Ny prop i Suez-kanalen vil puste liv i inflationen igen

Det er ikke kun elektronik og tøj fra Asien, der bliver dyrere, hvis skibe ikke kan passere Det Røde Hav.
Containerskibet Ever Given skabte i 2021 forsyningsproblemer verden over, da det lagde sig på tværs i Suez-kanalen og stoppede al skibstrafik igennem det vigtige knudepunkt. (Arkivfoto). | Foto: Bodo Marks/ap/ritzau Scanpix
Containerskibet Ever Given skabte i 2021 forsyningsproblemer verden over, da det lagde sig på tværs i Suez-kanalen og stoppede al skibstrafik igennem det vigtige knudepunkt. (Arkivfoto). | Foto: Bodo Marks/ap/ritzau Scanpix
AF RITZAU

Situationen i og omkring Rødehavet, hvor handelsskibe bliver angrebet af houthi-militsen, kan sætte skub i inflationen igen, så mange varer bliver dyrere.

Det vurderer seniorkonsulent i Dansk Industri (DI) Global Handel og Investering, Peter Bay Kirkegaard, efter at flere rederier har givet udtryk for, at de ikke længere tør sejle i området af frygt for angreb.

Blandt andet danske Mærsk har i stedet valgt at omlægge ruterne mellem Europa og Asien, så skibene nu skal den lange vej rundt om Afrikas sydspids.

”Det betyder højere fragtrater, længere leveringstider og flere propper i de globale forsyningskæder. Det er skidt nyt for verdenshandlen på et tidspunkt, hvor vi ellers var ved at være kommet over de udfordringer, som corona-perioden bød på. Og det vil sætte skub i inflationen, som vi ellers var ved at få styr på,” siger Peter Bay Kirkegaard til Ritzau.

Han fortæller, at det i første omgang vil være varer som tøj og elektronik fra Asien, der bliver forsinkede.

Men også komponenter og råvarer, som indgår i den danske industriproduktion af for eksempel maskiner og medicin, vil blive berørt.

Og fordi der normalt også passerer en masse olie og flydende gas igennem Suez-kanalen, vil mange varer – og energi i det hele taget – også blive dyrere, hvis der opstår forsyningsproblemer.

Peter Bay Kirkegaard sammenligner med situationen i marts 2021, hvor containerskibet Ever Given lagde sig på tværs i Suez-kanalen og blokerede for al skibstrafik.

Det medførte et større efterspil, hvor der opstod en masse flaskehalse i havnene og ude i produktionen.

Denne gang er timingen særligt uheldig, fordi man i et andet af verdenshandlens knudepunkter, Panama-kanalen, har problemer med tørke, som forsinker skibenes passage gennem sluserne.

Derfor håber man i Dansk Industri, at det lykkes at skabe ro i området snarest muligt, så skibstrafikken ikke bliver mere påvirket, end den allerede er.

”Vores håb er, at det bliver rettet op ret hurtigt med et beslutsomt indgreb fra USA og de andre allierede i den militære operation, der er på vej,” siger Peter Bay Kirkegaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også