt og bekvemt at komme hen i bil. Nu forsøger vi at vende forretningsmodellen en smule om, så vi fokuserer på, hvor folk egentlig bor i dag,” sagde Anders Lyhne Nordtorp.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også