Ikea vil åbne nyt varehus midt i København i august

Efter to års byggeri tæller Ikea nu ned til åbningen af et nyt varehus midt i København som en del af koncernens forsøg på at komme tættere på kunderne.
Efter to år er byggeriet af Ikeas nye cityvarehus i København afsluttet. | Foto: PR / Ikea
Efter to år er byggeriet af Ikeas nye cityvarehus i København afsluttet. | Foto: PR / Ikea

Ikea sætter punktum for byggeriet af det nye varehus på Vesterbro i København, der blev sat i gang for to år siden, og tager nu hul på indretningen af den 20.000 kvm store bygning.

Det oplyser den svenske møbelkoncern i en pressemeddelelse.

Cityvarehuset er bygget og indrettet efter et nyt koncept, hvor der er prioriteret parkeringspladser til cykler frem for biler, og hvor online bestilling fylder frem for tag selv-lager. 

”Kunderne vil møde det velkendte Ikea-koncept og kan købe det fulde sortiment. De kan tage de varer med sig hjem, som kan lægges i en blå Ikea-pose, samt udvalgte små møbler, som evt. kan fragtes i en Ikea ladcykel. Resten – møbler og madrasser, som ikke kan være på cyklen – vil blive fragtet til kundernes hjem gennem leveringsservice,” skriver Ikea i meddelelsen.

Ændrede planer

Ikeas cityvarehus har været længe undervejs. Grunden på Vesterbro blev købt i 2015, og i 2017 godkendte Københavns Kommune en lokalplan, der gav Ikea mulighed for at bygge et varehus på 37.000 kvm. Det skulle åbne senest i 2020. Den stigende digitalisering og e-handel fik imidlertid Ikea til at bremse op og ændre planerne.

Derfor er byggeriet blevet mindre og mere fokuseret på e-handel, har ekspansionschef i Ikea Danmark, Anders Lyhne Nordtorp, tidligere fortalt til DetailWatch

”Vi har en historik med snart 400 varehuse, som er placeret efter en anden strategi, som handlede om, hvor det var nemt og bekvemt at komme hen i bil. Nu forsøger vi at vende forretningsmodellen en smule om, så vi fokuserer på, hvor folk egentlig bor i dag,” sagde Anders Lyhne Nordtorp.

I forbindelse med åbningen har Ikea ifølge meddelelsen foretaget over 100 hjemmebesøg hos københavnere, hvor selskabets indretningsfolk har hentet inspiration til indretningen af varehuset, så det er målrettet byboernes behov og rammer.

”Hjemmebesøgene har givet os unik viden om københavnerne, der blandt andet efterspørger pladsoptimerende løsninger og multifunktionelle produkter, så man fx får plads til både kontoret og puslepladsen i samme rum. Gode opbevaringsløsninger topper københavnernes prioriteringsliste, mens miljøvenlige løsninger og produkter også er et vigtigt parameter,” siger Ditte Schougaard. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også