Forbrugervagthund politianmelder BMW Danmark for grøn kampagne

En reklamekampagne, hvor BMW blev markedsført som mindre miljøbelastende end andre biler, var ifølge forbrugerombudsmanden vildledende.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen politianmelder BMW Danmark for vildledende markedsføring. | Foto: Pr
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen politianmelder BMW Danmark for vildledende markedsføring. | Foto: Pr

Forbrugerombudsmanden slår nu hårdt ned på bilimportøren BMW Danmark, der ifølge vagthunden har pyntet sig med grønne fjer i en reklamekampagne, der kørte på bl.a. Facebook og i outdoorannoncer i 2021 og 2022.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

I kampagnen blev BMW blandt andet brandet under overskrifter som ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”.

Men det er vildledning af forbrugerne, vurderer Forbrugerombudsmanden, der peger på, at BMW ikke har dokumentation for at være mindre miljøbelastende i sine tiltag end tilsvarende bilproducenter og at overskrifterne får BMW’s biler til at fremstå mindre miljøbelastende, ”end de faktisk er”.

”Når selskaber markedsfører sig med markante budskaber om, at selskabets produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt. Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige,” udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.

Hun uddyber, at risikoen for at træde over stregen bliver mindre, hvis virksomhederne dropper de ”vidtløftige udsagn” og i stedet zoomer ind på deres konkrete tiltag for at mindske miljøbelastningen.

”Derfor anbefaler vi virksomheder at konkretisere deres markedsføring. Det har også den fordel, at vi som forbrugere bedre kan forholde os til markedsføringen.” 

Stor stigning

Antallet af klager og sager om vildledende grøn markedsføring er steget støt de seneste år på Forbrugerombudsmandens bord og voksede til 114 sidste år mod 52 i 2021. 

Det har fået flere politikere og NGO’er til at efterlyse skærpede sanktioner for overtrædelser.

Ifølge en undersøgelse fra EU af 150 påstande fra virksomheder med klima og miljøudsagn, var over halvdelen, 53 pct., enten vage, ubegrundede eller vildledende. 

Forbrugerombudsmanden har tidligere fået bevilget ekstra midler – samlet 28 mio. kr. fra 2022-2025 – som blandt andet skal bruges til at se på bunken af greenwashing-sager.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også